Skadad?
Min råtta Marabou är 1 år gammal och en kille. När jag ska lyfta upp honom tjuter han/piper. Är det för att han har ont eller för att luras för att han inte vill bli upplyft? Han springer och leker normalt och äter normalt. Det är när jag rör ungefär där revbenen sitter när han låter. Vad kan de vara? Och om hur lång tid ska jag åka in till veterinär om det behöves ? :)
Svårt att säga utan att se råttan. Du har inte möjlighet att filma när du lyfter honom?
Kan underlätta rejält för oss att kunna ge vår mening om vad det kan vara för något.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Okej ska filma lite senare idag.

Piper han bara när du lyfter, eller piper han även om du bara lägger handen runt? Jag hade en pipis/skrikis för ett tag sedan (avlivad nu pga. ålder) men han kunde skrika som en galning ibland när man lyfte honom. Inte för att han hade ont alls, utan helt enkelt bara för att han inte gillade att bli lyft och var väldigt egen och hade egna tankar om hur allt skulle gå till. Men ibland är man ju tvungen att lyfta dem och väl uppe var han alltid lugn. Pojk med humör helt enkelt :P
#3 jag har klämt och kollat på honom och jag tror nog inte han har ont. Tack för svaret