hjärnhinneinflammation
Va inne med min ena råtta till veterinären igår då han har varit tröttare än vanligt, och väldigt sned åt vänster. Veterinären sa redan innan den bokade tiden att de kan inte mycket om råttor, men de skulle undersöka honom, och sedan kontakta roslagstull för rådgivning. Medans vi va där satt veterinären och sökte mycket på datorn efter orsaker, och va väldigt intresserad, vilket kändes bra och som att hon tog det på allvar. Vi diskurerade stroke och mycoplasma och ev behandlingar mot det, pratade om Jace, kollade tänder och hälsotillståndet medans vi va där och allt såg bra ut, han va en fin liten råtta :) vi fick åka hem utan besked, och så skulle de ringa när de hade fått nått att gå efter av roslagstull. På eftermiddagen ringde hon och sa att antagligen har Jace får hjärnhinneinflammation. Vi skulle få två olika orala lösningar mot detta men tyvärr hade INGA av apoteken de hemma, så de kommer på måndag….hon hoppades Jace skulle klara helgen, men han är inte så värst pigg….har fixat all hans favoritmat och han har ätit , lite välling och broccoliröra iallafall… (Medans vi var hos veterinären så berättade hon att alla på veterinärkliniken hade diskuterat Jace vid frukostbordet, han va en av de första råttorna de skulle ha och behandla! Nästan ingen av dem hade tagit i en råtta förut, så de hade diskuterat om han va en vild bitig en eller en snäll mysig. Som tur va skötte sig Jac exemplariskt trots att han är relativt ny här hemma, jag har bara haft honom i en månad, men det va så skönt att se att han ville upp i min famn efter en stund, där han somnade när jag kliade honom under hakan och på kinderna…han ville att jag skulle klia honom på bägge kinderna samtidigt, vilket inte va det lättaste när man samtidigt ska hålla i honom så han inte tappar balansen, men tillslut kom vi på en metod med två fingrar, som ni ser på bilden ;) ) Någon här inne som har haft råtta med hjärnhinneinflammation? Något jag ska tänka på? Göra annorlunda? Kan Simon, hans bror bli smittad? Kommer han dålig balans framöver nu, eller kan det bli bättre?