Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 405 ggr
Mellmell
0

Kan inte hålla balansen

Har knappt haft pojkarna i en månad, och nu är det problem igen…:( Har märkt att Jace har varit lite hängig och tröttare i några dagar, inte gärna gått från hängmattan eller lämnat hyllplanet maten står på, igår när jag tog ut honom kunde han inte hålla balansen utan trilla rakt ur famnen på mig…satte ner honom på golvet och han kunde inte gå rakt utan lutade/trillade åt vänster hela tiden. Vänster öga är väldigt slappt och hänger det med…ser många likheter med stroke (jag jobbar på äldreboende och strokeanfall ser jag ofta…) kan det vara så tråkigt att han har fått en stroke eller tiaattack? Han är ju bara 4,5 månader :( Har försökt få tag på veterinären men inte lyckats än….dock är de mer inriktade på hund, katt och lantbruksdjur, tror inte de är så duktiga på smådjur….hur tycker ni jag ska göra? Va ju inte såhär det skulle bli när jag skaffa långsvansar igen…:'(

mikeiko
0

Kan också vara en långt gången öroninflammation, obalansen kan bli kronisk om man inte sätter in medicinering snarast :(

Mellmell
0

Sitter och försöker få tag på veterinären men telefontiden är över…dock kan man få tag på dem ändå hela dagen men de har inte svarat än…:(

mikeiko
0

Om det är öroninflammation är det Baytril i minst 10 dagar som behövs iaf. Hoppas du får tag på vetten!!

Mellmell
0

Fick tag på veterinären, men de kunde inget om råttor så jag fick ringa till Roslagstull för rådgivning…där fick jag ptata med en otrevlig tjej där jag inte fick en syl i vädret och ingen hjälp fick jag, hon ville inte ens veta vad som var fel på honom….ringde tillbaka till "min" veterinär och fick tid imorgon 10.30, så skulle de kolla på honom, och sedan faxa till roslagstull så skulle de forska där vad som kunde vara fel….herreguuuud

mikeiko
0

Nämen :(

azin
0

Hoppas det ordnar sig :(

Mellmell
0

#6 jag hoppas det…:( Men den veterinären i närheten av mig sa själv att de kunde inte mycket om råttor…men jag hoppas de kan faxa nån annan större klinik och försöka komma fram till nått tillsammans…

Nymphadora
0

Det låter tyvärr som en stroke. Även unga råttor kan få det.

Skogsmongot
0

Jag hade en kille med kasst immunförsvar som fick liknande symptom som gick på Baytril i 7 dagar och Metacam 5 dagar. Han blev piggare men förblev sned och vinglig. 

Så jag är intresserad av varför det är just 10 dagar med Baytril, Mikeiko? Spelar en eller två dagar mer eller mindre någon roll? Finns det olika "styrkor" av Baytril?

Mellmell
1

Nu har vi varit hos veterinären, och de misstänker hjärnhinneinflammation så vi ska och hämta ut mediciner om nån timme…hoppas han blir bättre nu lillkillen…