Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1576 ggr
lovelyg4m3r
1

Gåvobyte - Råttans Dag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla här på RiF ! Jag är medlem på ett annat råttforum, men det är baserat i USA . Ett par gånger om året kör vi gåvobyten,dvs vi utbyter gåvor med varandra i forumet, och jag trodde det skulle vara något kul vi kan göra här på RiF också! World Rat Day är den 4:e april och mitt andra forum gör ett gåvobyte till den dagen så jag tänkte att vi också borde göra det! Om du är osäker på att registrera dig , då borde du definitivt göra det! Det är mycket roligt! Jag lovar! Såhär fungerar det:

1) Du registrerar dig! För att göra det, skicka mig ett meddelande med följande information: 

Användarnamn: 

Riktiga namn: 

Leveransadress: 

Hur många råttor äger du och vilka är deras kön? 

Favorit färg? 

Intressen? 

Finns det något speciellt du skulle vilja ha till dig själv eller råttorna? 

Är det något du föredrar att inte ta få? 

Är du allergisk mot något? 

Vilken typ av gåvor kan och vill du skicka? 

Kan du vara en back-up partner om någon inte får sin gåva? 

Något annat din partner bör känna till? 

Vänligen ge massor av info! Du kan aldrig skriva för mycket! 

Du bör ha minst 250 Karma för att delta, om du inte har 250 karma, meddela mig. 

Sista dagen att registrera sig är den 28:e februari 2014!

2) Nu ska du vänta tills du får din partner. När partners tilldelasts, då är det go time! Partners kommer att ha tilldelats till den 3 mars 2014. Du kommer få ett meddelande med dina partners information så att du kan börja handla. 

3) Lägg upp ledtrådar! Den person som du får som din partner kommer inte att ha dig som sin partner, så ingen kommer att veta vem deras partner är. I bytestråden kommer ni att posta ledtrådar (minst två i veckan) för att personen ska försöka gissa vem du är! Ju hårdare ledtrådar, desto roligare är det! Till exempel: om din partners råttas namn är "snickers" kan du lägga upp en bild av en snickers chokladkaka. Om din partners favoritfärg är blå, kan du lägga upp en bild som är huvudsakligen blå till färgen, men kanske inte har något att göra med något annat de gillar, så det blir svårt för dom att gissa. Ni kan titta här för inspiration och exempel på hur det funkar :

http://www.goosemoose.com/rfc/index.php?topic=4103232.75

4 ) Handla! Du kommer att ha fram till den 28:e mars 2014 till att köpa presenter till din partner. Gåvan måste vara värd minst 130 kronor före leverans. Om du vill att det ska bli mer, är det upp till dig! Du kan köpa varor till din partners råttor och/eller föremål till personen! För julklappsbytet fick jag handgjorda hängmattor, råttleksaker, godis till råttorna (och hunden , men det var inte specifikt ett råttrelaterad byte ) och varm choklad till mig! (Jag älskar varm choklad! Haha) Använd din fantasi! Presentkort fungerar också. Om du vill göra hemmagjorda objekt kan du använda det relativa försäljningspriset för objektet, inte kostnaden för materialet.

5 ) Skicka din gåva! Gåvor ska skickas senast den 28:e mars 2014 så att alla får sina gåvor till World Rat Day! Om du vill skicka det tidigare, kan du göra det också! :)

6 ) Vänta! Vänta bara för att få din gåva med posten, och njut!

Du ska skicka ett meddelande till mig när du har skickat din gåva, och när du har fått din gåva, så jag kan se till att alla får sina gåvor! 

Det är alltid trevligt att lägga upp bilder på de gåvor som du fått i tråden också! Om du har några problem är du välkommen att kontakta mig här! 

Så låt oss få bollen i rullning och ha lite kul! Meddela mig med din anmälning till gåvobytet eller eventuella frågor du har! 

