Tid!
hej, har en fråga om avel, hur mycket tid tar det att ah en kull om allt går bra förstås!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Vene
Det här med att ha en kull tar mer tid än vad man kan tro. Jag skulle mer kalla det livsstil. För när man inte är med djuren så tänker man på dem eller inhandlar någonting åt dem.
Sedan är det väldigt mycket mer vakande man håller på med. Går dräktighetsperioden bra?
Hur går förlossningen?
Har ungarna rätt temperatur? Har de mjölkband?
Växer de i rätt takt?
Motoriska färdigheter, beteende.
Är mina ungar friska, har jag gjort något hemskt misstag…
Hur beteer sig eventuella köpare, vågar man lita på alla dessa människor?
Kan man ha kvar alla råttor om det vill sig illa?
Har man alla pengar till eventuella vetrinärvård.
Vill jag ens sälja ungarna , klarar jag av att slita mig från alla små liv?
Kommer jag ens orka att engagera mig i så himla många intensiva individer på en och samma gång?
Kort och gott, att ha en kull ungar kostar massor av tid.
Det är tid av planering inför, dräktighet.
sedan flera veckor då man är väldigt bunden till sina djur. Alltså MINST 3 månader då man är väldigt bunden till djuren, eller längre om man inte får de sålda.
Därefter massa mer oro.
De som orkar hålla i uppfödningar gör verkligen ett fantastiskt jobb och är värt så mycket mer än de 300kronor man betalar per unge.
Beror helt på dina krav på dig själv. Jag lägger mestadels all fritid kvar efter de andra djiren fått sitt på ting rörande avel. Hinner inte ens med på min fritid så jag sitter även på arbetstid med det. Det som tar mest tid är att besvara tidigare köpare på saker de undrar över och ofta blir det många andra som kontaktar uppfödare de inte har från för att få råd.de med. 0-15 mail/pm om dagen är inte konstigt.. Utöver att hålla försöka hjälpa tisigare köpare så ska man gärna hinna följa upp kullar. Kontakta alla och se hur det går. Inte så lätt när en del inte ens svarar :(. Sedan under tiden man har kull så behöver mamman få komma ut och ifrån de små ganska ofta. Tycker jag iaf. Springa själv i typ soffan eller med nån kompis från flocken. Bra att väga ungarna var och varannan dag eller något. Även mamsen o se så hon orkar med de små och inte tappar för mycket vikt. Blir en del extraskålar att diska som lite fler småportioner vanlig mat. Mer att städa. Och bästa biten är ju att bara umgås med hela kullen. Brukar ta minst tid för man kan göra annat samtidigt. Nu inte säga att de inte kräver en del ;). Men sedan igen svara folk, fotaungar, skicka kort och fixa. Som ev hjälpa till med att hitta transport, boka in tid när folk kan komma och kika som senare hänta upp. Så hur mycket tid det tar är lite upp till var och en på hur mycket tid man vill lägga på olika saker.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Ursäkta total kassa stavningen. Sitter på jobbet med mobil som har sprucken skärm. Tänkte nig inte för att läsa innan jag publicera.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.