Råttor iFokus

Råttor

Etikettpresentation
Läst 3411 ggr
idaaea
0

Vad är detta för ras?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick hem min lilla bebis igår, kan någon se vad hon är för ras? :)

idaaea
0

en till Bild

idaaea
0

en till Bild

R8bus
0

En typisk tamråtta – rattus norvegicus domesticus! Det finns inga raser, men dock olika beskrivningar för utseendet. Hennes färg är black (svart), hennes päls är slät, hennes öron är toppiga och hon har ingen teckning. – tror jag, utefter vad det ser ut på bilderna. Iaf en mycket söt flicka 😃

Zolah
4

Rattus rattus norvegicus ;D

Retades bara lite, finns inga 'raser' på våran tamråtta. Enda skillnaden är pälstyper och öron positioner.

Det jag kan se verkar det vara en black, men jag är inte bra på hårtyper. Jag är nog stolt över att jag kan dom färgerna jag har hemma, hehe ^^

Du kan kolla på Svenska råttsällskapets sida där har dom bilder och text över dom olika päls typerna osv.

Ett tips från mig också ( ta inte illa upp ) är att skaffa ett nytt botten material, spån/hö är inget vidare. Testa tex alspån eller toalätt, dom suger upp bättre och luktar gott. ( inte toalätt men alspån )

kutterspån är inte så bra då det utvinns av gran, och en birodukt av det är terpentin. Samt att det blir en massa små damm som irriterar ( det finns en anledning varför man alltid har mask på trä industri :) )

Hö är dåligt då det kan komma parasiter från det, samt att den är sämst på att suga upp kiss. Sedan så äter inte råttor det heller

Kalli
0

Det finns bara en ras av domesticerad råtta, brunråttan även kallad tamråtta. Färgen är dock Black, hon är slät och toppörad. Ser inte ut som hon är vit på magen?

Zolah
2

Oj nu blev det många upprepningar, hehe

carrcorr
1

Eftersom du fick hem henne igår kanske du inte hunnit fixa så mycket med buren men du borde lägga något på gallerplanen, det är hemskt obekvämt att gå och ligga på bara galler!

Många använder Ikeas dörrmatta "Borris", de är superbilliga (kostar typ 4 eller 5 kr styck om jag minns rätt) och kan klippas till i önskad storlek, bara att slänga i tvättmaskinen när de blir skitiga. :) Annars kan man ta typ bordsunderlägg i plast, alltså såna man har under tallriken då man äter. Eller en träskiva (suger upp kiss väldigt lätt om det är obehandlat dock!), fleecetyg osv. 

Är hon ensam? Råttor ska enligt lag aldrig bo ensamma (utom i speciella fall med t.ex. dominans) så hon borde få en burkompis!

Ber om ursäkt ifall jag låter som en besserwisser, värnar bara om råttans bästa och man kan ju inte veta allt! :)

idaaea
1

Hej, tack så jätte mycket för alla svar ! :)

Jo jag har en annan råtta sen tidigare som tyvärr blev av med sin burkompis då hon avled pga gammal.. Så jag beställde en råttbebis och hon kom igår, så jag ska släppa ihop de idag, för de ska ju helst vara ensamma och ostörda det första dygnet.

Så jag har följt tips och klippt en liten handduk och lagt det i deras burar sen byttat så de fick varandras, ett doftprov kallas de!

Sen har vi en hund hemma som har sånt underlag han ligger på, vet inte vad det heter riktigt men sånt typ fårskinn fast inte utan grått tunt underlag i fårpäls typ. Så jag hade tänkt klippa den och lägga den på gallret :)

Men en fråga till alla er, Jag hade läst att man kan hälla vaniljsocker på råttorna som ska sättas ihop så att det luktar samma, tror ni man kan lägga in en liten skål som de kan rulla sig i? eller tror ni de äter de? och är det farligt isåfall?

Tack igen!

idaaea
0

och en fråga till!!!

Kan man annars ta en vanlig fleece filt? och klippa den? men hur sätter man fast den?

carrcorr
0

Vad bra att hon har en kompis! :)

Du kan bara ta lite vaniljsocker på fingret och stryka över ryggen. Skulle inte ställa in en hel skål i buren då det knappast är supernyttigt för en råtta att sätta i sig det, ifall de nu skulle få för sig det ^^

Zolah
0

det är ett knep för att göra det lättare, det är meningen att man ska 'smörja' in dem i det. Det är inte farligt men däremot är det nog ingen bra ide att sätta in i buren, då äter dom nog upp det i ren lycka.

