Problem med introducering
Hej!
Jag har haft lite problem med introduceringen av en liten pojke på 6 veckor här hemma (Harry heter han)…jag har 3 andra hanar som alla är runt 7 månader. (den äldsta vid namn Boo-Wee, sen Kee, sen Orli) vid första mötet (på ett ställe där de aldrig varit förut) så gick det skitbra. de sniffade lite på varandra då o då och de andra ignorerade honom för den mesta delen då han sprang efter dom o ville busa.
den andra gången gick sådär, min ena råtta ställde sig om och om igen på två ben o skulle 'brottas' med den lille, o han pep som att han skulle mördas såklart. (jag har fått sära på dom flera ggr då det blev för hårdhänt) men nu funkar dessa två ihop galant.
sen dess har jag haft dem ute tillsammans i längre o längre tid, de har tom o sovit tillsammans och putsat varandra men idag så har den dominanta hanen i flocken fått spunk verkar det som. han har gått i sidled mot den lille o verkligen tryckt ner honom, han har dessutom tryckt bort ungen med bakbenen då o då (och detta är väl tecken på allvarlig aggressivitet elr? han har tidigare också väst åt ungen men det gör han tackochlov inte längre) är det såhär den dominanta visar den lille sin 'plats' i flocken elr är han ute för att skada honom??
ungen skriker och jag får hjärtstillestånd…det har funkat så bra de senaste dagarna men nu är vi tillbaka på ruta 1 känns det som. jag har haft dom tillsammans i buren ett tag innan detta skedde (och det gick bra) men nu vågar jag verkligen inte ha dom tillsammans där under natten. det har inte blivit några sår elr skador än iaf.
och folk säger ju att man inte ska sära på dom hela tiden för då kan det kanske inte går att få dom att funka ihop igen sen. men hur ska jag göra? någon som har några råd? har aldrig gjort en introducering med någon råtta innan så det känns som att jag gör helt fel…