Vegan
Kan råttor vara veganer. Pratade med en kille som var det och påstod att det går att ge råttor enbart vegetabilisk föda. Själv e jag inte så insatt i näringslära och undrade om ni här kunde hjälpa mig med den frågan. Går det och vad ger man istället?
Nej… nej…. nej,… och lite mera nej. Råttor behöver animaliskt protein. Får dom inte det i kosten kan otrevliga saker ske
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Har du några konkreta tips på vad som kan hända? (behöver nåt att motargumentera med)
Jag har aldrig varit med om det eftersom jag alltid har gett mina råttor en varierad och näringsriktig kost men att dom dödar och äter upp burkompisen… framför allt hjärnan. Mammaråttor som knaprar i sig alla sina bebisar ect…
Men vad jag inte kan förstå är hur man inte kan vilja ge sina råttor en varierad kost?
Varför vill man riskera deras hälsa?
Många veganer som har råttor ger dom animaliskt protein, trots att det bär dom emot att hantera det och tycker att det är fel att äta det själva så får råttorna det dom behöver. Skaffar man ett djur så accepterar man ansvaret att ge djuret vad det behöver oavsett vad det innebär för en själv.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

En uppfödare tog hand om en hane som suttit ensam på vegankost och han dödade ungen hon försökte sätta ihop honom med och gick direkt på hjärnan. Efter en fillgod kost försökte hon igen och denna gången gick det bra och han kunde bo med råttkompisar.
Jag har en vän som är vegan och har råttor men ger sina kött. Jag förstår inte varför man ska påtvinga djur sina egna värderingar. Hans råttor skulle äta kött om de hade det valet, det ligger i deras natur då dom är allätare, inte växtätare!
Okej, tack så jätte mycket för svaren :) Det kommer att hjälpa.
Jag har aldrig funderat i de banorna innan då mina alltid fått kött, mest av den anledningen att jag äter samma mat som dom. Visst vet jag att de SKA ha det, en vad som händer annars har jag alldrig tänkt på.
jag hade två råttor för rätt länge sen som jag bara gav lakto ovo vegetarisk kost (inte vegansk dock) det animaliska proteinet fick dom i sig genom ägg, och mejeriprodukter. dom va hur friska o trevliga som helst, o levde ett långt och problemfritt liv.
men jag kan min näringslära rätt bra då jag själv varit vegetarian/vegan sen 7 år tillbaks.
men helt vegansk kost är kanske inte så lyckat för rovdjur nej.
Vi lever inte efter konstens allar regler när det gäller mat o jag älskar skräpmat så blir de lätt att jag o råttorna delar på en pizza en fredagskväll :) Visst får de broccoli o annat grönt och nyttigt men det köper jag enbart med tanke på dom.
Kanske ska tillägga att mina råttor inte e feta… Låter kanske som jag har små gödgrisar här hemma ;)
#6 de råttor jag haft innan dessa fick aldrig kött, ett ägg ibland och så var maten utblandad med köpemat med kalkon och liknande i. De mådde alla väldigt bra och hade inga men av de de heller.
De råttor jag har nu äter som jag, men ger dem inte rött kött. Tänker att det är lite för mastigt för dem med tanke på att de trotts allt inte får motionera mer än ca 5 timmar om dagen, och en del av den tiden biter de mig i tårna och gömmer sig under soffan… Rädd att de ska bli ohälsosamt runda.
Jag tror inte råttor automatiskt blir kannibaler för att dom inte får animaliskt protein, då är det nog flera orsaker bakom, dom är förvisso omnivora (och har ett matsmältningssystem som är likt vårat) men får i naturen äta vad som bjuds och det är inte alltid allsidigt.
Men självklart skall man se till att dom i fångenskap får en så mångfaldig kost som det går och det innebär såväl mat från djurriket som växtriket.
≧◔◡◔≦
Men i naturen får de ju tag i gräshoppor och andra små djur, så jag tror inte att de lider brist på animaliskt protein där heller. Kanske på vintern i så fall :/
Det mesta har väl skrivits redan, men efter att ha ögnat igenom inläggen lite snabbt så hittar jag inget om vitamin b.. Det går nämligen inte att få i sig genom vegansk kost.
Vill man inte hantera kött (veganer och vegetarianer kan ha svårt för det) så kan man exempelvis köpa barnmat på burk, finns kravmärkt för den miljötänkande.
#11 antar att du menar b12.. och mycket riktigt så får man inte i sej det genom vegansk kost. mina råttor fick dock smaka mycket b12berikade sojaprodukter. så det är ju ett alternativ om man absolut vill ge dom veganskt käk.
om dom däremot får i sej just ägg o mjölkprodukter så är det ju ingen fara alls. vet inte hur viktigt det är med b12 för råttor så det kan jag inte uttala mej om. men om man har tillgång till eget land kan man ju låta råttorna äta oskalade morötter o potatis o gräva i frisk jord.. då b12 även finns i jorden hehe.
förstår absolut att folk inte vill hantera andras muskler o innälvor :P jag skulle aldrig ge min hund en korv utan plasthandskar på.. just för att jag tycker att det känns fruktansvärt vidrigt o perverst att ta i nån annans döda delar. men det är ju min åsikt… o har alltid varit!
men det hindrar mej inte från att låta djuren äta det.
brist på protein tror jag däremot inte är någon risk om dom får äta våra matrester (med undantag för de som äter skräpmat dagligen) då vi i dagens samhälle snarare får i oss alldeles för mycket protein.
Barnmat är utmärkt för den som inte vill hantera kött.
Jag förstår inte varför man skulle sluta ge kött till råttorna?
som sagt, sommarn är ganska frodig när det gäller mat till skillnad från vintern och då söker dom sig ju närmre bostäder/ladugårdar.
≧◔◡◔≦

Måste ju vara toppen att ge dem levande insekter eftersom det är så naturligt för råttor. Det+ barnmat kan ni väl köra med, ni som inte vill handskas med kött?
Någon som brukar ge sina råttor insekter? Äter de det?
Älskar mina stora små vänner..
Har vir ett tillfälle gett dom daggmask. Vad roviga de blev! Kände inte igen dom alls. Men har hört att mask innehåller mycket skadliga ämnen som lagras i deras kroppar. Därför har de inte fårr mer..

Okej.. men andra djur då som foderinsekter man kan köpa på zoo?
Älskar mina stora små vänner..
#15 Ger mina rådisar zoophobaslarver (domflesta zooaffärer har det)
Det är supersmarrigt tycker då mina råttor, den yngsta har precis lärt sig äta dom :)
≧◔◡◔≦
E de de stora larverna med jätte käkar? Kuvudet e i en annan färg än kroppen..
#15: Mina har jagar flugor själva i fönstren ibland ^^

#18 kan du lägga ut bild på dom larverna? har aldrig testat att ge det till dom… kanske värt att prova=)
E de dom som jag tänker på så vet jag att man måste hugga huvudet av dom innan man ger dom till ödlor annars äter sig larven ut ut magsäcken.
oj vilken jätte länk det blev :/

#22: http://mealwormsdirect.co.uk/shop/files/t_16178_01.jpg Samma bild men kortare länk :P

#22 man behöver inte halshugga de små äckeldjuren, det räcker med att skolla dem. Lägg dem i en skål och häll på hett vatten från kranen så dör de nästan med en gång. Att hugga huvet av dem låter ju lite väl mycket geggamojja… Men behöver man ta kål på larven över huvud taget? Det känns som att råttorna borde fatta hur man tar livet av dem själva, ödlor äter ju larven utan att tugga maten.
Eftersom råttor tuggar och verkligen finfördelar allt dom äter så tror jag att man varken måste halshugga eller skålla dom..
#12 Ja det var b12 jag menade. Men mjölk och ägg, då är det ju inte vegankost mer…

Känns lite läskigt att ge dom en sån larv.. men det är helt säkert inte farligt för dom?. hade ju vart kul o prova ge dom en sån.
hmm, mina råttor får lite animaliskt, ägg och fisk, men nåde de smådjur som råker förvirra sig i deras väg… de äter allt! funderar på om de äter silverfiskar, kanske ska släppa dem i badrummet och prova.. *ler*
Zophobas är inte farligt för råttorna, nej. Det är flera som ger sina råttor det, och just de larverna är vanliga som foderdjur till t ex reptiler. Så de är fullt ätbara, bara att smaska på. ;)

Fy vad äckliga. All heder åt dom som klarar av att ha såna hemma men om dom inte är nödvändiga för min råttas överlevnad avstår jag helst.
*larv fobi*
måste nog hålla med Daydreams där haha!! jag skulle aldrig våga ta i en sån :D fjantig jag vet :S
För ett tag sen så var det en trestjärt på min säng. och jag fick ju panik som vanligt och ville ha ut den så fort som möjligt med ett glas. men ena honråttan var snabbare än mig och tog den fort som fan och började tugga på den. såg ut som rena rama festmåltiden haha!
frågan är om tvestjärtar är så bra för dom att äta?
Hahaha tycker dom om det så varför inte ? :P.

Mina råttor älskar sånna där minimonster som flyger in i huset vid den här årstiden. Jag pratar om harkrankar! När de hittar en sån så blir det bråk om "godbiten" :)
Harkrankar ?. Myggor borde dom äta :/. För jag hatar mygg! :P
Tänkte prova o köpa hem lite sånna larver på lördag när jag ska på reptilmässan. Finns inte så mycket där som jag e intresserad av endå. Men det e svårt att låta bli att köpa med sig all "ormmat" de har i små gallerburar till försäljning :/ Dock skulle jag aldrig våga ta hem råttor från ett sånt ställe, man e ju mer eller mindre garanterad en råtta med problem då.