Mina nykomlingar.
Som sagt så var jag och tittade på råttor idag, fanns tre honor och två hanar att välja på.
Jag föll för dessa snyggingar, bland annat för att dom var väldigt skygga och inte hadeblivit hanterade så mycket, så jag såg det som en kul grej att försöka göra dom till ett par mysgrabbar.
Så jag tänkte visa lite bilder :)
Först ut är tjockisen Kropotkin(haha, fantasifullt!), men eftersom det är så långt så kallas han för Casper.

Åh vad fina de är. Jättefin färg!
Vad är det för färg?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Casper var riktigtsøt! Påminner om min Elvis, fast mørkare. =)

#6#8 tackartackar!!
#7 jag vet faktiskt inte vad det är för färg. fast det kasnke är någon annan som vet?

Såg ut som cinnamon, men är inte säker.. Blue agouti? Har båda teckning på magen?
*trött och lite virrig* ^^,
Jag tycker det ser ut som cinnamon pearl.. åtminstone Charlie.

Det kan nog stämma bra det.. =)
Nog dags för mig att nanna lite nu *skrattar*

#10 jap, båda har teckning på magen, kanske lite svårt att se vad dom har för färger på bild.
ÅH, jag måste berätta!
Blev sjukt glad idag när jag kom hem fårn skolan, pillade lite på dom, och så skulel jag göra ännu ett försök att få upp en av dom.
Och utan ett pip eller någon rymningsförsök så gick det att få upp Charlie!! Jag blev så glad!
Han sprattlade lite i början men lugnade sig efter ett tag, sen börjadehan sprattla igen så jag släppte ner honom.
Jag vill inte stressa honom, så det är därför jag sätter ner honom. Borde jag försöka lyfta upp dom flera gånger och försöka hålla dom fast dom sprattlar och har sig, eller blir det för mycket för dom?
Så vet jag inte riktigt vad Casper gör, jag sätter fram fingret för att klappa på honom men då gapar han som om han nästan ska bita, men jag brukar bara flytta bak handen lite grann och han gör ingeting.
Kan han gapa bara för att han tror att han ska få något ggott att äta? För han hugger ju inte direkt efter.
Om råttan sprattlar när man håller i den ska man inte släppa. Vänta tills den lugnat ned sig och släpp den då istället.
Annars lär den sig att du släpper om den sprattlar och då kommer den sprattla ännu mer!

okej, tack för tipset!
Ni får mer än gärna ge mig lite mer tips :)

Jätte söta råttor :) Har en annan fråga. Vart får man tag på illrar? :S

#16 ehhe,tack! det finns flera olika uppfödare runt i Sverige, du kan ju gå in på iller sidan(iller.ifok..), där finns det uppfödare, finns även en tjej som föder upp illrar i kalmar

jaha okej :). ska ta mig en titt där då.
har du hö till dom? (såg ut så på bilden)
om du har det så ta bort det, råttor behöver inte hö. och det kan föra med sig ohyra till dom om man har otur. men annars jätte söta rådisar =)

#19 som sagt så vr det en snabbköp, jag skulle bara titta på dom egentligen, men jag kunde inte låta bli att ta med mig dom på en gång,så jag tog med mig det jag fick.
Har nu pellets i buren till dom. :)