Salivberoende?
Mina två råttor älskar verkligen att pussas. Det blir till och med obehagligt. När de kommer i närheten av min mun brukar de alltid försöka riva upp munnen. Jag försöker säga nej, blåsa på dom, flytta dom, men de kommer alltid tillbaka för att fortsätta riva runt munnen och på mina läppar. Insidan av min underläpp har fullt med små hål från deras klor och det svider jättelätt.
De är inte aggressiva på något sätt, de är alltid jättemysiga och gosiga, men när de kommer i närheten av min mun ska de börja riva direkt för att få upp min mun, finns det något sätt att få dom att sluta? ):
testa med att smörja läpparna med något som de inte tycker om? eller om du tycker om citron kan du ju ta de på läpparna? :)
fast det känns inte så skönt då jag för tillfället har sår på läpparna :((
annars en bra idé!
Många råttor älskar att leka tandläkare, det enklaste du kan göra är att helt enkelt hålla dem borta från ansiktet.
Min hona är galen i att få stoppa in huvudet i min mun, framför allt nu när hon precis fött sina bebisar. Hon höll på att riva sönder min läpp igår så hon fick klorna klippta och redan var problemet löst för min del :P Men jag tillåter ju att hon är i min mun så det är ju skillnaden mellan oss. Men att klippa klorna kanske hjälper mig såren i alla fall.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Okej! Blir dock lite jobbigt när båda ska in samtidigt x)
#4 Du vågar inte låta dem få titta i munnen?
För det kan stilla deras behov lite om de får, men förstår ju att det kan kännas skitläskigt :P
Men jag tror att klippa och fila klorna kan hjälpa dig med skadorna du får i alla fall! Bättre än inget :)
Min ena pojke var Galen i min mun! Han ville in med hela framkroppen i den. I början tyckte jag att det var jobbigt när han rev sönder mina läppar, men jag löste helt enkelt problemet genom att öppna munnen ;) Förstår om inte andra tycker om detta, men jag tyckte inte det var så farligt att han lekte tandläkare. Efter ett tag tröttnade han på min mun :) (Dock har han nu börjat ge sig på mina öron istället) ;)
#6 Åh öronen är så jobbigt! Min tandläkare har insett hur roliga mina öron är också! 😡
Det är bara att lära dem att de inte får använda tassarna. En av mina killar var väldigt hårda mot munnen och varje gång han tog upp en tass sa jag "Nej" och tog bort den.
Men när de går på munnen så puttar du bort dem och säger nej. Låt dem inte ens komma så nära att de hinner slita upp din mun. Mina killar var båda väldigt jobbiga i början men det blev bättre efter att ha tränat dem.
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!