Jag brukar rengöra buren ordentligt och bada råttorna ( allergi vänligt shampoo etc ) , sedan sätter jag mig i vardagsrummet. Där låter jag råttorna träffas på bordet ( rengör det ordentligt innan ) och placerar något gott på bordet. om det går bra i 30 minuter så kastar jag in dem i buren och bevakar smått, sedan brukar det vara lugnt :) hittils funkar superbra.

idaaea
0

okej, men den lille råttan är inte så tam :S

Så vill helst inte släppa den på golvet

zickan
8

Några saker att tänka på

* olagligt att ha galler hyllplan osv som är helt täckta. står med i lag l80.

* buren du har är inte laglig om nu inte den modellen även finns på större mått än jag känner till. Minsta mått lagligt för råttor är kortast höjd 30cm, kortast sida 30 cm och då kortast längd 60 cm. eller 50*50 i bottnen osv. Du kan leta upp burräknaren på ratpower.se så får du hjälp att kolla bur mått. Glöm inte att du måste klicka i enligt Lag L80. Det som är rekommenderat av personen som gjorde uträknaren är inte lagliga mått!.

Länk: http://www.teddytassen.se/webbshop/hamstermus/hamstermusburar/burar/ferplast-underground-hamsterbur-890.html

Länk: http://djurmaxi.se/smadjursbur-habitat-p-13701.html
Måtten understiger minimått.

* Hö behövs inte till råttor och nått som inte är bra att ha. Det kan väldigt lätt ge ohyra som behöver till vetrinär för att få ut medel. 
Bättre är tidningspapper, fleace osv.

* Som jag sa i tråden innan. Spån är inte bra mot råttans luftvägar och kan bli dyr historia om det leder till behov av medicinering. och det sägs va canser framkallande pga barrträd dvs terpentin innehåll. Dock osäkert på hur stor halt terpentin i sv om det är väldigt skadligt. Stor diskussion om detta och ingen har vetenskaplig fakta att visa upp att det inte är skadligt. Så lika bra att va aktsam. 
Bättre strö är al/asp spån. Toalette/pappers pellets. Stl strö. Hampa strö. Hampa flis. Borris mattor från ikea osv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

idaaea
0

Okej, men buren är laglig, då jag själv tagit med den till mitt arken zoo och de bekräftade att den var okej! Sedan håller vi på att bygga en jättestor för att de ska kunna leka riktigt. Jag har haft djur såsom Ökenråttor Mös Hästar Hundar osv, så jag vet.

Till mina ökenråttor som jag hade många år in och år ut, hade jag alltid vanligt kuttespån och de fick inga konsekvenser de levde som de skulle och var friska året runt.

Ifall jag märker att de blir sämre bytar jag , men så länge det funkar håller jag mig fast vid detta! tack ändån

Zolah
4

tyvärr kan man inte lita på vad som sägs i djuraffärer, dom säger oftast bara vad dom tror eller blivit upplärda. Zickan har flera års erfarenhet av råttor så om jag var du skulle jag lita mer på henne än på arken zoo. 

edit: sedan är det stor skillnad mellan ökenråtta och vanlig råtta, dom har helt olika behov.

Kalli
3

#14: Det ser ut som denna buren: http://grand-prix.se/images/interzoo/20515.jpg

Och om det är den har Arken Zoo helt enkelt fel, den är nämligen mindre än minsta lagliga mått. Jag är dock inte förvånad, djuraffärer är ofta tämligen okunniga även angående de smådjur de säljer. Men det är ju bra att du håller på att bygga en större bur till dem.

marsvins
0

har du bara en råtta?🤔för man måste ha minst 2

råttor är inte äckliga bara äckligt underbara🙂

Zolah
0

det har redan sagts, läs gärna igenom trådar innan du svarar annars blir det väldigt tjatigt för TS :)

idaaea
0

Ännu en fråga :)

Jag skulle sätta ihop denna råttbebisen som är på bilden som nu fått namnet "Mini" , med min andra vuxna råtta som heter "Råttis" Men problemet är att Råttis är inte riktigt tam då jag fick henne alldeles för sent från ett omplaceringshem.

Problemet är nu, hon hade en annan kompis men hennes kompis gick bort för några månader sedan och hon vill inte alls att jag ska klappa henne, hon tycker det är obekvämt och springer gärna in i sitt bo.

