Blir galen
Jag har behandlat min råtta med Ivomec nu mot skabben, alla sår är borta och hon kliar sig inte. Men de dumma vita prickarna går inte bort även fast hon är färdigbehandlad! Ryckt bort några hårstrån och sett att det sitter flera på ett liksom. Hon blev färdigbehandlad i Måndags och har inget mera. Kan man gå till veterinären och be om mer utan att undersöka?? jag har inte råd med en till undersökning! HJÄLP
Jag vet att råttor kan leva med skabb så länge de inte kliar sig, men det ser inte så vackert ut. Är de döda eller vadå?
vita prickar? det låter inte som skabb, säkert det inte är löss? du kan alltid ringa veterinären och fråga om råd. Men troligen vill dom ha undersökning
OM du inte har råd denna månad se om dom kan skriva ut faktura, det är bara tråkigt för råttan skull om du ska vänta tills du har pengar. Alternativt be familj/vänner om hjälp
edit: om det skulle vara så att dom feldiagnosticerat så kanske du kan få en gratis undersökning
Det är skabb, hon var på undersökning.
De tar inte faktura så jag lånade pengar till senaste undersökningen som jag inte har kunnat betala tillbaka än 😢
Editerade förra meddelandet just med tillägg ;)
Tja, jag kan inte ge nåt annat råd.
Annars blir det som många har sagt - skaffa ett speciellt sparande för dina djur så du har råd i framtiden när olyckan är framme, råttor är billiga tills dom är sjuka.
Om man känner att man inte har råd med det så kanske man får fundera om angående husdjur, om man passar som ägare just nu.
Jag ska skaffa sparande, men det är svårt utan inkomst, ska försöka skaffa extra jobb men det är så svårt 😭
Ska försöka ringa veterinären och höra vad de säger om det.
Jag vet men vem vill ha en råtta med skabb eller vad den nu har, den kommer smitta andra råttor 😢
Jag vet exakt hur det är, men har klarat av det iafl. Detta kommer låta hårt, men bortförklaringar hjälper inte ditt djur.
Det finns hjälp att få så länge man söker på rätt plats, tex här eller på råtthjälpen. Finns många som gärna hjälper till
Ge inte upp, omplacering tycker jag man ska ha som allra sista utväg. Du kan ju kolla om det finns saker du kan sälja?
Ska göra allt jag kan, sparar alla pengar jag har, sålt så mycket saker så vet inte om jag har nåt kvar. Jag vill inte omplacera henne, tycker om hennes så himla mycket och längtar hela tiden till sommaren så jag kan ta ut henne på gräset 😕Hon är två år så har haft henne rätt länge och hon är tam och världens snällaste. Ska göra allt jag kan
Om hon inte kliar sig och har vita prickar kan det vara mjäll. Jag har haft flera råttor med vita prickar i pälsen som inte var något annat än hudflagor när jag tog dem till veterinären.
Du kan kamma hennes hår baklänges över ett vitt papper och titta med ett förstorningsglas om du har om prickarna rör på sig eller om det bara är flarn.
Sedan har jag sett folk söka efter andra som har en droppe Stronghold kvar hemma på forumet, det kan du också testa med :)
Råttor är ett djur jag märkt blir sjukt väldigt lätt och ofta, du kanske ska fundera på när din tjej/tjejer gått bort att kanske ha ett djur som inte är lika känsligt om du nu måste ha ett djur och som sagt, ha en budget.