Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 579 ggr
porche91
0

osäker/rädd/dominant?

Har en omplaceringsråtta här hemma som vart här hemma runt 1 månad snart. Och hon var till en början jätte osäker och högg efter än när man skulle ta i henne. Sedan pep hon till varje gång. Nu går det lite bättre åt det hållet men nu vaktar hon buren istället. Står man för nära buren så trycker hon ut munnen så långt det går och ena gässen för att greppa tag i tröjan och samtidigt bitas. I buren så nosar hon gärna lite på handen men sen kan hon bita till. när man ska ta henne böjer hon huvudet uppåt för att se handen och ibland går det bra att ta i henne och ibland biter hon till. Är olika hårt varje gång. Går från varning till blod. har inte backat undan någon gång. Utan har jag tänkt ta ut henne så tar jag ut henne. Hon får då springa i min säng. Hon brukar springa runt i tunnlar under täcket och hon kommer gärna och sticker ut huvudet vid mig och kollar o nosar. Sen in o springa runt igen. Idag när min 1åring stoppade in fingret i buren och petade på min andra hona så sprang mini raka vägen upp och bet henne i fingret så hon började blöda massor. ca 2 timmar efter det så står min 1 åring och 5 åring jämte buren och leker med tofflor. Så när minstingen ska ta på sig toffla. Så på hon handen mot buren som stöd. Då var mini där igen och köp henne i handflatan. Buren står med oss i tvrummet.. Hon är ursprungligen från ett zoo. Hon är runt 19-20veckor gammal. några tips på hur jag ska göra med henne? mina andra honor är genomsnälla. Dom klättrar på och gosar med min 1 åring och hon älskar råttorna.. jag vill ju inte göra mig av med henne eller avliva henne. Men blir inget bättre så kanske man måste göra något av det. Mitt hjärta klarar inte riktigt sådant… Men tar gärna emot alla möjliga tips på vad jag ska göra.. Tackar:)

porche91
0

Trycker ur munnen och ena tassen* Så la hon handen som stöd på buren* köp mini henne*

UfosFinnsFaktiskt
0

större uttrymmel,egen matplats , dass osv bord emätta hans ego

porche91
0

Alltså en egen bur??är väl det enda sättet att ge henne egen matplats. Toa osv Hon gör inget mot mina andra råttor så ser ingen anledning till att sätta henne i egen bur.. Hon har inte blivit så mycket hanterad i förra hemmet sista tiden innan hon flyttade till mig. Hon är ute mellan 5-7timmar om dagen. Ca 2 av dom timmarna är hon ute ensam med oss i sängen så det inte är för stort utrymme och hon lär sig att vi inte är farliga. Sedan resterande timmar är hon med de andra 2 honorna på golvet och springer och leker och utforskar ett ca 60kvm2 rum. försöker inga tricks just nu då jag känner att hon måste lita på mig först. Buren är en bur laglig för 10st råttor och det bor 3st i den. jag tror inte att ett större utrymme gör att hon vaktar buren mindre. Men vem vet.

UfosFinnsFaktiskt
0

Hon gör inget mot mina andra råttor så ser ingen anledning till att sätta henne i egen bur..

en får skilja på det psykiska o det fysiska

porche91
0

4# skulle du kunna säga hur det skulle bli bättre för henne i en ensam bur? Så att jag förstår hur du menar. För mig så är det bättre att hon är i en flock hon är sams med och trivs ned och kanske kan lära sig av hur dom beteer sig. Än att bli isolerad i en egen bur utan kompisar. Hur får det henne att bli mer säker på människan och sluta bita genom gallret?? Förklara gärna ordentligt så jag förstår vad du menar. Varför du tror att det är bra att göra så. Vad jag/hon får ut utav att hon är ensam i en bur.