Sågspån?
Nu vill jag vetta?..
Att sågspån är farligt har vi ju alla hört, Men vart kommer bevisen att det är det i från?, på vilka sätt är det farligt?
Kan tilläga att jag inte själv använder spån men har genom åren träffat massa med råttor som levt friska, långa liv med spån.
Som jag har förstått det så är det spån från barrträd eller nåt som är dåligt för deras lungor, eller?
Men hur vett vi det?
Nu säger jag inte att spån inte är farligt, utan vill vetta vart i från denna info kommer och vilka bevis som finns så att jag i framtiden när jag träffar folk som använder spån kan avråda dem med goda bevis. Och om spån är farligt, är det farligt för fler smådjur den råttor?
Att dammande material inte är nå bra för lungorna förstår jag, men det finns ju spån som inte dammar så mycket.
tack för svar.

Precis, det är spån från barrträd som är dåligt. Detta eftersom det innehåller ett ämne som heter terpentin som är bl.a. cancerframkallande. Plus att det dammar givetvis, men det finns det fler ströer som gör. Bevis orkar jag dock inte leta fram, men googla råtta+terpentin så kanske du hittar något? :)