Trix
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gick på denna i natt. Vissa saker har jag aldrig sett innan. Sötas måste nog vara nalle räddningen
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Nä gud vilken söööt video. Sötast var nog det med skosnörena, och nallerädningen, tvättmaskinen och sista skylten😛
tycker jag!😃
Mvh RåttanElin 
Kickan<3Strumpan <3 Flisan <3
Haha, supersött!
Haha aw, skulle seriöst göra allt för att lära mina massa trix, men jag fattar inte hur jag ska göra för att tex få de att snurra runt osv. Så om någon som lyckats lära sina gör en video eller typ förklarar hur man gör när man ska träna upp så vore det as bra!
Först måste man ju klicka in råttan så den förstår vad som väntas. Som hundar typ.
Sedan är det bara ta något jätte gott. Snurra handen runt råttan med ett komando typ snurr/runt osv, sedan ge godis och klicka med klickern när den gör rätt. Bara köra på och flytta handen längre ifrån råttan. Backa tillbaka ett steg om råttan inte hänger mer.
Till slut kan de kommandot via rösten :-).. Man bör nog även inte ge godis varje gång. Kankse efter 2-3 varvet efter man tränat ett tag. Så de inte blir tjockisar
Åh, såg också den här idag, den är hur underbar som helst. Funtar på att länka in den på Vanliga råttfrågor :D
#5 varför inte :-). jag försökte med en råtta i går men totalt ointresserad över allt gott jag försökte erbjuda. Inget var gott nog. Så jag valde väl fel råtta XD. Måste hitta nån som är mer matsugen som skulle tänka sig jobba lite för riktigt gott
#6 Då kirrar jag ^-^
Hah, ja, jag har en krallis som jag håller på att lära "Upp!" nu, funkar rätt bra hittills. Hon kan redan i vilken ordning hon ska röra mina fingrar när jag håller en nöt i knuten näve :)
#7 då har vi kanske en ny film snart :-)
#8 Uhh..min kamera är lite äldre med firewire, så funkar inte med mina datorer -.-
Du får smuggla hem någon med bättre kamera och dator ;-)..
Haha, jag förstår inte vad som menas med att klicka i klickern #4.
Men är det någon som har tips på Godis och sånt till råttorna, jag har sånnahär vita godisdroppar ifall det är någon som fattar vad jag menar.. :')
Vita droppar är vitamin/mjölk droppar typ. Tror alla vet vad du menar med dom :-)
Jag tror man bör köra samma modell som med hundar, dvs lära dom vad som menas med klicker innan man försöker träna. Googlade lite och hittade denna som verkar rätt bra och informativ http://www.klickermetoden.se/sa-borjar-du-klickertrana.html

Gud, jag måste börja träna mina råttor igen!
Minns hur kul dom tyckte det var.
Min Matilda var väldigt lättränad:
http://www.youtube.com/watch?v=6z-TweiOKbs&list=UUDxsWVP7kiGmiVuJ0Qnffxw&index=12
Men hon blev väsentligt duktigare än det där med tiden, jag var bara så dålig på att filma det. Men hon lärde sig stå, gå, snurra runt, vacker tass, "hopp ner", och faktiskt lärde hon sig att sluta tugga på saker, minns dock inte vad kommandot var för det :P
Jag hade dock ingen klicker, men skulle vilja prova det.
Älskar mina stora små vänner..
#13 Behöver du låna en klicker så har jag en här hemma som du kan få prova ;)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Jaha, vad kul!
Vi kanske skulle ses någon dag och testa dina eller mina råttor!
Jag tror Linken skulle kunna vara en bra kandidat, faktiskt! :)
Nej vad gulligt! 🤪
#15 Kan komma förbi dig någon dag :)
Har ingen som jag tror skulle uppskatta den typen av träning förutom Visan som jag inte vill anstränga just nu. Hör av mig på FB :P
På tal om klicker. MÅSTE man verkligen ha en sådan för att råttorna ska lära sig? Är det lättare, eller kan man på samma sätt lära råttorna, fast utan klicker?
#18 man kan lära utan klicker :)
Jag finner det enklare att träna med klicker dock då ett klick betyder "rätt beteende nu får du belöning" (bara tränat hundar med klicker men det är ju exakt samma teknik) Du kan träna vilket djur du vill, allt från höns till elefanter liksom :)
Lite allmänt om grundläggande träning
Det finns två sätt man kan träna antingen väntar man på att djuret självmant påbörjar det man vill att den ska göra, ex snurrar i en ring. Om man då sitter och väntar på att djuret ska börja självmant så klickar man och belönar om råttan ex tittar åt hållet och så fortsätter man tills de fattar galoppen själva.
Eller så visar man med ex fingret att hitåt ska du gå och så klickar och belönar man för varje förbättring som görs.
Det är alltså svårt för ett djur oavsett slag att förstå att den ska gå i cirkel genom att ex. bara följa ditt finger, då är de så koncentrerade på att följa så de glömmer vad de gör.
