Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 839 ggr
fridanordqvist
5

Skadedjur?

Har funderat på en sak ett tag nu, varför säger vi att råttor, möss o andra gnagare är skadedjur egentligen?
Nu gäller det här ju främst vilda, men många säger så om våra älskade husdjur också

Ja, dom är gnagare, dom gnager på saker, och förstör våra hus osv om dom tar sig in, men är dom verkligen skadedjur för det?

I naturen fyller dom ju en funktion, precis som alla andra djur, och jag tror inte den funktionen är att gnaga sönder saker för att ge skada och förstöra.

Men varför kallar vi dom skadedjur då? För att dom förstör det människan har byggt. 
Men hur naturligt är det att riva ner hela skogar för att bygga dessa saker? Om man jämför med ''skadedjuren''? 
Då är ju våra råttor/möss mycket naturligare, eftersom dom faktiskt är skapade så av naturen, till skillnad från våra hus och andra konstruktioner.

Så egentligen är det väl vi människor som är skadedjuren här, som förstör hela skogar, förorenar sjöar och hav, spränger bort berg osv, medans ''skadedjuren'' bara följer sin instinkt, leta mat, hitta boplats osv. 
Och ett människohus är säkert en perfekt boplats, värme, mat, inte mycket drag osv, vi vet ju själva varför vi helst väljer att bo i ett hus och inte ute.

Kanske dags att omdefiniera vad som är ett skadedjur och inte, eller vad tycker ni? För hur mycket skada har inte människan tillfogat naturen jämfört med vad vi anser vara skadedjur har gjort?

Karmatarerskanise
0

Det handlar inte om naturligt eller ej utan om att dom förstör för oss..Dels gnager ich även spridersjukdomar. Sedan kan man tycka vad man vill om oss. Det förändrar dock inte definitionen skadedjur.

melindaelize
0

Jag är med dig till hundra där.

Zakaraa
0

Skadedjur - Djur som orsakar skada kan man översätta det som helt enkelt. 
Gnagare söker sig in till husen och tuggar sönder väggar, ledningar osv osv. Lämnar spillning i väggarna så man behöver riva ut hela väggen för att kunna sanera. 

Finns mycket som ligger till grund varför just råttor räknas som skadedjur sedan vad jag har för Personlig inställning till djuret är en annan femma.

Människan går alltid före, allt annat är mindre värt (normen som talar inte jag personligen!) Det som förstör för oss ska utrotas. Det är något som är djupt rotad i människan och kommer vara extremt svårt att vända.

Det finns många som redan försöker informera och omvända men det tar tid. Man får "konvertera" en människa i taget helt enkelt för en masskonvertering när det kommer till ett djur som detta tror jag inte är möjligt.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

fridanordqvist
1

#1 Det var just det jag tog upp nyss, jag vet varför vi kallar dom så, men egentligen har vi ingen rätt att göra det då vi förstör så mycket mer än vad vi tillför

vi har praktiskt taget tagit över hela jordklotet, håller på att förstöra det, utrotar djurarter, och kallar råttor för skadedjur, när det i själva verket är vi som förstör, och vi som byggt hus där råttorna finns.

Självklart säger inte alla att dom är skadedjur, men majoriteten gör ju tyvärr det.

Sen förstår jag varför man inte vill ha vilda råttor eller möss i huset, det vill inte jag heller, dels för djurets skull, och dels för min egen och husets skull.
Aldrig kul när saker går sönder, det blir dyrt osv, samtidigt som djuret kan skadas om den gnager på fel saker, tex en sladd

fridanordqvist
0

#3 jag är helt med på varför vi kallar dom skadedjur, och jag vet varför, skulle inte heller tycka det var så kul att få saker söndergnagda och förstörda, men tycker ändå att vi gör fel i att kalla dom skadedjur, då vi förstör så mycket mer själva än vad dom gör.

Har inte så mycket att göra med att jag personligen gillar råttor, och har 4 st själv, utan mer att man anser att allt som är till skada för oss människor eller människors tillhörigheter är skadedjur eller liknande, medans man inte kan tänka på samma sätt angående människans påverkan på naturen.

Återigen, alla tänker inte så, men väldigt många tyvärr

EDIT
Såg nu att du lagt in en till del i din kommentar, och det du säger är sant, tyvärr.. 
Människor är tyvärr väldigt egoistiska varelser rent generellt..