Jag och min mamma är rädd att ifall vi släpper ihop de att min stora råtta kan börja bråka med råttbebisen, och att hon kanske kan bita ihjäl henne.. Det räcker ju bara med ett bett på strupen den är hon veck.

Mini (råttbebisen) har jag börjat klappa och hon är superduktig, det går bra. 

Men man ska ju inte ha råttor själv heller och jag vill ju sätta ihop de, men jag är så himla rädd att det ska börja bråka.

Snälla hjälp vad ska jag göra!?

Charlott_
0

#14 Jag vet vad det är för bur, sett den förr och den är inte laglig! Spån/kutterspån är inte bra då råttor har överkänsliga luftvägar och spånet är för dammigt. Stor skillnad på ökenråttor och råttor. Nästan att jämföra hundar och katter eftersom dom är så olika!

Hö är inte bra allt då de är massa parasiter i och dem kan få ohyra i sin päls så som  skabb och löss. Dem har heller inget behov av de.

Vad boar dina råttor med egentligen??? då du frågar om fleece tyg är okej, och sen ser man massa spån och hö i buren…

Zolah
0

Om jag vore du skulle  jag titta igenom alla artiklar vi har, där finns det info om introduktioner osv.  Annars kan jag inte tipsa om något mer än det jag redan skrivit tidigare .

" Jag brukar rengöra buren ordentligt och bada råttorna ( allergi vänligt shampoo etc ) , sedan sätter jag mig i vardagsrummet. Där låter jag råttorna träffas på bordet ( rengör det ordentligt innan ) och placerar något gott på bordet. om det går bra i 30 minuter så kastar jag in dem i buren och bevakar smått, sedan brukar det vara lugnt :) hittils funkar superbra. "

Och även om du inte vill ha råttorna lösa, så brukar dom inte springa bort från bord/sängar etc. Det brukar vara ett jätte bra ställe att låta dom träffas på - Men var beredd på att sära på dem utifall att. Kolla om den äldre visar aggressivitet osv, ha en bok eller en grillvante redo.

Eftersom hon inte är trygg med dig ännu så kan detta vara extra stressigt så det är inte säkert att det går -
_Vanliga Råttfrågor - Alla råttägares bästa vän
_

Zolah
3

Charlott tänk på tonen, samt kolla gärna igenom vad andra har skrivit så vi slipper ' eko'.

Charlott_
0

#21 Lite tråkigt att folk bara skaffar djur utan att veta ett dugg om dem.. :/

idaaea
0

Charlotte, Det är inte den buren ni alla tror om ni kollar finns det en större variant av den buren, och nej jag är inte dum! Okej jag ska inte ge det hö okej? det var ett rent misstag, men vilket mina kompisars råttor de boar med hö.

Samt om du istället läser egendom så ser du att vi ändån håller på att bygger en större bur som är som en helvägg.

Zolah, du ger toppen tips, men jag kan inte bada mina då jag får inte hålla i den stora för den vill inte. Och bits.

Sedan min lillenya har jag inte vågat riktigt hålla, men har börjat klappa henne.

Charlott_
0

#24 Hö är fortfarande inte bra då de finns parasiter i de. Då har inte din kompis läst på om råttor. Risk finns att dem får skabb och andra ohyror som dom inte ska ha å de blir de veterinär! Råttor ska inte ens ha hö. Hö har bara marsvin och kaniner!

Zolah
0

Hoppa då över den biten :) jag skriver bara vad jag brukar göra, men då har jag lite andra förutsättningar från dom råttor jag har redan.

men var riktigt försiktig då, för om du har en ostabil vuxen kan det bli rätt jobbigt. För just hon kommer ju bli den lilla råttans förebild ( om det nu lyckas att föra ihop dom ) så du lär nog få en del jobb med att tämja den äldre och visa att du inte är farlig. 

Med den yngsta tycker jag att du ska genast göra mer saker, ju mer du umgås, pillar, gosar, myser desto mer litar hon på dig. Munkjacka är PERFEKT till att socialträna små ( och stora ) råttor, och då kan du göra andra saker medan tex diska.

Charlott_
0

#24 Det är den buren alla tror då de går att mäta av ifrån råttans storlek ifrån buren. Sen ser ut att vara 20 bred typ ju :/

idaaea
0

Charlotte, jag sa ju att hö var ett misstag okej! Ska ej göra om..

Zolah,Ja det är klart, hon bet mig så illa så jag har varit rädd för henne :/  Men får försöka övervinna min rädlsa, men jag brukar ge banan och majs på kvällarna så får hon ta det ur min hand och hon gillar de :)

Min ynsta, och jag också rädd att hon ska bita mig, för i djuraffären sa de att man inte skulle ha handskar för de ska lära känna min "doft".

