Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 379 ggr
conne
0

vattenflaska

Hejsan!  

Förut hade jag en hamster, nu är han tyvär död men jag ska istället köpa råttor. Men kan jag använda hamsterns gammla vattenflaska? Jag har redan en annan flaska men det kan vara bra att veta ifall att.

tack på förhand!  Glad conne

KickanW
0

Ja, det ska nog gå bra. Bara du tvättar den ordentligt!

izze
0

Varför ska han/hon tvätta den ordentligt innan ?

KickanW
0

Så att det inte är kvar eventuella bakterier eller sådant…

conne
0

oki tack för svaren!! :D

izze
0

Vad för bakterier skulle finnas kvar KickanW ?.

KickanW
0

Alla möjliga bakterier som smådjur kan föra med sig. Varför tycker du det är så konstigt?

Alltid när man tar begagnade saker ska man vara noggran med rengöring. Både när det gäller djur och människor.

izze
0

För att baktier är mikroskopiska och jag tror inte du får bort så många vid vanlig diskning :). Och dom bakterierna som finns kvar spelar ingen större roll då råttan är "nog" rätt motståndig när det gäller sånt :) dom äter ju nästan vad som helst :).

Karmatarerskanise
0

Man ska väl ändå alltid ta det säkra före det osäkra.
Jag tvättar alltid beg. saker noga. Och dagens diskmedel är bakteriedödande.

izze
0

Nja så bakterie dödande tror jag dom inte är. Men om ni verkligen vill bli av med bakterierna koka den vettja och salta den :). Hehe det är det effektivaste sättet :).

Ninja
0

Det enda sättet att döda bakterier helt är med autoklav.. :) Men en ordentligt diskning borde räcka för att få bort det värsta. Det enda abret jag kan komma på är att hamsterflaskor brukar vara ganska små och blir toma snabbt när man har dom till råttor..

izze
0

autoklavering är upphettning till över 140 grader i 3 sekunder om jag inte minns fel. det är för att ta kål på allt i princip :), Fast inte sporbildande bakterier dom får man lura först :). Och salt är effektivast :), eftersom du inte behöver förändra tempraturen :).

Ninja
0

De sporbildande bakterier som exempelvis orsakar matförgiftning kan dödas med en temperatur på över 100 grader.. Men 3 sek var en väldigt kort tid, jag har hört mellan 20 min - 5 h beroende på temperaturen och trycket. Omkring 1 bars tryck tror jag det var för att instrumenten ska bli sterila.
Om det är tillräckligt säkert för biologiska lab och sjukhus så borde det ju inte vara någon större fara för sporbildande bakterier.. :)

Men nu behöver ju inte conne vara så drastisk att h*n skaffar en autoklav för att sterilisera sin flaska. Som sagt så räcker det med en ordentlig rengöring.

izze
0

Hehe nej nej det är det jag menar :P, Så omtåliga är ju icke djur specielt inte när det kommer till sånt som dricks och går rakt igenom kroppen, dock äre alltid viktigt med operations verktyg. Jag vet inte riktigt vad som gäller inom sjukvården dock inom livsmedel gäller för mjölk 73 grader i 10-15 sekunder dock ska vi bara ha kål på patogena bakterier :). Många sporbildande kräver att man först värmer upp till 60 grader (då bildar dom sporen) sen låter man temperaturen återställas (sporen försvinner) sen hettar man upp till max temperatur igen :) och då hinner dom inte bilda ny spor och dör :).

conne
0

tack tack för alla svar!  10# Visst e den vattenflaskan gansak liten ( har en större ) men jag tänkte att jag kanske kunde ha den till min transsport bur.    Men tack för alla svaren igen!      ha en bra dag  Oskyldig

izze
0

Varsågod ha en härlig dag! :P

conne
0

tackar!  Oskyldig