Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 675 ggr
HelstAnonym
0

Hjälp! Bråk

Hej! Jag skulle jätte gärna behöva råd när det gäller mina råttor. Jag har en hanflock på 4 råttor, varav 2 är lite över 1 år, en är cirka 6 1/2 månader och en på 8 1/2 månader. De yngsta har alltid varit lite i luven på varandra och så, aldrig riktigt kommit överens till hundra utan småbråkat osv, men det har aldrig varit allvarligt. Idag hade jag ute de som vanligt och märkte att de bråka, jag brydde mig inte så mycket om det och tänkte att det var som vanligt. Tills jag upptäckte ett bett på den som är 8 1/2 månader. Det var även lite blod på det. Jag provade att sätta ihop de på sängen och märkte att det vart helt stelt, speciellt från den yngsta. Båda ställde sig på bakbenen och stirra på varandra tills den lite äldre stack iväg. Nu är båda i buren och det är väldigt lugnt. Fast den yngsta blir helt stel när han kommer i närheten och de undviker helst varandra. De har legat i samma hus och så. Är riktigt orolig att någon kommer råka illa ut! :( nån som kan hjälpa mig? Jäklar vad långt inlägget blev o.o sorry! P.s, kan de bråka så intensivt om en godbit? Hade nämnligen glömt att ta upp en chips smula som jag tappat där förrut..

HelstAnonym
0

Ingen som kan hjälpa mig? :(

pellepojken
1

Hej ! Det är lite knepigt att försöka komma med något råd när man inte har råttisarna intill sig. Råttor i den åldern brukar kivas för att göra upp om rangordningen. Men det får inte gå över i blodvite för den sakens skull. Burrar någon av dom upp sig o går i sidled mot den andra ? Är dom kompisar annars,äter o sover tillsammans. Försök att avvakta o se om dom kommer fram till sin inbördes ställning. Men börjar dom slåss ordentligt så måste du sära på dom direkt. Då kan dom inte bo ihop. Visst kan råttor kivas om godisbitar ibland. Men att dom skulle börja slåss om en chipssmula tror jag inte alls. Hoppas det går bra med grabbarna.

wintermynta
2

Dom bråkar om rangordning. Det låter som 6 -månaders pojken/pojkarna kommit i puberteten och försöker klättra i rang.
När du skriver bett finns det ställen som man aldrig bör acceptera att en råtta blir biten på.
1 Hals och pung - Detta är ett direkt försök att döda.
2 Mage - Det finns ingen anledning att bita en råtta som gett sig och visat sig underlägsen. 

Om detta har hänt bör du avlägsna råttan som bet , om du vet med 100% vilken det är. Sätt honom i egen bur och fundera på om en kastrering kan vara ett alt. 
Det man bör komma ihåg är att om man flyttar ut råttan så rubbas rangordningen och det kan bli stökigt i flocken då ny rang måste fastställas. Inget ovanligt eller konstigt.
Förhoppningsvis lugnar allt ner sig om en månad.

HelstAnonym
1

Ok, tack så mycket för svar, jag var/är riktigt orolig. Den yngsta burrade upp sig lite när den andra killen kom för nära, dock gick han inte i sidled mot honom, fast nu är han inte lika stel och konstig när han kommer för nära och de verkar vara som vanligt, kanske lite mer undvikande dock. De går förbi varandra och in i samma rör och hus utan problem, jag har inte sett de äta tillsammans än dock. Bettet sitter mitt på ryggen, slarvade lite med att skriva det. Hoppas att det går bra nu iallafall, och tack igen! Känns betydligt bättre :) fast man ska ju inte ta ut glädje i förskott.