Karmatarerskanise
0

4 De är ju skadedjur, och jag anser att vi har rätt till att kalla dom det. Det säger inget om vad man tyckeryom djuret, bara vad dom kan ställa till med. Förstår inte alls vad det har med vårt förstörande av jorden att göra.

Zakaraa
0

#5 Det ligger i människans natur tyvärr. Vi är allsmäktiga och allt annat som är mindre kapabla är värda mycket mindre (även andra människor)

fridanordqvist
1

#6 Dom är skadedjur för oss människor ja, men hur kommer det sig att dom kan förstöra så pass mycket för oss? Hade det inte varit för att vi byggt massa saker överallt hade dom inte förstört lika mycket för oss heller
O jämförelsen med att vi förstör jorden var för att vi är lika mycket skadedjur för dom som dom är för oss, om inte mer. Nu är råttor väldigt anpassningsbara, men ändå.

#7 Ja, såg uppdateringen efter jag skrivit min kommentar, men det är som du säger, människor är i min mening rent generellt väldigt egoistiska, om man nu ska dra alla över en kam.
Sen finns det ju undantag såklart.

Och man måste nog konvertera en efter en tyvärr, men får jag med mig nån enstaka, om det är via iFokus eller irl spelar ingen roll, så är jag glad!  ^^

fridanordqvist
0

Och observera ni som läser detta att jag inte säger att råttor inte är skadedjur för oss människor, för det är dom trots allt då dom gnager sönder massa osv, men att jag vill att man ska fundera på hur det kommer sig att dom ens kan göra det ihuvudtaget.
Dom hade aldrig kunnat förstöra så mycket för oss om vi inte hade gett dom massa att förstöra (;

Zakaraa
0

#8 Hehe jo jag såg att min uppdatering kom lite sent.
Men det är rätt som du säker, när man pratar människor generellt så är vi en extremt egoistisk och faktiskt väldigt aggressiv ras. Det är något vi har gemensamt med Schimpanserna, vår aggressivitet, viljan att skada något. Det finns inte hos andra djur utan där är allt "döda för att överleva" men i en studie (minns inte vart den finns tyvärr) så visar det att Människan och Schimpansen är de två djuren som dödar för "nöjes" skull.

fridanordqvist
0

#10 det är tur det finns undantag säger jag bara!

Karmatarerskanise
0

#8 Hur föreslår du att vi skulle gjort istället för att bo i hus? Dö ut?

Dramatik
0

#8 Jag håller med om att människor egentligen är de som förstör mest. Men jag måste ändå argumentera emot vad du skriver här om att om vi inte hade byggt hus hade de inte förstört så mycket för oss. Men jo, det hade de nog. För hade vi inte byggt hus hade vi säkerligen bott i grottor, tält och liknande. Precis som människan en gång gjorde. För att överleva (spec. på vintern) var vi ju tvungna att lägga upp förråd av mat. Och nog tror jag att råttor och andra gnagare förstörde en del för oss redan då genom att göra hål i våra förråd, stjäla mat, lägga avföring bland den osv. Varför skulle den inte liksom?

pellepojken
1

# 0 Jag håller med dig i din tankegång till 100 %. Det är väl så att när ett djur orsakar någon ekonomisk förlust för människan så får dom stämpeln skadedjur.

Karmatarerskanise
0

#14 Nej, när ett djur FÖRSTÖR(hälsan,saker) något kallas de skadedjur.

fridanordqvist
0

#12 var nånstans sa jag att vi skulle bo nån annanstans än hus/lägenheter?

#13 Jo, jag vet att dom fortfarande skulle förstöra, gnaga på mat osv, då det är deras instinkt att försöka få tag på mat, menade bara att dom inte skulle kunna förstöra lika mycket saker om det inte hade varit för att vi tillverkat massa. En grottvägg tror jag inte var lika lockande att gnaga och bo i som en husvägg tillexempel.

#14 ja tyvärr.. 
Nog för att jag kallar mina skadedjur ibland å, men tror inte jag menar det på samma sätt som många andra gör, säger det nog mest bara för att man fått höra det så många gånger. 
Då håller man med och säger att ja, men det är mina skadedjur och jag älskar dom ändå ^^

Lilithium
6

Människan är mer skadedjur än alla djur sammanlagt och det går det inte att argumentera emot.