Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 417 ggr
boombastic011
2014-03-07 22:01
0

bråkiga systrar

(VARNING FÖR LÅNGT OCH RÖRIGT INLÄGG) Jag har två honor som är systar och ca 6 mån, men för ca en månad sen så har den ena (Mandy) börjat total mobba syrran (Mindy), och det har blivit så pass illa att Mindy inte får röra sig i buren utan att bli påhoppad och biten, Mandy är efter henne dygnet runt och biter och sliter i henne. Hon får inte dricka, äta, sova eller bajsa, hon sitter ihoptryckt i ett hörn när dom är i buren. I början trodde jag att det va för rang dom höll på att grabbar men nu visar Mindy tydligt att hon inte vill ha bråk. Det är hemskt att höra skriken från henne och vet verkligen inte vad jag ska göra. Mandy som är mobbaren är supergo annars som råtta, hon är nyfiken, sprallig och tycker det är jättekul att leka och busa, men när hon är ute på språng så är hon på allt och sliter och drar sönder saker, hängmattor, soffkuddar, mattor allt hon kan få tag på. Va hos veterinären och han hittade inget fel på någon av tjejerna och kunde inte svara på vad problemet va. Igår sårade jag på dom så dom har varsin bur och Mindy har sovit i hängmattan hela dagen och inte ens när jag byta mat och vatten reagerade hon särskilt mycket, hon måste vara helt slut stackarn. medans Mandy är sitt vanliga spralliga jag i den andra buren…. Men vad gör jag nu???

boombastic011
2014-03-08 18:08
0

Någon som har tips på vad jag ska göra?????

Zolah
2014-03-08 18:30
0

om du har särat på dem och du märker att ena mår bättre av det, så betyder det nog att du måste skaffa nya burkompisar. Möjligen bara åt ena råttan om det är så att den andra är agressiv mot andra råttor.

Dock är det ju bra om du vet att hon verkligen är aggresiv och det inte handlar om rang uppgörelse, har det blivit sår? hur shockad är den andra råttan? är hon sådär jämt eller bara då dom 'bråkat'? etc.

boombastic011
2014-03-08 18:50
0

#2 hon har varit i chock sen bråken började, tills jag sårade på dom nu är hon överallt i buren och ser mycket bättre ut, ja det blev sår och hon skrek som en hund som klämmer svansen typ inte bara småpip. Ah får hitta nya kompisar till henne.