Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 485 ggr
fridanordqvist
1

skraptest

Min stackars lilla långsvans fick idag följa med på skolan för skraptest då jag misstänker ohyra då han har sår vid hals och på sidan av halsen, som jag först trodde va från bråk.

Han va jätteduktig efter att jag kom dit och höll i han, då satt han helt stilla, men några ryck och protestpip blev det.
Tyvärr fick han åka själv då den stora transportburen är trasig, vilket gjorde han mer stressad och rädd, så med tanke på det var han väldigt duktig, så när vi kommer hem så blir det massa gotta till han!

Dom hittade inget på provet dom fick tag på, men blir det värre ska jag komma tillbaka med han, innan dess ska jag skaffa en större transportbur så jag kan ta med två iallafall.

Men det såg inte ut som att han slagits med nån nu när jag verkligen kunde kolla noga på såren, så jag undrar om ni har nån teori om vad det kan vara?

Bananbullar
0

Vet att jag var med en råtta till veterinären med misstanke om skabb. De gjorde skraptest, men inget visades. Jag fick medicin iallafall då det verkligen såg ut som skabbsår och det försvann direkt. 

Kan kanske vara så att det inte visas om det är så pass tidigt i angreppet?

Alenzi
0

Jag har haft ohyra på mina råttor ett antal gånger (både skabb och löss), två gånger gjordes skraptest och ingenting hittades - veterinären tyckte ändå det såg ut som något som borde behandlas, och visst försvann det efter droppen i nacken.

:holmgreen:
0

Min veterinär pratade om någon ohyra (givetvis minns jag inte vad han kallade det😟) som man ofta förväxlar med skabb, som alla råttor bär på men det bryter endast ut på vissa individer och vid vissa situationer. Han hittade inget som kröp eller så, men mina råttor var fulla med små sår. Han förklarade att det kan bryta ut vid stress, i mitt fall förmodligen pga sjuk/gammal burkompis. Jag vet inte om det skulle visa något på skraptest? Men det kanske kan vara något sånt?

Lancia
1

Jag har också gjort skraptest som inte visat på något, sedan när man letat med blotta ögat i pälsen, ja då har det likfan krupit lus där. :(

fridanordqvist
0

Ska prata med han idag också, hade lite bråttom hem efter skolan igår då det bara går en buss hem /:

Förhoppningsvis kan han skriva ut stronghold ändå, annars så åker jag till vet. så kanske dom kan göra nåt!

Har inte sett nåt själv med blotta ögat, men äre såna som gräver gångar kan det ju vara därför också..

Dramatik
0

Här är en till som gjort skraptest (senast förra veckan) utan att något hittats. Men jag fick stronghold denna gången och har fått det fler gånger innan trots att de inte såg något i mikroskop, och det har hjälpt. Så någonting måste det finnas, trots att de inte hittar något  :P

fridanordqvist
0

jo, nånting är det ju, men somsagt, får prata med han idag också! ^^