Men vad tycker du jag ska göra isåfall, ska jag testa bära? och ska jag isåfall ha handskar på mig? :)

Lite sånna tips är jätte bra, hur jag ska börja och sånt :D

Charlott_
0

#28 Heter dock inte Charlotte…

Zolah
5

När en råtta är rädd och stressad så får man vara långsam med vad man gör, men göra det ofta. Om en råtta är på väg att bita en så kan man göra ett högt ' PSSSSHT!' ljud, då reagerar råttan ofta med att avbryta det dom håller på med och till slut så förstår dom att ' om jag biter matte, så kommer det ett obehagligt ljud.. då måste det betyda att det är dumt att bitas!' .

Handskar ska du ha redo när du introducerar råttorna och kanske måste sära på dem, om man har riktigt otur kan man bli tvungen att avbryta en fight om dom börjar slåss.

På den här länken har jag lite tips om hur jag gör när jag tar hand om nya råttor

Jag måste säga att det är lite tråkigt att du valde att ta över en råtta då det är din första, för ovana och okunskap kan göra det så mycket svårare. men det är jätte duktigt av dig att kontakta oss och be om råd :) en del saker kan låta hårda, men det är bara för att många av oss bryr sig så mycket om det vi tycker är världens bästa husdjur. :)

idaaea
0

Okej tack för tipsen! Men jag ska nog låta min stora gamla råtta som är 1 och ett halvt år leva vidare själv men ställa burarna jämte varandra så det kan se och höra varandra. Och istället beställa hem syskonet till Råttbebisen jag har nu :)

För just nu har jag gett dom lite kvällsmat och hakade lite äpplen och sånt och skulle lägga in det i båda burarna. Så va min gamla råtta riktigt riktigt nära på att bita mig men jag han ta ut handen. Det gjorde allt svårare tror aldrig jag kommer kunna tämja henne. tyvärr.

Bättre när dom är små!

Alenzi
6

Jag tror du kommer bli en bra råttägare, du är nyfiken och tar till dig av goda råd :) Vill bara ge dig lite cred på vägen, ibland kan det kännas lite drygt att ge sig in i djurforum som ny ;) Tycker du gör helt rätt i att köpa en jämnårig kompis till lillen så fort som möjligt, oavsett hur det går med den äldre. Det är alltid "bättre" att ha tre råttor än två, i synnerhet om det är skillnad i ålder, för rätt vad det är går en bort och så står man där..  Och riktigt bra att du är på väg att fixa en ordentlig bur till dem, det blir även mycket roligare för dig som ägare att dels inreda och dels se hur råttorna lyckligt utnyttjar hela buren att klättra och leka i - superskoj :) Stort lycka till!

fiore
3

Hej!
Bra att du har fått många bra tips.

Om du scrollar lite ner till nummer #9 i denna tråd kan du se en likadan bur som du har nu. Luckan, färgen på hyllplanen och stegarna, den gröna färgen på glaset och dessa lodräta&vågräta galler på olika sidor är samma, eller hur?
Notera att buren på bilden används till gerbiler! Så de är INTE lämpliga för råttor, oavsett om du tycker den ser stor ut.

Du kan kolla runt på Blocket, bara att söka på råttburar så kommer du få en drös billiga och stora burar! Mycket lättare att inreda och det blir roligare för dina råttor att klättra som de älskar Glad

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

Crucio
3

jag finner det ironiskt att du säger att du haft djur så du vet hur det ska vara, sedan jämför du gerbiler med tamråttor, som om deras behov är lika. dessa djur är inte nära besläktade och lever i det vilda i helt olika miljöer.

att ha spån är potentiellt skadligt för råttornas andning och luftvägar, och att ha det 'så länge det går bra' är så himla oansvarigt, om råttorna väl får andningsproblem/skador på luftvägarna pga. spånet, är du/dina föräldrar då villiga att betala kanske väldigt dyra veterinärkostnader som kan bli nödvändiga? byt bottenmaterial innan det är för sent.

Sajtvärd på Skrivlust

idaaea
1

Hej, tack allihopa!

Jo det är en sådan bur fast den är större för det finns ju olika storlekar på de. Men de har det bara tillfälligt vi bygger en annan stor bur som snart är färdig. 

Vad heter spånet de skall ha?

