Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 616 ggr
Emii
0

hur gamla?

Hur gamla brukar råttbebisarna vara när man ska köpa dom?

izze
0

5 veckor cirka gurka :)

Emii
0

okej tack :)

wild_child__
0

5-6 veckor brukar dom vara, från seriösa uppfödare så skall dom även ha nått vikten på 80g innan dom säljs…

Feliia
0

6 veckor är det bästa ..

wild_child__
0

Jo det tycker jag med… De flesta säljer ju vid 6-7 veckor…

Emii
0

okej :)

izze
0

mina som kommer på fredag är då 5 veckor fyllde och överstiger vikten 80gr tror dom väger ungefär 100gr.

Ninja
0

#4 Varför är 6 veckor det bästa?

wild_child__
0

det beror ju helt från råtta till råtta…

Jag tycker inte att man skall ta ungarna så tidigt som möjligt bara för att det är en möjlighet, jag har hellre kvar mina tills dom är 6-7 veckor. Det finns ingen anledning att ha brottom med tanke på att vissa ungar fortfarande diar lite smått vid 5 veckor, jag vänjer av mina långsamt så de är kanske just därför jag har kvar mina längre än andra vad vet jag.

Ninja
0

Ska och ska… Behöver de inte hållas kvar så finns det ju heller ingen anledning att göra det. Det är ingen fara för dom att lämnas iväg vid 5 veckor eftersom de är skapta för att kunna klara sig utan mamman då. 
De klarar sig utan mamma redan vid 3 veckors ålder, men det är självklart på tok för tidigt att separera dom då! Dock säger lagen att det är helt okej… ;(

Hanarna blir ju könsmogna vid omkring 5 veckors ålder, så det är bara riskabelt att ha dom kvar hos mamma och systrar då. De måste ju ändå flyttas från mamman senast vid den åldern, och är de friska och pigga så finns det ju ingen anledning att inte lämna iväg dom då. Honorna bör ju vara minst lika färdiga som hanarna vid den tiden, så det ska inte vara någon fara för dom heller.

Men självklart finns det ju individer som kanske är för små/sent utvecklade för att lämna mamsen, de måste ju få den tid det tar för dom att bli lika starka som en normal råttunge vid samma ålder.

wild_child__
0

Jo precis, jag förstår precis vad du menar, men jag tror de är från individ till individ, om man ser på mina råttor så är dom jätte små igemförelse med mina vänners :P Har flera som är i den lite mindre varianten och tar då lite längre tid att lägga på sig hullet som dom skall ha….

Men jag har ju även dom som är i större format om man säger så som jag separerar tidigare än den mindre "versionen"

Men alla gör ju på de sätt som passar dom =)

Feliia
0

#4 Tycker det är lika bra att lämna dom då. Då kan man ändå va säker på att de är klara o lämna. Varför ha bråttom?