Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 888 ggr
porche91
0

SRS ??

Jag har planer på att föda upp råttor längre fram och jag har tänkt att man måste regga sig för att andra ska ta mig som seriös uppfödare. Men är kanske inte så hehe. Men är så att jag vill inte ha en speciell inriktning på färg och täckning. För mig är huvudsaken att man får fram trevliga friska glada djur med livslängd som största mål. Alltså min inriktning kort sagt vill jag ska vara livslängden på råttan. Och genom det så är det såklart allt med hälsa osv som är viktigt. Jag är väldigt förtjust i siames.russian blue. Graphite . Fawn. Cinnamon. men jag känner ändå att jag vill mer satsa på livslängd och friska djur med bra psyke än färg. Men ifall jag skulle skippa i att bli medlem och registrera mig. Hur gör jag då om jag vill ha mina råttor registrerade?? Vill kunna skicka med papper på råttans bakgrund osv till det nya hemmet. Har även en tanke på att dataskriva papper på sjukdommar osv som legat bak i släkten. Dåliga som bra saker som nya ägaren bör vilja veta. Är mycket lättare att ha det på papper än att behöva fråga och sedan minnas det. så kan jag regga mina råttor ändå eller finns det ett annat sätt?? Hur gör ni som inte är reggade uppfödare?

Fridborg
0

Min erfarenhet av SRS är att det är en virrig förening (notera att det är en ideell förening och att folk har ett liv utanför, därför blir inte alltid allt helt 100). Papper tar väldigt lång tid, registrering osv. Man är inte en oseriös uppfödare för att de inte är reggade där, men vill man ställa ut och få sin avkomma bedömd av kunniga så är det bäst att vara medlem och regga dem där.

Dramatik
2

Skit i SRS säger jag. ;)

Att regga sina råttor där ger inte köparen så mycket mer än om du själv skriver en stamtavla. Bara för att de är reggade så kan man t.ex. inte kolla upp bakgrunden så mycket enklare och så.

Men visst, vill du promt vara med i föreningen så kan du ändå regga råttor och kullar, du får bara inte använda ett uppfödanamn om du inte är reggad uppfödare.

Och med tanke på min tråd som jag startade innan så säger jag skit i SRS, skit i inriktning på färg och kör vidare på ditt tänk om långlivade, friska, trevliga råttor. Färg är bara en trevlig bonus.

(Och de mest seriösa uppfödarna hittar man inte i SRS ändå, iaf inte om det är temperament man är ute efter.)

Zakaraa
1

Jag är inte reggad, varken som medlem eller uppfödare hos SRS jag gör ett egen stamtavla och skriver kontrakt utan någon som helst inblandning av en förening.

Ingen av mina uppfödarvänner, förutom en bekant, är reggade uppfödare och det betyder ju inte att de inte är seriösa.
En av de mest seriösa personer och uppfödare som jag känner och som verkligen gör en grundlig sökning efter material är Terato och hon är inte reggad, tror inte hon är medlem numer heller för den delen :P

Enda anledningen som gjort att jag varit med i SRS är för att jag velat ställa ut.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

porche91
0

1#. Okej. Jag är väldigt intresserad av agility . Måste man vara medlem där då också eller finns det agility för ickemedlemmar med? 2#. Känner också att färg är inte det viktigaste. Är väl alltid trevligt att få ett jätte vackert djur som har lång livslängd och är frisk osv . Men färgen borde vara ett plus i kanten isåfall. Jag dataskriver gärna egen stamtavla åt råttorna det gör inget för mig. Lägger gärna ner massor av tid. Sedan kan ju alltid köparen regga råttan själv egentligen. Om man blir vanlig medlem så får man väl delta i agility? Men som endast medlem behövs ingen inriktning väl?. för mig gör det inget om jag inte har ett eget uppfödarnamn. Köpare osv kommer ändå veta vart råttan kommer ifrån :). många kanske tycker att det är fel att tänka såhär (van vid moraltanter haha) men jag ser hellre en "regnbågskull" med super psyke än en kull framavlad för färg men kortare livslängd. Jag tycker absolut inte att någon uppfödare som föder upp enligt färg osv är en mindre bra uppfödare (ifall någon tar åt sig) . Är bara att jag delar inte riktigt samma intresse :)

porche91
0

3#. Okej :). har faktiskt aldrig sett en stamtavla för råttor. Hur ser sådana ut? Är så van vid moraltanter om allting så har tänkt att jag måste bli reggad för att bli accepterad haha men skönt att veta att det inte är så då :) jag kommer även leta efter en mentor senare när jag väl ska börja med avel för att få hjälp lite med mitt tänk och slå ihop 2 huvuden som tänker och där jag kan få hjälp med att se om dom 2 råttor jag tänkt para verkligen är ett bra par. Varför eller varför inte osv. Då jag säkert kommer göra något misstag. Hur mycket jag än läst osv . Men vill gärna göra så få misstag som möjligt. Sen gissar jag att nästintill alla uppfödare någon gång gjort ett misstag eller dåligt val. Men man kan inte alltid göra rätt. sen hur många som vill erkänna är kanske en annan sak hehe ;) Hur tänker du om din uppfödning?

