Råttor iFokus

Råttor

Etikettbilder-videor
Läst 3642 ggr
Vixifyx
1

Rått-raser

Hej allesammans!
Jag är själv rätt så ny i rått-branchen , och har några frågor av er som kan mer om de små liven.

Själv har jag endast haft mina små i ca ett och ett halvt år, och de är köpta från en djurbutik, som endast tar in djur av uppfödare i närheten som hämtar dit dem.

Det jag undrar är att vilka sorters raser finns det av tamråttan? och hur ser de ut?
Har hört om en långhår, en guldfärgad, och en naken-råtta och en med kursiv päls som ett rosett marsvin typ. 

Har ni erfarenhet av raser och har ni bilder eller kanske websidor att länka med bra inofrmation om detta?

Zakaraa
3

Välkommen till råttvärlden!
Inom råttor finns det inga raser, alla är tamråttor (rattus norvegicus domesticus) däremot har vi varianter, olika färger, teckningar, örontyper och hårlag. 

Här har du två länkar där du kan kolla på bilder samt läsa om standarden; Varianter - bildtrådar och Standard

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

kigon
1

Det finns inte olika raser av råttor 🙂 Dock så finns det många olika färger/teckningar! Finns också två olika varianter på öronen, samt lite olika varianter av päls

Du han hitta allt av dessa med trådar och bilder här 😃

Edit* ah zakaraa hann före, men samma 😂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Vixifyx
0

#1 #2  ah , trodde det var raser, precis som med hundar. Men tusen tack för länkarna! Är det prisskilnader på dessa då?

Zakaraa
1

#3 En seriös uppfödare tar inte olika priser på olika varianter eller kön men det är vanligt att djurbutiker gör detta. Men som med alla djurslag bör man ju undvika att köpa i butik pga grossistaveln :)

Jag tar ex 250kr för mina råttor oavsett vad de är för något :)

Vixifyx
0

#4 okej bra så man vet det! Synd nog har jag inte riktigt hittat några uppfödare i trakterna… finns det något lätt sätt att hitta uppfödare? Själv bor jag ju i finland, och har ingen aning hur jag skall få kontakt med några. Sen har jag ett annat problem… Jag kan inte finska ordentligt… därifrån jag kommer var en nästan hel svensk ort… (finland är 2 språkigt, finska och svenska).. så jag känner mej lite små borttappad att hitta några djur över huvudtaget om jag inte går till en djuraffär…  :( känns sådär passligt kasst..

Zakaraa
0

#5 Det finns en hel del uppfödare här i Sverige, några kan du hitta via Länkar - Rif's Uppfödarlista men sedan finns det självklart även finska uppfödare. Bland annat Zaya som du kan hitta på facebook.
Transport brukar aldrig bara några större problem så om du hittar en uppfödare du gillar så brukar man kunna lösa transporten.

Skogsmongot
0

Jag vet inte var i Finland du bor och vet heller inget om hur bra uppfödaren är. MEN enligt en Uppfödarlista jag laddat ned så finns det en uppfödning i Raseborg, Finland som heter MangoMelon's, och dem hade tydligen ett samarbete med en svensk uppfödare så svenska kanske funkar med dem.

I listan stod även en länk till hemsidan: http://lonigirl90.wix.com/mangomelon

Lycka till i jakten på uppfödare! 🙂

zickan
0

#5 dert finns många uppfödare i finland som kan engelska. jag har kontakt med ett par stycken som har kullar lite då och då. Minst två av dom har kull nu. Även det att vi har brisbys i sverige som är finska. Hon som en del andra svenska uppfödare åker ibland över till finland för att ställa ut som att dömma på utställning. 

Jag gillar zaya's http://www.zayasrats.com/. Hon brukar ha väldigt fina och goa djur. Jobbar i många år ihop med tellu. Men nu har hon skaffat eget namn http://tearcmir.wix.com/tearcmir#!poikasia/czpx
Både dom förstår en del svenska, men talar finska och engelska. Brukade åka till sveriges större utställningar och dömma. 
Har även ratazanas, alias, vagabonds, cicabos, sanders osv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Vixifyx
0

#8 Tack för ett jätte bra svar och jätte bra hjälp har kollat på deras sidor både på facebook och på deras hemsior. Till all lycka bor jag i Åbo (Turku på finska) Så de är perfekt att de är härifrån :) Men sen måste ja frråga vad du menade med "Har även ratazanas, alias, vagabonds, cicabos, sanders osv. " :D

Kanske ja är korkad nu men , ja förstod inte riktigt, vad är det namn på?

Zolah
0

uppfödarnamn - man har det som 'efternamn' till sina råttor när man föder upp :) jag uppfattade det iafl så? xD

Zakaraa
0

#9 Jag gissar på att Zickan menar;
"Sedan har du även *alla namn*" dvs hon skrev fler uppfödare :) Blev en dum mening bara :)

Vixifyx
0

#10 #11 Ah okej haha :) vad korkad ja känner mej nu , haha :) Men okej tack för era svar :)

Men föresten .. ja är lite rörig med hårlagen nu…  trotts att ja försökt läsa på och se på bilder, och eftersom ni är experter vad jag förstått så tänkte jag kläcka ut frågan här i samma inlägg: 

Altså rätta mej om detta inte stämmer:

Satin: en långhårig råtta 

Harley; långhårig råtta men skruvar i pälsen

Rex: Korthårigråtta med skruvar i pälsen

Dubbel rex / fuzz : Naken råtta (En dubbelrex får man om man parar två rex med varandra och fuzz kan du få av två släta ? )

Velveteen: Vanlig "standard" hårpäls som de oftast har, slät och korthår?

Lamina
0

Inte alla rätt tyvärr. Satin är när råttans päls är glansig. Det kan ofta ge intrycket av att pälsen är lång och flottig. Velveten är som ett mellanting mellan rex och vanlig päls (shorthair/korthår) Harley är långhårig. Kan tänka mig att man kan kombinera harley och rex för att få lockiga långhåriga råttor. Men är inte säker på det…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Zakaraa
0

Satin: Lenare/glansig päls
Harley: Lång päls
Rex: Lockig päls
Dubbelrex: rex x2. Kan ha allt från lite till full pälsklädnad
Fuzz: En nakenvariant
Velveteen: Lockig päls, kan vara svårt att skilja på dålig rex och velveteen.
Slät: Normalpälsad

zickan
0

Det zakaraa skrev är rätt. Dock poängtera att en satin inte alls är lika synlig som satin på t.ex möss och andra arter. Satin på råttor kan va svår att ens se med otränat öga. 
En sak som satin råttor ofta har, är liiiite vågiga morrhår. Även pälsen käns aningen mjukare. Men det kan ju även en vanlig slät råtta göra. 
Skulle sätta min satin hona på foder. Tog ut en unge som inte var satin och från helt annan kull. Trode det var hon som var satinen. Men såg rätt fort att hon var helsvart och inte iris som satinen var. Så lätt kan det va att inte ens kunna se en skillnad på satin och normal. 

Sedan finns satin harley/långhår. Det är den som jag tror Lamina pratade om. 
Där syns det mycket mer att råttan är satin. Långhårig och hårstråna är tunna, närmare genomskinliga att de ger ett speciellt intryck. 

När satin och långhår är kombinerat till långhårig satin. Är det väldigt ofta som råttorna får exem problem. De i sv som födde upp dessa lade ned pga hudproblemen som många i utlandet. Finns bara en jag vet i som verkligen kämpat och lyckats minska ned hudproblemen. Det är alenyas i Danmark. 
Ingen i finland avlar på harley eller satin vad jag vet. Däremot fick Zaya's en överaskning i sin kull för inte länge sedan. Där det dök upp harley för första gången hos henne. 

Rex är krullig/lockig med krulliga morrhår. dålig rex kan dock se ut som en velveteen. 

Velveteen är vågigt. Ser ut som en rex man plattat ned lite. 
Morrhårren är vågiga.

Sedan har du även teddy. Där man parat en rex med en velveteen. har för mig att den beskrivs som korthårig, sametsmjuk rex

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Apootie
0

Kan vanliga släta råttor få lite krulliga morrhår ibland?