Torrfoder
Jag vill gärna veta om jag har ett bra Torrfoder till mina små. Det är ju första råttorna vi har, så jag är lite osäker. Har läst lite här och var och försökt sätta ihop en blandning av det jag hört. Den blandningen jag har nu består av finax mysli som grund, sen fyller jag på med solrosfrön, helt bovete, rågkross, vetekross, hela linfrön, lite extra cornflakes och blandad torkad frukt. Hur låter det?
I okokta linfrön finns det blåsyra. I liten mängd är det inte farligt, människor kan äta några matskedar per dag men det är svårare att dosera en säker mängd för råttor.
I övrigt låter det bra, var bara försiktig med solrosfröna och den torkade frukten så att inte råttorna blir tjocka. ;)

Okej, tack så mycket :) Ska hålla koll på dem så de inte blir tjocka då.
Linfröna är det nog ingen fara med eftersom de inte är så förtjusta i det. Finns alltid massa sådana kvar när jag byter mat. Ska nog dra ner ännu mer på dem då nästa gång jag gör en blandning. Jag funderade på att köpa en sån här torrfodermix för råttor i djuraffären idag. Nu blev det inte så, men jag vet att några blandar lite sådant i torrfodret med. Är det att rekomendera?