Rossel Rossel
Min ena råtta rosslar lite när hon andas, inte hela tiden och hon är väldigt ren runt nos och ögonen (med tanke på att de kan få röd sekret när de är förkylda). För övrigt är hon mycket aktiv, kanske tom överaktiv :) hon äter också som hon ska! Ska jag ta henne till veterinär asap eller finns det någon huskur som kan hjälpa? Vad är det jag ska tänka på. Extra vitam?
Mvh en orolig råttälskare
Det kan va permanent rossel vilket mina har. Dem har aldrig haft sekret kring näsa osv och det har inte påverkat aktiviteten. Men ta dem till vetrinär och se om medicin hjälper. Min enas rossel minskade och nu rosslar dem olika från dag till dag. Ibland är det mycket och ibland mindre. Finns inte mycket man kan göra, men dem kan leva ett toppliv ändå :)
Omdet har uppkommit på senaste tiden bör du åka till veterinär, det finns lite huskurer osv i artiklarna och på forumsök.
råttor är rovdjur och visar inte sjukdoms tecken förens det är försent så räkna inte med att bara för att hon beter sig pigg och glad att det är så. Då du har en råtta som visar direkt att den mår dåligt, är slapp, piper, etc då är det AKUT läge.
Jo jag ska nog kontakta veterinär men jag vill ju inte medicinera dem i onödan heller! Jag börja fundera på om det kunde vara pga jorden dem får gräva i (som för övrigt är "råttgodkänd" enligt detta forum, eller om det kan vara hängmattorna som endast hon brukar ligga i, de dammar mycket har jag märk, dock är både jorden och hängmattorna borta från buren nu.
Jag tror inte det blir i onödan om en veterinär anser dom behöver medicin.
Om dom inte nyser/ har porfyrin runt nosarna så tycker jag det verkar konstigt om det skulle vara nån av dom sakerna. Jag vet ingenting om den 'godkända' jorden, men det kan ju vara att det lagt sig i lungorna ( typ, 'gips lunga' vet jag att folk pratat om när det kommer till kattsand och liknande, men då måste det väl vara i extrema fall? )
Kommer rosslet från nos eller lungor?
jag står ändå fast vid att man bör gå till en veterinär om det inte gett sig efter en vecka ( med hemmakurer tex ), för det är inte kul med permanent rossel eller rossel ÖHT.
Lungproblematik är nog det värsta jag tycker man kan råka ut för xP
Har haft en hel del strul själv med det, eftersom den ändå är så 'osynlig' så är det svårt att bedöma när det är dags för råttan att få gå också eftersom dom kan vara så pigga länge och sedan tvärvända
Rosslet kommer från lungorna! Har haft henne i 3 månader och igår var första gng jag hörde detta. Men jag väntar 1 vecka då och har det inte försvunnit får vi besöka veterinären. Tack