Flytta råtta
Jag har lite kommit in på tankarna att skaffa råtta, än så länge är det dock bara tankar och absolut inget bestämt.
Jag bor i studentlägenhet, har katt hemma hos min mamma men saknar lite kontakten med ett djur. Jag åker hem ganska ofta på helgerna, men är i rummet på vardagarna.
Det är just helgerna som är problemet, det blir väl väldigt stressigt för råttan att flyttas fram och tillbaka under helgen? Samtidigt skulle jag aldrig våga ge någon annan här i korridoren ansvaret över ett djur..
Jag flyttar ju även hem på sommaren och måste i såfall ta med råttan även då.
Jag antar att det inte funkar för mig att ha råtta, men ville ändå höra för säkerhets skull ;)
Sedan så undrar jag också hur det går att ha råtta och katt under samma tak. Ser inte katterna råttorna som mat?
Tänkte bara poppa in och kommentera på dina återkommande formuleringar "råtta" och "råttan" - du har säkert redan koll på det här, men råttor behöver bo allra minst två och två :)
För att svara på din fråga, så tror jag inte det bekommer råttor att få byta miljö emellanåt. Jag har själv haft liknande arrangemang med några av mina råttor, och har aldrig märkt av något stressat beteende. Så länge råttorna är trygga med dig och sin transportbur, och resorna inte är för långa, så ser jag inga problem med det faktiskt. Jag brukade ta med mig lite av deras inredning, och det tog några minuter av undersökande i den "nya" buren, sedan låg de och slappade i en myshög som vanligt.
Skrev en artikel om att resa med råttor för ett tag sedan, där finns lite tips på vad man skall tänka på rent praktiskt under själva resan.
Jo jag läste det sen. Det är dock inget som bekymrar mig, kan jag ha en så kan jag lika gärna ha två :) Hade du en stor bur på varje ställe eller bodde de i transportburen?
#2 De bodde naturligtvis inte i sin transportbur x) Man får ha dubbel uppsättning av det mesta, om man inte råkar ha bil och en någorlunda mobil bur.