Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 3383 ggr
[nataschaj]
0

Musli

Vilken sort musli köper ni till era råttor i mat äffaren? Samt vilken matäffar? Samt vad det kostar.

Lägg gärna upp bild med.

Sen undrar jag, kan råttor äta Havre? Alltså inget krossat havre utan vanliga bitar?

Be-adolf
0

Jag köper fullkornsmüsli på ö&b (den är utan socker o med russin etc) för 15spänn. tror det är 1kg eller något dyl :) har tyvärr ingen bild då jag kastat påsen o har det i burk.

[nataschaj]
0

1 Nice!

Jag tänkte på en sak all musli som har blåbär,smultron osv. är de nått som är ok för råttor och äta? (utan socker då)

MarajLowajz
0

#2 - har för mig att torkad frukt i musli som man köper innehåller väldigt mycket socker ändå. Men jag är inte riktigt säker. Det bästa är ju om man köper musli som innehåller de fyra sädeslagen och sen blandar i lite solrosfrö och kanske lite russin vid sidan av. Finns ju bra recept man kan följa, blanda i lite andra frö-sorter och köra på det och sen ha torkad frukt som godis när de är ute och springer osv.

AXA's Gryndblandning är en bra sort har jag hört då de innehåller alla sädeslagen - korn, råg, vete, havre - det har jag köpt till mina råttisar som jag ska få hem  och sen har jag blandat i lite solrosfrö och annat :3

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[nataschaj]
0

Var kan man köpa AXA grynblandning då? tror inte ja sett de på mat äfferen hemme, iofs liten willys hemma.

Kan man blandai Nötter och mandel? elr e de för fet/onyttigt…

Kanske finns nån lista där de står vad man kan blanda i?

Nu hittar ja inte nån sån länk (knasiga ja)

( Va ett tagsen ja hade råttor så minnet sviker mig lite)

MarajLowajz
0

Det här receptet kör jag på (stulet av Terato vid ett tidigare inlägg ;) )

2 dl Havre
2 dl Vete
2 dl Korn
2 dl Råg
1/2 dl Hirs
1/2 dl Bovete
1/2 dl Torrfoder för hund
2 msk Solrosfrö
1 msk Linfrö*
1 msk Sesamfrö
1 tsk Alfalfafrö
1 tsk Quinoafrö

Om du köper AXA Grynblandning så tar du 8 dl av det istället. Det brukar finnas vid Havregrynen och så alternativt vid müslin på en vanlig mataffär. Det kanske står gömt i nåt hörn så du får nog fråga :) Annars för Torrfoder för hund så kan man köra lite kattfoder. Linfrö innehåller blåsyra som är giftigt i stora mängder men 1msk linfrö är ingen fara.

Nötter och mandel går ju bra att hälla i, dock så funkar detta bas-recept väldigt bra så nötter och mandel kan du spara till råttorna som godis när de är ute och leker och kommer till dig när du ropar på dem :)

Du hittar ju annars väldigt mycket information inom Boende och Mat-tråden som du kan kika runt på, där har jag hittat jättemycket information och jag läser och kikar dagligen på vad folk skriver för att jag ska kunna lära mig mera om råttors behov :)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[nataschaj]
0

5 Tack! var köper du allt de andra då? Djur äffar?? elr nått annat ställe? Nått speciellt torr foder för hund man ska ge elr funkar vanlig doggy? (den gröna påsen med dem små bitarna i) ??

Tack ska ta och göra de!

MarajLowajz
0

Nej vanlig mataffär, ICA, hemköp, konsum, Willy's, ÖoB har också. Det är bara att springa och leta :) Vårat Hemköp här nere är faktiskt välsorterat när det gäller grynblandningar och nötter och fröer.

Hittade även Denna sida från uppfödaren Dorkey Rats - http://dorkeysrats.webs.com/utfodring.htm som har väldigt mycket tips om vad dom kan äta, vad man kan blanda för mat, utfodring och sådant. Vad som är nyttigt, vad som man kan ge väldigt lite av och sådant. Sen har Ratpower väldigt bra beskrivning också på vad som är bra att ge och vad man ge i mindre mängd. http://www.ratpower.se/?cat=2

Nej Doggy fungerar, de flesta kör med kattfoder då de inte innehåller lika mycket näring, proteiner och sådant så om du har hundfoder får du ta några kulor sådär - risken är ju att har du för hög protein, mycket kolhydrater så riskerar du att råttorna blir lätt feta.

-Albert Einstein

EmmaWq
0

#5 Det är en bra blandning, förutom att du skrev att man kan använda kattfoder och det kan man INTE då det är giftigt för råttor. Kattmat innehåller nämligen taurin, som katter (och framför allt då innekatter) behöver, men som bryter ner råttors organ! Så för att vara på den säkra sidan, kör på hundfoder!

[nataschaj]
0

Jaha Tack! får skriva ned allt på en inköpslista sen när de är dags att få hem råttorna. Klart ja köper hem maten innan råttorna kommer hem ;).

Får satsa på en av dem större mat äffarerna då för å vara på den säkra sidan.

kan man ge fågel solfröerna till råttor? de som är till fåglarna?

jag kör på en liten doggy påse till dem!.

MarajLowajz
0

#8 Aha! Jag har läst väldigt mycket och det är jättemånga som kör med kattfoder i sin torrfoderblandning! Det visste jag inte att det innehöll taurin som är giftigt för råttor. Tack för upplysning :) Man lär sig så länge man lever!

-Albert Einstein

EmmaWq
0

#10 Hehe nej, jag hade också hört samma sak tills jag fick en uppläxning här inne på forumet, tror att tråden heter typ "kattmat" eller något i den stilen, och där diskuteras just det ämnet :-)

MarajLowajz
0

#9 Jag tror inte man kan göra det, du menar solrosfröer till utefåglar?

-Albert Einstein

MarajLowajz
0

#11 Hehe okej, men då är det tur att jag ska köra med hundfoder som jag får hemifrån, väldigt bra och näringsrikt foder så tar det varsamt med det - vill ju inte att råttorna blir för feta hehe :)

-Albert Einstein

[nataschaj]
0

12 ja till ute fåglar, men kör på vanliga som ska finnas på "hälso" delen i mat butikerna.

MarajLowajz
0

Solrosfröna som är till fåglarna är ju med skal och sådant. De man köper i påsar som man kan äta själv tror jag är rostade och mera sånt man kan äta. Men jag är inte säker på den saken. Köp de som vi människor kan äta istället :)

-Albert Einstein

Jinaum
0

8 dl Axa grynblandning
1/2 dl Hirs
1/2 dl Bovete
1 dl puffat ris
2 dl freebaco musli
1 msk Sesamfrö
1 tsk Alfalfafrö
1 msk vetegroddar

är vad jag kör på. Också med teratos blandning i grund

Anaran
0

tass

zickan
0

Bara poängterar att tråden är från 2010 och trådskaparens namn är inom [ ] tecken. Vilket menas med att denne har raderat sitt konto. Kommer inte se på vad ni skriver för svar. Men kul att ni drog upp gammal tråd och fortsätter diskussionen 🙂.
Får gärna starta ny tråd om ni vill. Mycket ändras på 4 år i sortiment och vad man ger.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.