Bettfel
Såg idag att ena råttpojken som jag fick hem igår har ett bettfel, 5 1/2 vecka gammal. Tänderna växer bredvid varandra. Nu undrar jag om det här garanterat kommer bli ett problem? Jag har aldrig tidigare haft en råtta med bettfel och vänder mig därför hit. Kommer den här råttan kunna leva ett normalt liv?
Sitter och läser om malocclusion, stämmer ganska bra..
Någon som har erfarenhet av råttor med malocclusion?
Har aldrig stött på någon råtta med bettfel, hundar har jag stött på men aldrig råttor. Jag är nyfiken på att se bild på det.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

JÄklar det där såg inte bra ut. Vid ett sånt bettfel måste tänderna klippas men frågan är ju om det hjälper?.
På mindre bettfel kan man klippa tänderna och med mycket tur kan bettet rätta till sig. Annars får man klippa tänderna på råttan hela livet eftersom tänderna växer hela tiden.
Jag skulle ta bebisen till en veterinär för att få en bedömning.
Var rädd för det.. Att behöva klippa. Men kommer kämpa för min pojk. Tack så mycket för svar.
Oj jäklar! Ja det där var verkligen ett extremt fall!
Du fick bra svar av #5 så har inget att tillägga. Bra att du vill kämpa för honom. Det är bra om du lär dig klippa tänderna hos vet. så du inte gör det på eget bevåg och så du slipper åka till vet. Varje gång tänderna ska klippas.
Bara för att det kan vara intressant och värdefullt att veta. Vilken typ av nakenråtta är bebben? Riktiga nakenråttor har ju sina fel så det kan vara intressant om det går att koppla ihop naket med bettfelet också.
Menar det Inte som att klaga på dig för att du har nakenråtta så jag hoppas du inte ser det så :)
#8 Okej så du vet inte vad hans föräldrar är och bär på?
Nakenråttor över lag kan få små fjun här och var. Osäker på hur det är med just äkta nakisar.
Jäkligt söt är han i alla fall 😘
Lutar mot att han är fuzz, då de ofta får problem med både njurar och tänder, tyvärr. Hoppas det löser sig för grabben!
#10 Ah se där så det fanns en koppling
#9 Vet tyvärr inte vad föräldrarna bär på, enligt uppfödaren var pappan rexad och mamman slät.. Men ska inte bebbarna då teoretiskt bli rexade och släta?
Har brorsan här hemma också, han är dubbelrex.
Ja söt är han allt.. 😉
#12 En slät och rex kan inte få dubbelrex. Enda sätter att få dubbelrex är genom dubbla upplagor av Rex, så båda föräldrarna måste vara rex för att få dubbelrex. Verkar vara Fuzz i så fall, på dem båda borde det vara då.
#13 Precis.
Har inte fotat dem med systemkameran ännu men här är en okej mobilbild där brorsan syns till höger. Han är mer hårig i ansiktet än vad han är på kroppen, men som du säger så lutar det åt att de är fuzz.
För det kan uppstå oavsett pälsslag på föräldrarna? Rätta mig gärna om jag har fel 🙂
#14 Det stämmer, alla råttor kan vara fuzzbärare. Det syns inte förrän det dyker upp i någon kull, och då kan man även konstatera att båda föräldarna är fuzzbärare🙂
Nämen stackars liten plutt. :( Men i artikeln om malocclusion visade de ju bra hur man kunde klippa tänderna men jag skulle nog ta honom till vet först o be dem visa HUR om man aldrig har gjort det förr. Hoppas det löser sig.
Hans tänder är nu klippta. Gick väldigt smidigt och oj vilken fart det blev på honom! Den längsta tanden böjde sig liksom inåt i munnen så antagligen skavde den på tungan, stackarn, inte konstigt att han varit lite deppig.
Ätit ordentligt har han gjort också. Nu blir det att hålla efter.. Men vad gör man inte för de små liven <3

#17 Naaw va skönt att det gick bra att klippa och att det fart på honom.
Du får gärna uppdatera hur det går när han blir lite äldre.
Lycka till med lill killen.
#18 Absolut, det ska jag göra!
Åhh vad härligt!! :D Håll oss uppdaterade. Tänder kan vara ett gissel även för oss människor det kan göra ont o skava då är det inge mysigt att äta. (jobbar själv inom tandvården)
Kan du inte försöka ta en bild på hur tänderna ser ut nu när dom är klippta, och lägga upp? vart nyfiken 🙂
Lyckades du klippa själv, eller blev det hos veterinären? Min erfarenhet av malocclusion är att man måste klippa varannan vecka, tänderna växer FORT!