Därför går man stegvis fram, antingen med eller utan klicker (du kan ju använda vad du vill, behöver ju absolut inte vara just en Klicker heller, utan kanske ett ljud du gör osv. Så länge det är Samma ljus som symboliserar "rätt beteende = belöning")
Vill man läsa mer om klickerträning och hur man gör det på Rätt sätt, för det är väldigt lätt att göra fel, klicka vid fel tillfälle osv. Så kan man söka på nätet, finns många bra guider och när man väl får in rytmen med
"rätt Beteende -> Klicka direkt -> Belöning" så det inte blir
"rätt Beteende -> blir distraherad (du tar för lång tid på dig) -> klicka -> belöning = FEEEEEEL"
På en senare versionen så klickar man för sent och djuret får inte rätt besked. :)
#19 Wow, tack så jättemycket! Kanske ska prova en sådan då. Låter de väldigt högt? Har aldrig tränat med klicker, och min hund har vi ingen till heller. Han har vi lärt utan klicker :)
#19 Det finns olika klickers, vissa låter ganska högt andra låter och jag har för mig att det ska finnas en man kan ställa in hårtheten (och med det även hur högt ljudet ska vara)
Jag tycker klickern jag har låter för mycket för att träna råttor men jag är ganska överbeskyddande när det kommer till ljud, hehe. Så jag tror säkert inte det är några problem med det ljudet :)
Min klicker är en av dessa (grön så klart ;D)
Men vi har även en sån här och Denna tycker jag låter För mycket.
Och enligt den här bilden kan jag förstå varför den andra låter mycket mer, så om du ska köpa en. Köp den som jag länkar först! Den ligger även enormt mycket bättre i handen. Den är väldigt behaglig faktiskt och finns på alla stora djuraffärer (de mindre kan ha varierat utbud)
Här hittade jag en hemsida som lär ut klickerträning eller klickermetoden som de kallar den :) "Så börjar du klickerträna"
Jag har själv inte gått igenom den men av det jag såg så verkar det vara en bra och korrekt information :) (jag lärde mig själv genom en kurs när jag läste etologi så har tyvärr ingen bok eller sida som jag personligen kan rekommendera ^^')
Mycket länkar, hmm, jag ska vara tyst nu 😃
#21 Tusen tack! 😃
Jag tycker själv det är lite obehagligt med höga/skarpa ljud… Så jag vill väldigt gärna ha en klicker som jag själv står ut med också! ska kolla in länkarna mer 🙂
#22 Du kan provklicka dem i butikerna :) I alla fall Ska man kunna det men det kanske beror på leverantör och hur de förpackar.
Men jag rekommenderar den rundade, det finns även med inbyggd pekpinne om man vill träna den typen av träning :) (dvs. gå till en specifik punkt)

Kul med pekpinne! Men det antar jag att råttor inte förstår, ska vara en väldigt speciell framavlad funktion som bara hundar kan. (och människor)
#24 Nejdå råttor kommer förstå pekpinnen lika lätt, det är med en liten färgad boll längst fram :) Extremt dålig bild men ni förstår principen.
Fördelen med den typ av tränings sak är att du lan träna ditt djur att nudda med en specifik del av kroppen (ex nos eller tass) eller gå fram till den osv. Jag tvivlar inte för en sekund att vilket djur som helst skulle kunna lära sig det :)
Har för mig att detta har används på höns också men är osäker, var så länge sedan jag kollade upp allt som hade med klicker att göra :P
Men de flesta film-djurtränare använder klicker till alla möjliga olika djurslag :) Bland annat får (ska finnas något filmklipp om detta men minns tyvärr inte namnet)
Man kan använda något så enkelt som en kulspetspenna som klicker. :) Ger ett svagare klick än en klicker. Pennor har lite olika klickljud så man får prova sig fram, ofta har man ju ett par olika sorter hemma. :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#26 Exakt :)
Man behöver inte ha en klicket för att klickerträna. Klickerträning är en teknik. Så länge det är samma ljud som avges så spelar det ingen roll Vad det är om det så är ett flyglarm eller en nys (om jag ska dra extremt konstiga exempel 😛)
Du tog upp ett mycket bra exempel faktiskt, en penna är ett väldigt bra redskap som i stort sett alla har hemma. Använd samma penna hela tiden så det inte är olika ljud bara.
Nackdelen dock med en penna kan vara att om man använder den i vardagen och råttan hör klicket så kan det ge fel budskap så just därför bör man välja ett ljus som inte används i vardagen :)
Tjejen i videon klickar ju med tungan, vilket jag tycker är en bra och smidig idé. Smackar/klickar man med tungan kan man hitta ett lagom högt/mindre jobbigt ljud än från en klicker (tycker själv klickerljud är grymt jobbiga). Dessutom har man båda händerna fria. :)
Jag har klicker med pekpinne som vanlig och såda man ställer in ljudet på till hundarna. Älskar den med pinne på. Gick så fort att lära ena hunden ligg med den. Kanske kan sätta en matbit på toppen och ha till råttor XD
Helt enkelt, vill nån köpa billig klicker så säg till. Jag har rätt många när jag väl började samla ihop alla. Jag har köpt ny så fort jag slarvat bort en. Men sedan städat och hittat för många XD
#13 Men goodness, så söta och duktiga <3
Så häftigt! Tass :) Ska börja träna mina lite mer seriöst nu!
Har man ej råd med klicker… köp en pucko och ta locket, det klickar fint ;'9
Deviantart - Besök min deviantart, där jag brukar ha mina bilder
#32 eller barnmatsburk :) gissar på att barnmat är billigare än pucko? (aldrig köpt pucko på flaska så vet inte :P)
0:35, råttan nästan hoppar fram 😍
Men herreguuuuud så sött! ^-^ Kunde inte sluta titta på det.