Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 357 ggr
Mellmell
0

När introducera ny?

Får hem två råttpojkar om en vecka efter ett uppehåll på flera år…Börjar med två då jag redan nu vet att jag vill ha en flock med spridda åldrar. Hur gamla ska de första pojkarna vara innan jag introducerar en eller två nya för att få en bra åldersfördelning i flocken? :)

Mellmell
0

Ingen kunnig som vet när jag kan introducera nya i flocken? :)

Zakaraa
0

Det man kan tänka på är att pojkar i sin tonår kan vara ganska dryga med intron så om du vet med dig att du inte vill jobba extra (vissa går ju såklart problemfritt) så kanske du ska vänta tills de blivit över året.
Med det sagt betyder det ju inte att alla tonårsgrabbar är skitdryga så det kan ju gå jättelätt men jag tycker att bästa åldern är typ halvåret mellan varje ny råtta :) Men då får man vara medveten om att det kan vara svårare att introdusera nytt till tonåringarna.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Mellmell
0

Tack för svar! Jag är envis så kanske ska prova när de är runt halvåret…tänker skaffa en extrabur ifall det inte skulle funka :)

Zakaraa
0

Ja en extrabur är alltid bra. Speciellt om man kanske får en sjuk råtta eller behöver göra en lång introduktion. Här hemma används Samtliga burar just nu när jag har både bebisar, nykastrat och introduceringar på gång, haha.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning