Släpar sig fram
Idag la jag märke till något, en av mina råttor, som brukar vara pigg och springa runt, såg väldigt trött ut och hon släpade bakdelen efter sig. Hon ser väldigt smal ut uppifrån, fettet har liksom "åkt ner" till magen på något konstigt vis. Så man känner revbenen ganska tydligt
Hon KAN gå på bakbenen men när hon gör det går hon till något hörn och lägger sig på sidan. Hon sover då inte utan har helt öppna ögon.
Hon lutar inte åt något håll.
Det har aldrig varit så här förut utan det kom plötsligt
Ska försöka ta henne till veterinären idag men vill höra med er först vad det ni tror det kan vara?
Stroke antagligen om det kommit så plötsligt skulle jag tro. Eller att hon på något sätt kanske klämt sig.
Det låter som bakbenssvaghet/stroke, och från din beskrivning låter det inte som hon mår bra alls :/ Är hon gammal? Tyvärr brukar det inte finnas mycket att göra när det gått så långt, och många avlivar råttorna när dom inte kan bete sig naturligt i buren dvs ta sig runt själva, bajsa/kissa, äta/dricka osv. Ibland finns det mirakelfall där råttorna återhämtat sig och fått tillbaka lite rörlighet där bak med hjälp av simning, massage, "tvångsmatning" av bra mat osv, men jag skulle inte påstå att det händer ofta. :( Försök definitivt få komma till vet asap.
#2 Hon fyller 2 år om 1-2 månader, men det är lite konstigt att det hände så fort :/ Hon hade svårt att gå ner för hyllplanen, ska kolla henne nu igen. Kunde inte ta mig till vet idag tyvärr. Men imorgon ska vi verkligen ta oss dit. Hoppas hon står ut natten…
Berättar hur det gick imorgon
Detdär hände en av mina råttor; svag, nedsjunken, släpande bakkropp.. Kom helt plötsligt.
Ringde& rådfrågade veterinär (som bekräftade min misstanke om stroke)& kurerade honom hemma i väntan på veterinärbesöket (han fick bo i min säng, hjälp att äta& dricka lättäten föda/ dryck flera ggr/dag.)
Då jag kom till veterinären blev den direkta diagnosen en rejäl tumör i buken. Veterinären trodde att stroken utlöstes av den påfrestning tumören innebar för kroppen.
Lät röntga honom för att få reda på om det fans något hopp, men i hans fall var tumören alltför insyltad i flera organ för att det skulle finnas något att göra, så det var ett relativt lätt beslut att låta avliva honom där& då.
Då du får utlåtandet av veterinären får du fatta ditt beslut efter det besked du får.
Svårt att säga här& nu vad du ska göra då vi ännu inte vet vad som står på..
Är det en stroke/TIA kan han återhämta sej, om det ännu inte gått så lång tid sen du märkte symptomen till du lyckats få veterinärtid. Har det gått många dagar& du knappt sett ngn förändring är kanske inte prognosen så bra..
Känner veterinären en tumör så kan du låta röntga henne för att se om det finns en chans att kunna låta operera bort tumören. Är råttan i övrigt i god kondition kan det funka, men om hon börjar vara gammal& trött, el har ngt annat problem så finns dels risk att hon inte klarar sövningen-uppvaknandet, eller att hela processen kommer vara alltför påfrestande för henne för att det ska vara värt det.
Om veterinären inte kan komma på vad det kan vara så kan du, om det inte redan gått flera dagar ge det en chans en par dagar& se om det blir någon förbättring. Har det gått många dagar finns risken att det inte finns mer att göra& det bästa för din vän då kan vara att låta avliva henne.
Misstänker du&/ el veterinären att det kan handla om en infektion i kroppen så kan du föreslå (om inte veterinären gör det) att prova en antibiotikakur. Märker du inte någon förbättring inom enpar dagar så var det antingen så att det var fel sorts antibiotika, eller att det heltenkelt inte handlar om att hon har en bakteriell infektion. Beroende på på hur hon mår får du då bedöma om det är värt att prova annan typ antibiotika, eller om hon är såpass trött& sliten att det är skonsammast att låta avliva.
Finns många svar utifrån hur många alternativ det finns på vilket sätt din råtta är sjuk, så svårt att ge ett någolunda råd el tips, -men hoppas jag kunde vara till någon liten hjälp iaf.
Hoppas du får bra hjälp hos veterinären. Du får gärna berätta vad som hände& hur det gick för det är lärorikt att höra andras berättelser& erfarenheter. :-)