Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 393 ggr
Addictedtochill
1

ny råttebebis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Igår fick jag hem en råtte bebis på ca knappt en månad tror jag då jag inte riktigt fått veta när den e född. Men så har jag följt introduceringslista som jag sökt efter på flera ställen. Men, den unga gör ett ganska lågt kort pip komstant. När hon närmar sig den äldre (som är knappt ett halvår) gör hon ifrån sig det pipet å sedan stryker hon sig som en katt i sidan på den äldre, lägger sig sedan ner å blundar medans den äldre slickar på henme överallt. Sedan finns det stunder de ligger å myser, å ganska ofta försöker den unga vara under den äldre både på marken å när de klättrar. Men ibland när ungen närmar sig, gör pipet å ska precis smyga upp vid sidan av den äldre så biter å jagar den äldre iväg henne. Och ibland nafsar den unga den äldre på rumpan å försöker busa ser det ut som. Och så puttar även den äldre bort henne ibland med tassarna. Hade varit jätte bra om någon visste om detta är vanligt inom de första dagarna eller om det inte verkar fungera. Men jag har aldrig hört den äldre göra ett enda ljud ifrån sig å jag har haft henne som bebis. Är jätte tacksam för alla svar jag kan få!! MVH jennifer :)

Sannki
0

Jag har väl inte så mycket erfarenhet av råttor generellt men fick hem en liten kille för två veckor sedan hem till mina två pojkar som är 8månader. Med den ena äldre killen så piper den lille konstant bara han kommer i närheten,,, med den andre grabben så funkar det super bra. De två sover ihop tätt o ibland ligger lill killen under honom eller på honom o sover. De busar mycket o jagar varandra. Blir det för mycket för den äldre så trycker han bara tassen på honom varvid lill killen lägger sig ner o ibland kommer ett liiiitet pip men ingenting mot vad det kan låta när den andra stor killen kommer. Då låter det nästan som han ska dö. Fast den store inte gör honom illa vad jag kan se. Visst han är väl lite mer hård hänt det syns men inga märken på den lille. Än,,peppar peppar. Så vad jag tror så låter de små lite i förebyggande syfte. Så länge den lille där hemma inte får skador är det nog ingen fara. Lycka till. Ska själv hämta hem ännu en liten ev nästa helg så då blir de två små o två äldre så det visar sig hur det kommer att funka. :)

Calypso & Nike
3

#0 Du har väl inte sågspån i buren.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad