Råttor?
Hej! Jag vet att råttor skulle passa mig perfekt! Jag har funderat ganska länge nu och läst på i ja vad kan det vara? 3 år kanske? Men har fortfarande några frågor innan något bestäms:
1: Vilken bur är bäst till två råttor? Har kollat på sådana kallade "jennyburar" är dom bra?
2: Vet inte riktigt om jag ska ha hane eller hona, vilken är bäst för nybörjare?
3: Vilket schampo kan man använda till råttor?
4: Vad kan dom äta och inte äta?
5: Ska man köpa från djuraffär eller uppfödare? Varför, varför inte?
6: Vilket bottenmaterial är bäst?
Kanske återkommer med fler frågor men tack på förhand!:)
Dogs is my world ♥
Har också hört att det finns något som heter råtthjälpen, vad är det?
Dogs is my world ♥
1: Jag tror att miniumet på hur stor buren ska vara är 60 lång, 30 bred och 25 hög. Antagligen för 1 råtta men använd bur räknaren: http://www.ratpower.se/?page_id=88
2: Honor är ofta väldigt aktiva och rör sig mycket. Jag själv har två honor :) Hanar är lite långsammare och tycker ofta om gos. Detta kan såklart variera beroende på råttans personlighet. En hona kan t.ex vara mycket gosig. Men jag skulle säga att båda fungerar för nybörjare
3. Man ska helst inte tvätta sina råttor enligt mig om dom inte behöver det pga av ngn sjukdom eller i vissa fall före en utställning så jag har inte rikigt koll på det.
4. http://rattor.ifokus.se/discussions/4d713ae6b9cb462227051f22-vad-du-inte-ska-mata-dina-rattor annars nästan allting du själv kan äta.
5. Jag skulle inte välja att köpa från en djuraffär då vissa säljer råttor som skulle vara tänkt som mat till ormar (har jag hört) och som då har mycket sjukdomar. Också blir djuren lätt sjuka i dom små glasburarna i djuraffärerna. Jag köpte mina på blocket dock. På http://www.rattsallskapet.se/ kan du hitta uppfödare nära dig.
6. Använd inte spån! Det är för dammigt och dom mår inte bra av det. Jag använder en typ av kattsand då det är hårt ihop pressat papper som ser lite ut som pellets. Kallas Toalätt.
Pust, jag tror det var det. Råtthjälpen har jag föresten inte hört om men man kan väl googla på det? :)
Tack för svar! :)
Dogs is my world ♥
Många djuraffärer köper råttor från grossister, alltså personer som föder upp råttor i mängder och inte bryr sig om sjukdomar osv, och dessutom har dem i mindre burar.
Det finns såklart djuraffärer som inte köper från grossister, men det känns ändå oseriöst av en uppfödare att sälja dit. Så jag rekommenderar inte att köpa från djuraffär, och så får du även mer stöd och råd från en seriös uppfödare än vad du vanligen skulle få från djuraffärer.
Bur storlek bör vara hyfsat stor, alltså jag tycker det minsta lagliga är… ja, det minsta! Råttor rör sig rätt mycket och klättrar runt så ju större desto bättre.
I den här tråden kan du få lite inspiration av hur andra RIF-medlemmars råttor har det:
http://rattor.ifokus.se/discussions/52a466e5ce12c47b2500200a-bildtradvisa-era-burar
Ta en titt på "Vanliga Råttfrågor" så får du svar på i stort sett allt du frågat. Det är en samlingsartikel där just dessa frågor finns med.
#2 ditt svar på fråga 5 är felaktigt så här kommer en rättelse;
Råttorna som säljs i butik är inte tänkt som ormmat utan är rena sällskapsråttor, det är för dyrt att köpa levande råttor i butik till foder (det är även olagligt att mata med levande djur). Till foder köper man frysta råttor och möss i olika storlekar och man aldrig skulle mata sin reptil med sjuka foderdjur, ett sjukt foderdjur kan leda till sjuka reptiler.
Anledningen till att man avråder från att köpa från djuraffär är för att det oftast är grossistuppfödda djur. Dvs. djur som föds upp i minimala buran utan någon som helst kontroll på Vad som avlas och hur hälsa och temperament är samt att de är ohanterade. Grossistavel är en avskyvärd handel och det är därför man inte bör stödja djurbutiker som säljer levande djur - just för att inte stödja grossistaveln.
Även här på RiF finns det en Uppfödarlista (finns under Länkar). På SRS finns det endast registrerade uppfödare och det är inte många.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
För att svara här så:
1: Beror helt på vad man har för plats och så, burräknaren som länkades är bra att använda. Jag brukar vilja ha en bur som är laglig för fler än jag har, så har de plats att leka och liknande.
2: Smaksak, jag började med hanar för att jag kände mer för dem. Båda är nog lika roliga, det är ju råttor trots allt :)
3: Helst ska man ha baby-schampo, men man kan även ha kattungeschampo. Milda, doftfria schampon som inte förstör hudens ph-värde för mycket, skulle jag säga. Och som nämnt tidigare ska man inte tvätta råttor för mycket.
4: Som sagt innan, i Vanliga råttfrågor finns en superbra (och flera andra superbra) artiklar om mat. Men ta det med en nypa salt, för mycket står att det inte är bra för dem. Men ofta kan de äta det, men att det blir dåligt i för stora mängder.
5: Uppfödare helt klart, för att inte stödja grossistaveln. Har själv 3/5 från djuraffär och de är hur underbara som helst. Men jag har haft tur. Man ska hellre köpa från uppfödare!
6: Någon sa innan att man inte skulle använda spån, vilket blir lite fel. Det man absolut inte ska ha är kutterspån. Finns exempelvis alspån som är jättebra för dem. Finns en artikel om detta, som du bör läsa eftersom underlag är lite av en smaksak också.
Tack för alla era svar! Har hjälpt mig jättemycket!:)
Dogs is my world ♥
En fråga till: Hur mycket uppmärksamhet ger ni era råttor?:)
Dogs is my world ♥
#8 Mina råttor är alltid under uppsikt när jag är hemma. Däremot om jag har hundarna hemma så är inte råttorna ute, är hundarna med mina föräldrar så är råttorna ute nästan hela tiden.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning