biten i anskitet
Hej jag fick hem 4 råttpojkar igår, jag var väl lite väl ivrig att ta upp dom och pussa på dom.Dom var inte redo för närkontakt än ( jag kan klappa dom och ta upp dom utan att dom biter, men jag satte råttan in till mig och skulle ge den en puss) Den ena bet mig på kinden så det började blöda ganska rejält.
Något man ska tänka på vid råttbett??
Tacksam för snabba svar:)
Se till att tvätta ordentligt. Om det börjar klia efter någon dag eller svullnar upp mer än vanliga småsår och tyder på en infektion så bör du åka in och få antibiotika på sjukhuset.
Oftast läker det fint, men om du är orolig så kan du åka in.
Angående beteendet råttan som bet dig hade så borde du studera den råttan och se i fall den känner sig extra stressad i exempelvis hastiga rörelser. Råttan är troligen inte helt trygg i sin nya miljö ännu, men de ska inte bitas.
Just det, om du har ett större jack i kinden kan det vara bra om du tejpar i hop det med sånna där plåsterstrips.
Och om du inte får i hop det så kanske du skall åka in och sy. Men det beror på hur allvarligt du tycker att det är.
Jag skulle åka in om de är stort.
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Hur har du det med stelkrampsskyddet?
En råtta ska ALDRIG bita i ansiktet.
If you fight love, you're always a loser
Angående stelkrampsskydd så är det en bra fråga.
Kommer du i håg att du fick en spruta av skolsyster i fjärde klass , man kände sig väldigt stel i armen efterråt.
Om du kommer i håg det och är född 1996 har du högst troligt fullgott skydd.
Om du däremot inte minns att du fått sprutan så kan det vara en bra ide att åka in och få stekkrampssprutan nu.
Min läkare lugnade mig angående en extra spruta senast jag var biten. Han sade att en tamråtta från Sverige troligen inte skulle ge mig stelkramp. Jag fick min senaste spruta år 2000 och behövde inte ta någon ny år 2012.
Precis som Joysurrender skriver så skall råttor ALDRIG bitas!
Man kan mycket väl få stelkramp av ett bett, oavsett djur. Stelkrampsbakteriens sporer finns överallt och älskar att ta sig in i hål där det är lite syre och där de kan utvecklas.
Det är bra att veta när man blev vaccinerad sist!
Grundvaccinationen man får som barn inklusive den man får i fjärde klass räcker i tio år. Får man en påfyllning efter fjärde klass håller det i trettio år.
If you fight love, you're always a loser
jag har fullt skydd för stelkramp så det är lugnt:) Råttan som bet är den råtta som verkar mest rädd, men dom kom ju går så han ska få tid på sig att känna sig trygg.
Såret blev inte farligt, så det är nog ingen fara.
En mentalt frisk tamråtta bits inte, och började det också blöda så låter det illa. Jag tycker att du bör vara extra försiktig framöver :(
Dom är antagligen inte så bra rent mentalt. De kommer ursprungligen från en djuraffär, och som många vet så är ofta djuren inte avlade på bra individer.
Men han gör framsteg redan och jag hoppas på att han kommer bli en trygg och glad kille när han känner sig trygg hos mig.