Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 579 ggr
inoperative
2014-02-03 14:51
0

Tappar balansen

Har en råtta som för ett tag sen blev ensamråtta. Hon har absolut inte lidit av detta hittills, utan äter och dricker som normalt och har varit aktiv men en aning aggressiv mot mig. Nu på senare tid har hon successivt fått fulare päls, blivit snorigare, ögonen öppnas inte helt och hållet och hon har blivit tröttare. En vanlig förkylning tänkte jag men nu har hon också tappat balansen helt. Vad hon än försöker göra så ramlar hon baklänges, detta hindrar henne naturligtvis från att klättra men också från att äta. Hon tar fortfarande mat ur handen och försöker så gott det går men tappar den när hon inte kan sitta upp. Dricker gör hon fortfarande normalt Hon är över 2 år gammal, vad kan det bero på?

wintermynta
2014-02-03 16:18
2

Låter som hon fått en stroke.

Zakaraa
2014-02-03 16:55
0

Med tanke på åldern kan det vara att hon fått någon bakterie eller virus som immunförsvaret inte klarat av och som blivit så illa att den satt sig på balansen, med tanke på de klassiska förkylningstecknen. Jag tycker det inte låter som stroke utan med något annat som gått för långt.

Jag lät för några dagar sedan en hona som fått stroke somnat in. Hon hade enorma balanssvårigheter och det är skälet till att hon fick somna in. Precis som du beskriver kunde hon inte äta utan att ramla.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

marsala
2014-02-03 17:18
0

Låter ju som om det är akutläge och iväg till veterinären. Finns det en råttkunnig? Får hon inte hjälp är väl att hon får somna in den bästa utvägen. 2 år är ju ganska gammalt.

mikeiko
2014-02-03 19:11
0

Kan också vara en långt gången öroninflammation.

marsala
2014-02-04 14:37
0

Kanske är veterinären bättre på att ställa diagnos än vi är?