Alenzi
0

#35 Det finns hur mycket som helst att välja på, här finns en bra artikel som listar de vanligaste bottenmaterialen:

http://rattor.ifokus.se/articles/4d7145a9b9cb46223905b48b-bottenstroer?50c7e96588f47229f9003b62-1

Det är inte speciellt svårt att toaträna sina råttor, då kan man ha en liten toalett med kattgrus i ett hörn eller flera och ha antingen tidningspapper och fleecefilt eller dörrmattor i resten av buren (många använder Borris från IKEA)

Inte sugen på att lägga upp bilder på burbygget? Sånt är alltid skoj att följa! :D

Trollhund
0

Antingen kan du köpa alspån eller hampaströ men det fina med råttor är att man inte behöver ha strö som bottenmaterial, utan det är i toa man beöver ha något och där har de flesta antingen toalätt eller någon variant av icke-klumpbildande kattsand. Som bottenmaterial kan du ha ex borrismattor från ikea (4kr/st), alspån, hampaströ, strimlat tidningspapper (kom ihåg att ta bort metalclipset bara). En del andra har handdukar eller flece med en tidning under för att suga upp. Det beror lite på hur mycket råttorna joxar runt. Att köpa billiga fleccefiotar på ikea gör många och klipper sönder så får råttorna det att boa med istället för bottenmaterialet. :)

Fridborg
7

Medlemmar. Läs tråden ordentligt så inte samma sak upprepas och tänk på att vi alla varit nybörjare.

JoySurrender
6

Hej idaaea!

Roligt att du har råttor, och vilken tur att du hittade hit och började fråga. Råttor är underbara och speciella djur och det är lätt att göra fel i början. Alla vill vi ju att våra råttor ska må bra, och det finns många som är väldigt erfarna och kunniga på det här forumet.

Tyvärr är personal i djuraffärer ofta okunniga när det gäller skötsel av råttor, så man ska ta vad de säger med en stor nypa salt.

Du har fått råd om bottenmaterial och om att klä in gallerhyllan, jättebra. Kan du ta en bild på buren hon bor i nu, eller mäta hur stor den är? Det vore kul att se bilder på buren du bygger också.

Det är också jättebra att du ska skaffa en kompis till lillråttan. Har du köpt henne på djuraffär?
Ett tips är att kontakta någon uppfödare nära dig och se om det finns någon bebis till salu som kan vara sällskap åt lillråttan.

Sen undrar jag vad du ger råttorna att äta? Det kanske kan vara bra att få lite tips där med.

Vi hjälper dig gärna, och sen finns det gott om bra artiklar om det mesta här på forumet.

Fråga på!

PS Söt råtta :)

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

idaaea
0

Vart finns de och köpa? :)

Jag har beställt henne från en djuraffär för de har inte hemma så jag har beställt och kompisen kommer på tisdag.

Jag köper specellt foder som jag inte kommer på vad det heter då jag häller alltid upp det i en börk, men det är speciell kost till råttor, sedan ger jag nästan alltid på kvällen banan/majs/äpple osv och gör det till en mix :)

Charlott_
0

#40 Köp kattströt Toa-Lätt (Papperspellets) så länge och ha i buren tills du hittar bra bottenmaterial du vill ha.

Råttor ska ha mer än bara äpple, banan och frukt, tillägsfoder är mycket mer än så :) typ ris, potatis, pasta. Dagsen middags rester typ, fast inga kryddor helst :)

irjavera
1

Som #40 säger,  men vill tillägga att utöver kolhydrater, som ris, pasta och potatis är det viktigare att rådisen får tillskott i form av protein, t.ex fisk, kyckling, kött etc. Potatis & co är mest bukfyllor. Utöver torrfodret som är bäst att blanda själv, (finns recept här på rif) ska man alltså ge mat innehållandes mkt grönsaker och protein.

Lycka till.

Alenzi
0

#41 Toalätt är rätt knöligt att gå på, tror inte det är någon höjdare att ha i hela buren? Tidningspapper kanske är en bra nödlösning? Lägg isf hela ark i botten i flera lager, och fyll på med strimlat papper ovanpå. Man kan behöva städa rätt ofta, det är dåligt på att suga åt sig lukt.

Zolah
0

Toalätt funkar bra, har själv använt det utan problem på den sidan. Numera använder jag back-2-nature som är i princip samma sak men mjukare. 

Plus så skrev #41 att det funkade tills TS skaffat ett bättre material som TS tyckte om ;)

Alenzi
0

#44 Ålrajt :P Jag var inte nöjd när jag använde det i hela buren, råttorna gillade inte att gå på det. Men så var de rätt bortskämda med sina fleeceunderlag också.

