Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 318 ggr
Ellenfyrkant
0

Utöka flocken?

Vad är det optimala att göra när två pälsklingar blir till åren? Mina damer blir snart 1 år och jag vill börja fundera och resonera i tid. Jag vill göra det bästa när tiden kommer. Skaffar man bäst 2 småttingar medan de nuvarande är pigga? Eller har man hellre sista råttan kvar ensam sista tiden när någon av dem lämnar jordelivet? Känns som ett sämre alternativ att skaffa nya små först när en är ensam kvar, eller? Bonusfråga: Jag har två damer i en Ferplast Jenny, hur många tycker ni är okej i en sådan bur? Jag själv känner… 3 och det blir ju aldrig bra att skaffa 1 liten till 2 gamla. Eller är just det en god ide, att bara fasa in 1 ny och sedan en till ny efter ett halvår/år?

Mvh Ellenfyrkant

Alenzi
0

Den är svår! I din sits hade jag nog skaffat en ny bebis nu, och en till illa kvickt när den första av damerna vandrar vidare. SÅ gamla är de ju inte =)

Ellenfyrkant
0

#1 Det blir inte jobbigt för den då gamla damen med två snorungar? ;) Än är de inte så gamla, jag hoppas för allt i världen att de får vara med riktigt länge. Men jag vill börja resonera medan de är pigga och i full fart båda två. Än har jag alla möjligheter att göra det bästa av detta ❤️ Är det direkt elakt att ha en ensam gamling? Hon skulle självklart vara med mig i stort sett alla lediga timmar. Men sömn och jobb utgör också ganska många timmar i veckan.

Mvh Ellenfyrkant

Alenzi
0

Alltså, din nya "snorunge" kommer ju att vara en åldersstigen ettåring vid det laget, så näää, det skulle jag inte tro. Jag är personligen övertygad om att det är bäst att "fylla på" efterhand, om man inte planerar att avveckla råtteriet. Då är den näst bästa lösningen nog att göra som du säger, om råttan inte är pigg nog att leta upp en ny flock att leva ut sitt pensionärsliv i.

[Lyric]
0

Ifall jag skulle sitta i din sits så vet jag vet inte riktigt vad jag skulle göra, gällande sånt så vacklar jag alltid mellan två alternativ.

1. Vänta tills en blir ensam och se hur den tar det, och ifall råttan känner sig ensam och mår dåligt så skulle jag skaffa två nya småttingar. 

2. Köpa in två nya redan när de börjar bli 1 och ett halvt år.

Jag är inte så otroligt insatt i allt med råttor, men ifall en råtta är social och det märks att den gillar sällskap så skulle jag nog köpa 2 nya bebisar. För att är den social etc så borde den väl inte vilja vara själv, eller är jag på helt fel väg? 

Jag skulle köpa  2 efter som att vi inte veta hur vi vill ha det med råttor i framtiden, och åldern blir någorlunda jämn. Men i ett sånt fall, om jag vet att jag vill fortsätta ha råttor så skulle jag nog vänta lite och köpa in två bebbar senare. :3

Hoppas att svaret inte blev för rörigt. XD

kigon
0

Köpte en unge till 2 ettåringar samt en tvååring, vilket har gått hur bra som helst 🙂 Tror nog att det blir svårare med två hyper snorungar för de gamla än en, då jag skaffade två (mina ettåringar) till min gamla, och det blev ganska mycket frustrations problem med dem gamle… (Vilket idag inte finns, då jag fick arbeta myyyyyyyyycket med att re-introducera dem, men funkar nu tillslut).

Så har det iallafall gått för mig 🤪

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.