Mycoplasma
Hej!
Jag hör inte hemma i detta forumet egentligen…men pga olyckliga omständigheter har min dotter fått Mycoplasma på sina marsvin o tvingats avliva dom idag alla 3…
Eftersom jag vet att råttuppfödare dåo då drabbas skriver jag min fråga här…
Nu till min fråga: Hur sanerar vi efter Mycoplasman?
Klorin? Virkon?
Måste vi slänga trähuset eller går det att sanera?
Hur gör vi m textilier som tunnlar o myspåsar? Slänger eller sanerar o i så fall hur?
Hej!
Tråkigt att höra om din dotters marsvin. :(
Jag hoppas att du får svar på din fråga, men är rädd att detta kanske, ironiskt nog, är lite fel forum. Just eftersom Mycoplasma pulmonis är så pass vanligt hos råttor. Man tror väl att de allra flesta råttorna bär på det, men långt ifrån alla blir sjuka. Därför, eftersom de redan bär på det, tror jag inte att råttägare har så mycket erfarenhet av sanering utav Mycoplasma. :/
Läste också i en annan tråd att din dotter fick med sig Mycoplasman från försöksdjur på SLU (rätta mig om jag har fel), och om det finns Mycoplasma där kan det väl tyvärr vara ganska svårt att se till att man inte får med sig den hem, även om man sanerar bra.. :/ Var försöksdjuren marsvin eller råttor (eller något annat)?
Tror dessutom att det kan röra sig om två olika sorters mycoplasma som marsvin och råttor bli sjuka av (någon som vet om detta stämmer?). Råttor brukar få Mycoplasma pulmonis, medan när jag googlar på "mycoplasma guinea pigs" får jag bara upp uppgifter om infektioner av Mycoplasma pneumoniae. Bara lite kuriosa, dock. Det borde inte göra någon skillnad för hur man blir av med dem.
Men hur som helst, kanske kan du ringa en veterinär och fråga? (eller flera, för att vara säker) Det kan ju hända att marsvin brukar bära på mycoplasma, precis som råttor, men att det oftast inte bryter ut. Och då ska det ju kanske inte vara någon fara om man försöker hålla immunförsvaret uppe och köper från en seriös uppfödare som avlar på bra immunförsvar. Läste på agrias sida om råttsjukdomar att marsvin ofta är symptomfria smittobärare av mycoplasma (http://www.agria.se/smadjur/artikel/sjukdomar-hos-rattor). Mycoplasma pulmonis då, får man anta. Men om försöksdjuren med Mycoplasma var råttor så att det är den ni misstänker att marsvinen fick så kanske de bara hade väldig otur/tillfälligt nedsatt immunförsvar?
Väldigt långt inlägg med väldigt få nyttiga svar. Ursäkta. ^^;
Är ingen idé att svara på denna människa. Försökte hjälpa henne och fick som svar
"Uppenbarligen tycker "råttfolket" att detta är ok att ha djur som är smittbärande som husdjur. Jag gör det inte!"
Och att hon skulle lägga ner med detta, så chansen är att hon inte ens kommer läsa mer här. Hoppas jag också med den attityden gentemot råttor.
Ok. Märkligt att hon tycker så, länken till Agria som jag postade hävdar att just marsvin kan vara smittbärande och smitta andra med mycoplasma. :)
TS kanske har någon fördom om att råttor är smittbärare? Det är väl en ganska vanlig fördom ändå. Får väl i så fall flika in att det är vanligt att djur, inte bara råttor, bär på bakterier som kan smitta andra. Och de värsta smittbärarna av alla får man väl kanske säga är människobarn. :)
Edit: Kom på att jag under ett par års tid haft råttor med återkommande mycoplasma i samma rum som tre olika marsvin. Har inga marsvin nu längre, men inget utav dem blev någonsin smittat utav mycoplasma. Det kanske känns betryggande att veta. :)
Jo, tydligen är det bara råttor som är smittbärande husdjur ;)
Hon tror ju här i tråden att det går att sanera bort råttors mycoplasma - har alltså inte insett att det är något som ligger latent hos i stort sett alla råttor. Detta skulle jag inte ens nämna om det inte vore för hennes attityd i den andra tråden samt i pm till mig.
Verkar även tycka att råttor som sagt är smittspridande äckliga djur som absolut inte bör hållas och att vi alla är hemska människor som utsätter våra andra djur för detta. Att det är råttornas fel då, inte själva smittan.
Att "vi andra" tydligen inte erkänner att problemen finns och borde lära oss om "avelshygien" eftersom vi håller smittbärande husdjur (för andra husdjur kan ju absolut inte vara smittbärande?!)
Dessutom hänvisar hon till "vetenskapliga källor" så som zoonen.se och sin dotter för att styrka dessa argument. Vilket egentligen inte ens spelar någon roll, jag bryr mig inte om det var via råttor marsvinen fick det dom fick, poängen är hur hon uttrycker sig kring råttor och råttägare.
Blir faktiskt jäkligt less och sur och tycker inte det är okej att gå till attack mot råttor som sällskapsdjur som du TS gjort och dessutom anklaga alla medlemmar på detta forum för att "vägra se sanningen"? Snacka om att döma alla. Diskutera på ett lugnt och sansat sätt istället, så att du faktiskt bidrar till forumet istället för att försöka se ner på oss. Dessutom kan det rent av vara skadligt att du skriver sådana löjligheter om råttor här där totala nybörjare kan läsa det och bli skrämda!
Moddar får gärna redigera mitt inlägg om det är påhoppande eller går till personangrepp, men ha i åtanke att jag faktiskt försökte, på ett lugnt och sansat sätt i pm, klarna upp saker och ge tips om hur man kan diskutera detta, och fick bara nedvärderande inskränkta svar kring oss råttägare med smittbärande djur tillbaka.
Anser admin att att Örjan Lax ska forsätta att diskutera vad jag tycker, tänker och har skrivit. Jag är färdig här! Ta gärna bort mitt ursprungsinlägg!
Jag frågade Örjan Lax om hen alltid diskuterar med personangrepp i mejlen? Det ska tydligen fortsätta som inlägg!!!!
Som sagt får moddarna avgöra det. Och om du tycker att mina pm angående hur man kan hålla diskussioner på en bra och vetenskaplig nivå var personangrepp så är det väldigt underhållande med tanke på dina "trevliga" svar..
Jag är en av medarbetarna och själv lite sur över hur mammagrön lagt upp sitt sätt att skriva. Så jag tänker inte ta en ställning denna gång för jag känner att jag kan inte va neutral. Anser själv att faktan som mammagrön slängt in är rätt felaktig på många håll och brister i bevis.
Därav har jag svårt att se på vad i örjans inlägg som kan behöva redigeras och om det behöver redigeras?. Lämnar det till andra Medarbetare här på sidan.
Ende jag tänker göra är att begära örjan tänka lite på användningen av svordomar som antalet utropstecken. Samma gäller för mammagrön. Och kanske ta en paus från datorn innan det blir för het diskussion.
Mammagrön borde även ta sig ett rejält snack med sin dotters lärare eller annat folk på SLU. Det är jätte hög säkerhet efter hantering på försöksdjur. Det ska inte va möjligt att dra med bakterier och virus därifrån. Då är det inte råttorna du skall attackera på att vara smittobärare utan då är det mänskligt felande som gjorde dina marsvin sjuka. Redig utstkällning till SLU känns mer rätt.
Hade det varit karolinska hade jag kunnat ringa upp och sköta pratet åt dig då jag känner en del folk i labratoriet där. För det är inte okej att råka få med något hem.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tråden låses efter TS begäran.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor