Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 618 ggr
CupcakeGod
0

råttor-lukt

Jag och min vän vill flytta in i en lya 2a på 40kvm. Vi kommer att dela på räkningar osv… Men hon tjatar om hur mycket hon vill skaffa råttor. Vi båda älskar råttor, men jag är rädd att det kommer lukta råttkiss i lägenheten. 

Det var länge sedan jag hade egna råttor så jag kommer inte riktigt ihåg hur dom egentligen luktade. När jag hade mushanar så luktade deras bur hemskt om man inte städade den varannan dag. 

Så vet hur mycket råttor luktar egentligen?

Nolltvåfyratre
0

Mina råttor luktar typ inget. Jag har hanar och de går på "låda" och gör ifrån sig där. Om din kompis tränar sina råttor att bajsa och kissa på lådan bör det bli minimalt med odör.

kigon
1

Om man städar en gång i veckan, bytar ut toalådan lite oftare, hängmattor i tvätten någon gång i månaden och kanske lite piss off spray allmänt någon/några gånger i veckan brukar det inte lukta alls särskilt mycket tycker jag 🙂 Det finns ju såklart en lukt, så som det gör med alla burdjur, men just avföring eller urin tycker jag inte det luktar så länge man inte skippar städningen 😉

Tycker råttornas kiss inte luktar mycket själv, det är nog avföringen som är värre. Men som sagt med rätt städning luktar det bara råtta, vilket är en ganska behaglig lukt för mig 😃 Dock så varierar det ju mycket från råttor till råttor, jag har städliga honor som endast går på toa i buren och aldrig utanför, så vet inte särskilt mycket om hur det är med hanar eller råttor som gillat att göra det utanför buren också 🤪

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

CupcakeGod
0

Haha lol, ja. Gnagare luktar riktigt härligt :) Typ hö? Tack för tipsen.

Hur lär man en råtta att fixa sina behov i en låda? Min hamstrar kissar i en sanlåda, men jag behövde inte riktigt lära dom nånting.

kigon
0

#3 Hade toa-lätt i hela buren, men när jag började med låder så bytte jag till fleece + kökshanddukar och hade endast toa-lätt i lådorna, o de fattade det direkt! Så behövde inte göra någonting.
Om de ej fattar så kan du ta och flytta all avföring till lådan tills de fattar 😉 

Njaa, hö skulle jag inte säga… Kaninen luktar hö pga höet, men iom att hö ska hållas lååångt borta från dem så känner jag inte riktigt den doften, det är mer som… Pommes 😃

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Alenzi
0

Alltså jo, råttor luktar, även om man städar. Alla djur luktar. Dock kan man vänja sig, eller så klart vara mindre känslig för dofter. Jag känner direkt om det bor djur i ett hem.

melindaelize
1

Jag har mina två killar på mitt lilla rum och trots att jag städar så luktar det att jag har råtta. Jag själv bryr mig inte och tycker inte det luktar illa. Luktar att det bor djur här, men tex mamma tycker att dom luktar äckligt. Men det är precis som att en kanin luktar hö eller när en hund varit ute och det luktar blöt hund… Alla djur luktar på något sätt. :)