Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 521 ggr
EmelieSaraViola
2014-02-01 18:00
0

Vikt

Mina hanråttor som fyller sex månader nu i början av februari väger båda två runt 375 g. Har ingen aning om vad de ska väga, låter det mycket eller lite för er, eller reagerar ni inget på det? :=)

zickan
2014-02-02 21:01
2

Ingen som kan svara på om det är mycket eller lite😉

Som hos alla djur och människor så är storlek mycket individuellt och baseras mycket på gener som de ärvt ifrån släkten. På hur bra mjölk mamman hade när hon diade, på vilken mat de fick hos uppfödare osv. Om de haft nån sjukdom och blivit medicinerade. På vad de får för mat hos ägaren. Tror även storlek som vikt kan hänga ihop liten del på hur flocken är. En mobbad råtta kanske inte lyckas äta lika mycket eller de bättre bitarna i maten osv.

Jag har en 5½ månaders hane som i dag väger 732gram och en snart 1åring som bara är på knappa 500gram. 
Bara exempel på hur stor skillnad det kan va. Så länge råttorna har bra hull och bra proportioner till kroppen så är det lugnt

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Sannki
2014-02-03 13:21
0

Jag har två bröder 8 månader den ena väger 485 o den andre ca 650 (svårt att väga honom sitter inte still ) I mitt fall försöker jag ge smalisen lite mer för han hinner knappt med att äta då den andre roffar åt sig rätt bra :) Försöker jag med olika skålar funkar inte det heller o det äts helst inte utanför buren OM det inte är för att stjäla mat från MIN talltrik