Zakaraa
0

Såhär ser mina digitala stamtavlor ut (längst ner på sidan)
Pappersformatet ser annorlunda ut men det är inte helt hundra klart ännu. Håller fortfarande på att fixa till det.

En mentor är alltid bra. Jag har sett Terato som min mentor sedan vi lärde känna varandra runt 09. Hon har varit min klippa i allt och en stor anledning till att jag klarat av att ta mig hela vägen fram till en egen kull.

Hur menar du med hur jag tänker? :)
Du kan läsa om mina mål och stadgar här LÄNK

porche91
0

#6. Likt dom flesta djurs stamtavla då. Men då har jag lärt mig det också hehe :) Ha skönt att ha någon man klickat med :). tänkte mer på dina mål och så med aveln haha. Har lite problem att formulera mig. Jag har läst massor om genetik. Sjukdommar. Endast lite om färger så är dålig på allt sånt. Senaste dagarna har jag läst om bebisarnas utveckling. Lite hur man ska göra med dom osv. Har inte kopplat genetiken så jättebra än haha. Men det kommer väl. Har du några tips på saker jag bör läsa och lära mig.. Jag är en sån som kan ha miljoner frågor. Kan ställa samma fråga i annat format flera gånger fast jag nyss fått svaret hehe så det kan komma upp en del dumma frågor från mig ^^. Har ju 1 oplanerad bebis här hemma så praktiken om en liten bebis från dag 1 har ju redan börjat.. Alldeles för tidigt.

zickan
1

Säger också skit i srs. Föreningen har gått ned sig rejält. det har varit jätte stora strul. Senaste året var ju verkligen katastrofalt. Även om det är en idieell förening. Så ska man ju sköta den del man tar på sig ansvaret för. Så funkar det i alla föreningar. Men det har varit mycket tjaffs om vem som ska göra vad. Ibland har man även fått känslan av att en del inte ens vet på vad de tagit för ansvar och på vad de egentligen skall göra. 

Det tog mig ett halvår att få alla viktiga papper efter jag började mitt provår. Med det släpade saker efter som jag inte ens kände till att det krävdes av mig. Informationen till nya är katastrofal med stora brister. Man får inte veta på vad som krävs av en och även styrelsemedlemmarna verkar inte riktigt veta. Ännu i dag har jag inte fått alla papper som jag skulle haft från föreningen. För dåligt organiserat, för mycket kackel i hönsgården och för mycket gammalt som hänger kvar år efter år. Så jag har valt att inte vara medlem längre. Får inte ut något som medlem att vara med i en förening som bara baserar sig på skitsnack och utställningar. Ende jag övh gillat med srs som hållt i sig under de ca 10 år jag var medlem. Är att registrera råttorna så all historik sparas. Men även det med dagens internet går det lika fort att leta upp lika mycket man kan få tag på hos registratorn.

Samt det att vara registrerad uppfödare senast.. hum.. skulle gissa, senaste 7åren. Har inte varit en upphöjande status. Vad ger en reggad uppfödare mot en oreggad. Inget övh. Ende som skiljer en reggad från icke reggad. Är att man får sätta sitt uppfödarnamn när man registrerar råttor. Men även där så finns det fler uppfödare som inte ens är medlemmar i srs som är bra. Nu kan alla göra egna hemsidor, egna stamtavlor och använda sina egna uppfödarnamn. Krävs ingen registrering för detta. Så den statusen att va reggad uppfödare har försvunnit till stor del.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

porche91
0

8#. Fy vad irriterande att en sådan förening missköter det så :o . Kommer inte bli en registrerad uppfödare. Man vill ju inte ha allt strul osv runt sig heller. Det ska gå bra och smidigt till. Och så kommer jag ju inte ha någon färg eller täcknings inriktning. Går det att tävla i agility någonstans utan att vara medlem och registrerat råttan?

Zolah
3

fast, om man inte går in i en förening kan man ej heller förbättra den via styrelse möten osv ._. ( tänker jag )

Zakaraa
1

#10 Helt rätt men styrelsemötet som skulle hållas förra året tror jag det var blev aldrig av så vitt jag vet. Kanske blev av när jga inte längre var medlem men det vet jag inget om. Så om de inte ens Är ett styrelsemöte kan man inte gå på det :P Jag hade tänkt dyka upp då jag faktiskt Var medlem just den perioden men det blev skjutet på eller så gick inte kallelsen ut eller hur det nu var :P

Jag tycker lite synd om de som är inblandade för jag vet själv hur otroligt jobbigt det är när något inte har en bra struktur. I början när jag gick med tyckte jag det var bra (detta var inte alls så länge sedan, några år, kanske runt 09) men sedan har det gått utför, Tyvärr för en Råttförening är ju verkligen något superbra för råttsverige om det sköts rätt.

porche91
0

11#. Kan inte andra starta en egen sådan förening och göra den bättre ? Vet inte alls hur sådant funkar. Ååh såg precis att bellas bebis blir en hooded med en liten bläs om jag ser rätt. Dock så är randen inte rak och går bara en bit bak på ryggen. Så då är väl den en dålig hooded?? Eller mismarked med tanke på bläsen?? Eller så har jag heeeelt fel haha. Tror också att det är en pojke. Men de märks väl snart om jag har rätt haha världens vackraste bebis om man frågar mig :)

zickan
0

Visst är det medlemmarna som sköter föreningen. Både genom aktivt erbjuda sig till styrelsen som medlemsrösta. Men är en föreningen så inramad på gamla vägar och sätt. Är det svårt att få in nytt tänkande och nya sätt. Jag vet många som försökt. 

Som srs uppfödare MÅSTE man ha inriktning. Det ingår redan på skriftliga provet att skriva om varianten och kunna genetiken. Frågor som kommer är. Vad bör du inte avla på, utveckla svaret. Eller ge 3 alternativ och skriv varför. Nått liknande ingår i provet. 
Om man nu väljer agouti som inriktning. Så skall man alltså uppge exempel man inte bör avla på, som skriva varför. Skriver man för kort svar får man samma fråga i ett omprov ;). 
Tror även att det är en fråga om vad man bör avla på, eller hur man bör avla för att få den färgen så bra standard som möjligt. Gäller även otecknat som tecknade varianter. 

Dryga saken som srs inte riktigt verkar tänka på. Det tar inte en natt att få fram bra standard. Har man inte bra djur i rätt variant att köpa in för att starta sin avel med. Utan man har nått man vill utveckla och med det tar ju tid att få fram en bra variant av ev en sopp-linje. Första man måste se till är ju temperament och hälsa. Och renavel tar tid. har man sagt att man vill ha icketecknat som inriktning i en viss färg. men sitter med en underbar individ i rätt färg men som är jätte tecknad. Så bör man inte använda den individen för då ser srs snett. Speciellt under första året. Det i sig är ju lite avigt även om man förstår srs. Att det är mycket sopp linjer i sv. Så vill man oftast inte köpa nya djur bara för att göra styrelsen glad om man sitter på bra djur men varianten är inte ren i sig

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zakaraa
0

#12 Absolut kan man starta förening själv men det kräver nog en hel del och många involverade personer för att få det att rulla utan att bli som en diktatur. Sedan ska orken finnas också eftersom det är en ideell förening så sköts allt från fritiden och ofta har man inga pengar så man måste lägga ut för en startbudget osv osv. Det är en hel del, sitter själv som webbmaster i en hundklubb just nu och är inblandad i den årliga utställningen och det är en Väldig massa jobb.

Jag skulle gissa på att din bebis är en Striped roan faktiskt, med tanke på bakgrunden skulle det inte förvåna mig om "uppfödaren" slängt ihop vad som helst med grossistbakgrund och då gömmer sig oftast roan där bak. Men ett tips är att starta en annan tråd kring det så det inte blir så rörigt med SRS/föreningssnacket :) (din tråd dock så du bestämmer ju så klart, hehe bara en tanke :P)

porche91
0

14# ja är nog inte så många som har den tiden och pengarna till det kanske.. Hmm. Annars hade det kanske vart en bra sak om alla förutsättningar fanns hehe. Åh ha roligt. Jo det kan jag tänka mig :/. har kommit fram till att skita i ses och fixa egen stamtavla och så vill jag ha ett papper med beskrivning om bakliggande sjukdommar och andra negativa saker som kan finnas. Samt positiva saker. Finns det någon sida du rekommenderar att jag ska läsa igenom som en bra läran inför mina drömmar om uppfödning? Ooh tack ^^.. Kanske bäst att göra det hehe. Synd bara att det inte går att ladda upp bild genom min Nokia lumia 610 skit :(

Zakaraa
0

#15 Finns mycket information här på forumet, så använd Sök funktionen så kan du hitta Massor med användbar info.