uppfödarnamn
jag sitter och funderar på nått bra uppfödarnamn till min framtida uppfödning.. står riktigt still dock :/
Ni som föder upp hur kom ni på erat? kan ni ge några bra tips?
kom gärna med förslag alla!
Kopierar texten som jag skrev till min hemsida :P
"Zakaraa har ingen direkt betydelse utan kom till då jag för flera år sedan behövde ett namn till helt o-relevanta saker. På grund av idétorka blev det att jag lekte med bokstäver och vips så var Zakaraa uppfunnet. Namnet uttalas som "Sakaara" med öppna A:n som i "Anna"."
Namnet har följt med mig som alias och användarnamn så det kändes inte mer än rätt att fortsätta använda det. Jag ville egentligen använda mitt efternamn Bedoire, men det kan vara svårt att uttala samt att Bedoire's Panya (läs "Bedoásh" typ) inte låter särskilt bra eller flytande. Zakaraa's Panya flyter bättre på tungan.
Jag tycker det viktigaste är att man själv Trivs med namnet. Exempelvis kan man ju ta Terato. Det betyder Missbildning egentligen men om jag minns rätt så tog hon sitt namn pga en råtta som hade det namnet (eller vadk opplad till det på något sätt)
Så även om hennes uppfödning rent tekniskt heter "Missbildning" så är det ett namn som är otroligt snyggt och som passar uppfödaren (inte för att hon är missbildad, haha :P) utan med att Terato Är Terato.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
aha de va ju endå en smart ide de där med att du lekte med bokstäver :p men det är så svårt haha! har försök tänka och grejja på men kommer aldrig fram till nånting.. har även funderat om jag skulle kunna mixtra ihop ett namn som handlar lite om min uppfödning men det går inte heller så bra haha.. för jag kallas ju melle men jag tycker själv inte att det låter fint typ ''Melle's råttuppfödning'' låter lite töört enligt mig :p även mitt efternamn Halonen låter inte så bra som jag vill att de ska låta..
Varför inte leka lite med ditt efternamn och ha "Hallonens Råttuppfödning" ;D Släng in ett extra L så har du ett väldigt sött namn och en rolig grej till logga om du vill ha det (Hallon + råtta ;D) :)
Annars har du ju Melle's, det är kort och fint i stamtavlan.
Min uppfödning heter Zakaraa's Råttor och det står Zakaraa's i namnen på mina bebisar. Så Melle's Råttor (istället för Melles råttuppfödning) fungerar ju utan problem!
åå nu gav du mig ju bra tips haha! :P dom två måste jag ju fundera på!
Jag satt i samma sitts. Velade mellan massor. Kallats Zickan sedan första fyllorna där det dök upp. Hade alltid en plan och har oftast alltid en plan eller massa ideer. Och med det som att en kompis var för full för att komma på vad karl heter på riktigt så blev jag kallad zickan charlsson en hel natt(jönsonligan namn miss). Sedan fastnade det bara med zickan. Ingen orkar säga Victoria så alla runt om snappade fort upp zickan. Ende som använder mitt namn är min familj.
Men när jag funderade på att köra ett uppfödarnamn velade jag massor. Zickan är inte så kul, men välkänt när man haft det som nick i så många år.
Velade lite. Ville ha Phoenix, efter min ena hund som är väldigt speciell. Men det finns/fanns redan en uppfödare som hade det namnet. Så då funderade jag på Livgarde, som är samma hunds födelse namn. Han heter egentligen Phoenix-Livgarde. Men blev övertalad att ha kvar zickan och så blev det.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag tog bara mitt forumnamn ^_^
Och det vettu fasiken hur det blev just Wamrats..
Jag tänkte på den där lilla killen i flintstones Bam bam och från det så fick jag det till wham bam.. å sen blev det wamrats.
Jepp, makes no sense! Välkommen in i huvudet på mig!
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
Mitt uppfödarnamn är en ordlek med Glamrock som jag älskar och Dammråtta som jag ska börja föda upp om allt går åt skogen.
Och så tycker jag att råttor borde ha en glammigare status.
Alltså: Glamråttan. Med kajal och paljetter ✨
If you fight love, you're always a loser
Är man i en raggarfamilj som lever för 50tal, rockabilly och vintage så lekte jag med orden lite då jag ville ha nåt som representerade mig i personlighet, jag ville ha med ett z mest för jag alltid gillat den bokstaven sen liten skit (nån fix idé bara) så Vintage = Vintaz
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Jag älskar fantasyböcker och tog mitt uppfödarnamn Shannaras efter den första serie som jag läste.

#6 Men åh, jag som trodde ditt namn var en syftning på att du kom från Värmland :P
Jag tycker Melle's rats, Melle's rattery, Melle's råttor osv låter bra :) Enkelt och lätt att komma ihåg!
Vi har ju redan snackat om det här, men jag nämner det ändå. Uppfödarnamnet Rebellion valde jag av flera anledningar. Jag var mitt i en svår period när jag valde namnet. En period som fick mig att inse att jag är ensam, och att jag alltid bör göra det jag tror på.
Rebellion betyder 'uppror' på engelska, och det är lite så jag ser på mig själv och min avel många gånger, att jag gör det jag tror på utan påtryckningar från andra. Jag vill inte flyta med i strömmen, så det blir naturligt att jag går emot många, även om jag kanske inte uttrycker det i klartext. Det är väldigt få uppfödare jag delar bilden med av vad bra avel är. Och även om man inte håller med i allt alla andra gör så behöver man ju aldrig vara otrevlig.
Ibland önskar jag att jag hade ett lite kortare namn, men jag tror inte att jag kommer att byta. Jag tycker fortfarande att Rebellions Rattery är väldigt jag.🙂
Jag har alltid velat ha dig, Fjordell som "Fjordells Rattery", vet inte varför. Alltid gillat det namnet, Fjordell! 🌺 Är först på senare dar jag lyckats få in i min skalle (som kan vara vääldigt trög ibland) att Fjordell & Rebellions = Samma 😃
#12 Hahaha! Jag funderade på det också, men det kändes inte helt naturligt… jag vet inte varför. Min släkt är ensam om det efternamnet, så egentligen vore det ett bra uppfödarnamn. Kanske växer jag upp en dag och tycker att det passar bättre, eller så tar jag det av ren bekvämlighet.😃
På något sätt är det ändå lite skönt att kunna vara lite halvt anonym med ett helt orelaterat "prefix", men å andra sidan har jag ingen anledning att gömma mig så… Mja, we'll see vad framtiden har att erbjuda.😉