Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 579 ggr
DoftandeJuveler
0

är han sjuk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

idag köpte ja två hanar på en djuraffär.. två nyfikna glada gossar.. när ja kom hem hoppade dom på maten ja ställt in där.. gurka, lite havregryn, och oliver… Dom va ute på mitt golv å snokade lite.stoppade in dom i buren å lät dom va ett atg.. sen när ja kom tillbaka senare så blev ja lite orolig för denena råttan.. Han låg å gnydde typ.. Å de ser nästan ut som att han ville spy.. Va kan de bero på?? kan de va att dom inte är van färsk mat å att de blev en shock för kroppen? eller e den åk sjuk sen resan hem.. vad tror ni?? Den andra hanen mår prima.. nyser lite men de beror nog på bökandet i spånet å höet..

KickanW
0

Jag kan tyvärr inte svara på vad det är för fel.

Dock tycker jag att du ska byta spånet och höet mot något annat, te.x. toa-lätt.

Spån och hö är inte alls bra för råttor… Det dammar och täpper till luftvägarna.

DoftandeJuveler
0

okej. vart kan man köpa de då?

DoftandeJuveler
0

okej. vart kan man köpa de då?

Mymlan
0

Toa-Lätt kan du köpa på konsum/ica kolla där de har katt/hundmaten. Du kan även köpa detta på zoo, granngården. På endel ställen finns det ngt som heter Remiss det är samma sak.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

DoftandeJuveler
0

okeej. hur ser de ut.. alltså va e de egentligen? har du nån bild?

KickanW
0

Det är pellets gjord av papper…

Såhär ser påsen ut: http://www.rockwells.net/netstore/images/toalatt.jpg

Och såhär ser själva pelletsen ut:

KickanW
0

dubbelpost

Mymlan
0

Pappers pellets är vad det står papper. Inget annat.. En del anv att ha i kattsandlådan så katter kan göra sina behov i det. Gå till butiken och kika vad som står på påsen. Jag har ingen bild på det. Men detta är bra alternativ för djur som ej tål spån eller vi människor som är känslig mot damm.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

The_Rat
0

Spån och hö är inte alls bra för råttor… Det dammar och täpper till luftvägarna.

Ja, det finns ju kutterspån, som dammar - men på den förpackning med spån som jag har så står det - Dammfritt, och det är inte kutterspån heller. Betyder det att det är inte heller bra för råtter? Ursäkta att jag frågar, men jag undrar bara..

Annisen
0

Det beror på vilket träslag det är från..

Ninja
0

När råttor sätter i halsen kan det se ut som att de försöker spy.. Kanske något sådant?

Feliia
0

Men när de sätter i halsen, kan det gå så illa att det täpper till? isf, finns det nå sätt att få upp det? någon som vet?

rattmamman
0

Hur har det gått med din hane? Låter inte något vidare att han låg och gnydde och så ut som att han ville spy. Så ska friska råttor INTE se ut.

Funderar själv på om det kan ha varit maten han var ovan vid (= magknip?), om han faktiskt satt i halsen eller om han på annat sätt inte mår bra.

Vakta på honom noga och åk tillbaka och visa upp honom på djuraffären (om de verkade vettiga). I annat fall tycker jag att det verkar som att veterinären är det enda alternativet.

Håll oss underrättade om vad som händer!

DoftandeJuveler
0

inatt va ja riktigt orolig.. de lät ungefär som när en människa hostar å får upp släm.. de liksom rosslade när han andades.. men efter ett tag lät han normalt..å sen börjades de igen.. såg ut som att han skulle spy flera gånger. satt uppe länge inatt å klappa honom.. han lät mkt bättre om ja lugnade klappade honom i famnen. men nu låter de bra igen.. han andas normalt å äter bra å e lika glad å nyfiken som hällst.. jätte mysko. få se hur han mår inatt igen ..:P hoppas lill gubben mår bättre nu,..