Registrering stänger: 28:e Februari 

Partners tilldelade: Senast den 3 mars 

Gåvor skickas senast: 28 Mars

fortheloveoffuzz.weebly.com

Calypso & Nike
0

Måste vara medlem för att kunna se sidan 😕

Behandla andra som du själv vill bli behandlad

lovelyg4m3r
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag glömde att en del av sidan är endast för medlemmar, sorry. I grund och botten människor ger ledtrådar som så: 

1) Du är kvinna 

2) Vi har samma mängd av husdjur 

3) (infoga bild av Dante hållandes sin gudomliga komedi, (personen hade en råtta vid namn Dante) 

Såna saker var ledtrådar som gavs bl.a :) 

Här kommer jag bifoga ett screenshot exempel

Zakaraa
3

Jag fattar verkligen inte alls vad gåvobytet har med ledtrådarna att göra :P
Att man ska utbyta gåvor har jag fattat men var har ledtrådarna med det att göra och vad är det ledtrådarna ska gälla?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

lovelyg4m3r
0

Okej, så i grund och botten, jag antar att vi inte behöver göra ledtrådar, men på mitt andra forum är det som ett spel. Det gör det roligare. Medan vi är ute och handlar och grejer, försöker vi gissa vem vår "hemliga Tomte" är, om man så vill. Och du vill komma med hårda ledtrådar för att lura din partner, det är ett spel och vi alla njuter av det. Det gör gåvobytet mer till ett kul spel istället för att bara vänta runt för att få presenter. Låter det ettigt?

Zakaraa
2

Men vad är det man ska göra ledtrådar För? Du skriver för att gissa vem den hemliga tomten man fått gåvan från är. Så ska man ge ledtrådar om vem man är? Det känns lite konstigt eftersom man skriver från ett personligt konto xD
Är kanske för trött för satt förstå hur det hela är uppbyggt :P

Gahich
4

#5 du är inte för trött, jag förstår inte heller haha 😃

fridanordqvist
3

#5 och #6, jag trooooor att hon menar att man ska gissa vem som köpt gåvan
om jag tex fått Gahich som min partner o ska köpa en gåva åt henne, o hon har sagt att hon tex har en råtta som heter Bilbo, och hennes favvofärg är grön så kan jag lägga ut ledtrådar i form av en grön bild, en bild på bilbo baggins eller liknande, och hon ska sedan försöka lista ut att det är jag som köpt gåvan!

Är lite trött jag också, så förlåt om det blev rörigt haha

lovelyg4m3r
0

#7 Ja!!

Såhär fungerar det. Du kommer att fylla ut informationen på registreringen som kommer att berätta mer om dig för din partner. Det är så de känner till saker du gillar, favoritfärg, etc så att de enklare kan välja presenter till dig. Då kommer du att lägga upp ledtrådar. I grund och botten så här: 

Joe fick Anna som partner. Annas registrerings info säger att hon är en tjej, hon gillar färgen rosa, hon har 10 råttor, hennes favoritprogram är Bones, sånt. 

Anna vet inte att Joe är den som köper hennes gåva. 

Joe kommer att lägga upp saker som: 

Du är kvinna 

Du har fler råttor än mig 

Ditt favoritprogram är också min favorit TV-show! 

Sen en bild på en låda med kakor som är rosa. 

Anna kommer efter en tid klura ut ledtrådarna och posta "Joe,är du min partner?" Och Joe kommer att säga ja, och ta da! Nu vet hon att Joe är hennes partner och kan ivrigt vänta på hennes paket från honom medan hon letar efter present till sin partner.

lovelyg4m3r
1

Vi har en person som anmält sig redan! :) Någon annan sugen att ta steget?

[guldråtta]
0

Vart anmäler man sig?

Zakaraa
1

#10 det står i #0

lovelyg4m3r
0

Kontrollera original inlägget. Steg ett har all information, skicka din info till mig i ett meddelande!

[guldråtta]
0

Skickat PM

lovelyg4m3r
0

Putt

JoySurrender
1

Det känns alldeles för komplicerat för mig :)

Varför just 130 kr?

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

lovelyg4m3r
0

130 kr är minimum. Vanligtvis spenderade vi mer på gåvor, men vissa människor har inte alltid råd med en hel del, så vi ville inte göra priset för högt så att alla kunde delta. Och vi ville inte att det skulle vara för lågt så att någon fick en 20kr present. :P Känn dig fri att gå in och spendera så mycket du vill:P Det är egentligen inte så komplicerat alls! Jag kommer att hjälpa till att gå igenom det om du vill.

[guldråtta]
0

Vad händer om min partner gissar rätt? :)

lovelyg4m3r
0

Tja, om de gissar att det är du, då vet dom. Men tala inte om för dom vad de får! Det kommer fortfarande att vara en överraskning. :P Det spelar egentligen ingen roll om vi vet vem som köper vår gåva, så länge gåvan är en hemlighet

lovelyg4m3r
0

putt

fuzzie
1

Men är det inte enklare att bara köra på en gammal vanlig hederlig 100 lapp? För med frakt så lär de ju ändå sammanlagt hamna någonstans mellan 120-150 kr. 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

lovelyg4m3r
0

Jag körde bara med samma belopp som vi använde i mitt andra forum. det var $20 som är runt 130 kr.

fuzzie
1

#21 Ok, då förstår jag. Men det kanske kan bli lite dyrt för vissa om gåvan måste kosta minst 130 kr. För då kanske gåva + frakt blir närmare 200 kr. Tror därför att 100 kr skulle vara enklare då gåvan + frakten som sagt mest troligt inte överskrider 150 kr. 🙂 

Man kan faktiskt hitta fina saker/gåvor för 100 kr. Som på zooplus tex. kostar en hängmatta runt 100 lappen och sputnikar kan man få för lite över 50 lappen. 

Så det kanske skulle bli enklare om man bestämmer att gåvokostnaden skulle ligga mellan 100-200 kr tex. Varken mer eller mindre. För på så sätt så kanske fler blir lite mer "motiverade" av tävlingen, för då blir ingen besviken ifall den "bara" får en sak för 100 kr och själv har gett bort något för 350. 

Nu blev de mycket siffror och förklaringar, men hoppas att du förstår hur jag menar? Menar absolut inget dumt utan det var bara lite tips. 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning

lovelyg4m3r
1

Poängen med gåvobytet handlar mer om att ge, inte att få. Om du är mer orolig för att ta emot en gåva som är "sämre" än den du gav, så gör du fel :P Tänk er mer åt Julkänsla hållet! Jag antar att vi skulle kunna en maxgräns för gåvan om vi måste, men jag tror att det blir tråkigare så :(

fuzzie
1

#23 Nää, jag har inga problem med det och jag tänkte inte delta ändå. 🙂 

Men jag kan tänka mig att några kanske känner sig lite pressade att köpa något dyrare om det inte fanns någon gräns typ. Och sen finns de ju en hel del som inte har jätte tajt ekonomi som kanske jätte gärna vill vara med men inte har råd, men som kanske hellre ställer upp om det finns en relativt bestämd summa som dessutom inte är så hög. 🙂 

Det är svårt att förklara hur jag menar, lättare att tänka i huvudet än att skriva ner. Men som sagt, det är inget negativt menat bara tips! 😃

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning

lovelyg4m3r
0

putt

lovelyg4m3r
0

Det är bara 11 dagar kvar att anmäla sig. Det finns bara 2 som har anmält sig. Kom igen vi behöver mer folk! Det ska bli kul, jag lovar! :D Och jag kommer att gå igenom allt du behöver hjälp med.

kolpa
0

Jag fattar faktiskt inte, är så trött på att läsa finns det ingen som kan sammanfatta? 😴

porche91
0

Hade gärna vart med då det låter roligt men ekonomin är väldigt tajt just nu när det är mellan 8-10veckor kvar innan vårt 3e barn kommer. Men blir det en andra omgång någongång så kanske jag kan vara med :)

lovelyg4m3r
0

Här är den korta versionen. Du registrerar dig, jag ger dig en person att köpa presenter till. Jag vill köra med ledtrådar, men jag tycker att det är för komplicerat att oroa sig för den här gången. Men då köper du din gåva, skickar den till din partner och väntar för att få din!

lovelyg4m3r
0

Putt :(