Charlott_
0

#45 Mina råttor har inget problem med de alls konstigt nog :) Hör hur dog grejar å sånt med de. Anledningen till att jag använder de är att jag inte har hittat alspån och sånt någon annan stans än Uddevalla då de är 1 timma ifrån mig och är inte där så ofta ^^

Bullerbytjejen
0

jag körde fleece och sån borris dörrmatta från ikea, bytte ut och tvättade sen körde jag toa-lätt i lådorna bara, funkade utmärkt

idaaea
0

Nejnej, såklart jag inte bara ger de ! Jag ger som ni säger middagsrester fast utan krydda då jag vet att det kan bli dåliga i magen.

JoySurrender
1

Att det är färdigfoder till råttor säger tyvärr inte så mycket. Många s k "färdigfoder" är inte speciellt bra, tyvärr.

Det är både bättre och billigare att blanda eget Torrfoder, ett av alla bra recept finns i en artikel som heter "så här matar terato".

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

idaaea
0

Okej

Vixifyx
0

Vad roligt att du också hittat in i råttvärlden, de är verkligen fantastiska djur!  Jag var själv ute och cyklade då jag fick mina 2 första råttor (som även är de jag har idag) men jag ser du fått nästan all den info jag också skulle givit dig här under :) 

För mej hamnade jag oplanerat med råttorna för jag hade ett riktigt (ursäkta orden) pisshuvud till pojkvän som tyckte de var coola och skaffade dem som överaskning och lämnade sedan dem hos mej då han gjorde slut, utan att höra av sig.

Då hade jag faktiskt ingen aning om att råttor var mycket annorlundare än tex kaniner och marsvin jag haft förut.
Dock hade jag inte kutterspån eller hö då heller utan använde handukar och tidningspapper. Vilket kändes som en befrielse då jag läste på att det var dåligt för dem. Så man kan väl säga både dom och jag hade tur.

Nåjå, djurvan som jag är och intreserad började jag ju läsa på  (detta var bara någon månad efter dem hämtades hem) och det första jag gjorde var böt ut buren, killen hade ju noll koll. Han hade i och för sej hämtat hit en massa Torrfoder från djurbutiken han hämtat dem från. Men de hade då en skruttig hamsterbur. Såå jag fick fixa om allt. 

Idag skulle jag aldrig köpa en råtta, eller annat djur egentligen heller från djurbutik, utan istället från en uppfödare, där du kan va säker på vad du får. Djuren är socialare och stamtavlor är kollade och liknande då du skaffar från en uppfödare. Säkrare att få friska råtttor på alla sätt. Dock har jag turen att ha väldigt friska råttor jag endå.

Däremot ångrar jag ingenting med att jag blev med de små liven , jag har alltid velat ha råttor men tänkt att jag läser på om dem då den dagen kommer, och bländad av kärleken som jag var då trodde jag att han visste vad han gjorde. Dock visade de sig han mer tänkte de var endast burdjur, som man lite kunde titta på ibland typ. 

Det jag vill säga med dethär att även om jag tycker jag kan mycket idag, finns det mycket kvar att lära. Det tror jag alla med råttor kan hålla med om, man lär sig nått nytt varjedag.

Sedan så vet jag hur du känner dig, människor säger en massa krav på hur det ska va och man känner sig super-kass för man inte hade någon aning o allt man vill är ju att sina råttor ska ha de bästa som möjligt, men man visste ju inte bättre :)

Du är inte så van kanske med råttor och lite ny, jag har varit i den sitsen, så är det någåt du undrar kan du alltid skriva till mig och fråga hur jag gjorde :) 

Kram på dig och hoppas allting ordnar sig! Det verkar vara en fin pigg filur du har där, och jag tror du kommer bli en jätte bra råttägare. 
Det enda som du behöver göra nu är att läsa på lite till så blir det toppen! :)

(förlååt för det långa inlägget men hoppas du känner dig lite bättre till mods och har ett leende på läpparna efter detta! )

lekandur
0

Hur går det? :)

Where you invest your love
you invest your life 

fiore
0

På hennes ''om mig'' står det inget om att hon har råttor när hon skriver om alla sina andra djur, så jag hoppas inte att kommentarerna har upprört henne så mycket att hon tvingats sälja bort sin råtta.

Jag är också nyfiken på hur det gick/går nu! :)

don't let anyone destroy your happiness Pussmun