Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2892 ggr
kigon
2014-01-31 19:55
0

Operation...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min råtta hassel fick en juvertumör precis brevid bakbenet för ett litet tag sedan, så det var en svår operation då den var så stor (som ett plommon) och låg så dåligt till… Fågelkliniken utförde operationen dock och det gick bra! Mycket kunniga och hassel var matglad och kvicknade till redan samma kväll.

Hennes huvud har svullnat rejält dock (kinderna är enorma) så hade tänkt ringa dem i morgon och fråga om det är normalt eller inte, så jag inte blir orolig i onödan… (huvudet ser nästan dubbelt så stort ut…) Några erfarenheter på svullnader? 

Hon är väldigt olycklig just nu pga tratten, den är så pass stor att det är svårt för henne att gå, äta eller dricka så måste hjälpa henne med det. Klättring är helt omöjligt… Hon försöker konstant trycka av den, skär på hjärtat att se 😭

Just nu ligger kostanden på 5125 kr, kommer ligga på minst 5525 kr om en vecka med återbesök (+ 8 timmars körning ej inräknat), vilket gör det lite svårt för mig ekonomiskt. Syr och säljer hammockar/tunnlar/hus/etc, tror ni någon skulle vara snäll nog och stödja med att köpa några om jag gjorde en egen tråd för det?? Ville egentligen inte starta en tråd förrän jag har fått upp min hemsida, men iom situationen så kanske jag borde fota lite och lägga upp en… Studerar så har inte direkt någon stor inkomst 😟 Men att låta henne bli så dålig för att sedan avlivas när hon bara är ett år gammal var inte ens ett alternativ för mig, så vad som måste göras måste göras, dålig ekonomi eller inte! 😡

Iaf, är väldigt glad att hon är på bättringsvägarna, kommer få jobba väldigt hårt med att stödmata och se till så hon får mycket västska i sig, sedan är det smärtstillande 1 gång om dagen + antibiotika 2 ggr om dagen…! 

Hon är bäst på att göra allt jag inte vill att de ska göra, upp på platser där hon ej får vara och inte lyssna på tillsägning, vill aldrig gosa och är väldigt pigg och sprallig och lek-glad, rena motsatsen till mig, men att inte ha en liten hassel att sucka över går inte ens att tänka på 🤪

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Kalli
2014-01-31 21:33
0

Har aldrig varit med om att någon råtta svullnat i huvudet efter en operation, tycker det låter oroväckande. Hur hårt sitter tratten? Är den fäst med snören eller liknande?

kigon
2014-01-31 22:41
0

Tratten sitter ganska hårt, kan ej snurra den… (men hon verkar kunna äta och andas bra?) 

Vet inte riktigt hur den är fäst, verkar vara tillsytt gummi vid basen som håller den där dock, eller det kanske bara är för att den ska vara skönare att ha på säg…? Daags att bli orolig då, för huvudet är enormt nu… Ingen mjuk svullnad heller, utan känns hårt…

Kalli
2014-01-31 22:49
0

Jag skulle ta av tratten först och främst, för att vara på den säkra sidan. Om hon inte har möjlighet att ta av den utan att den sitter fast i ex. en sele skulle åtminstone jag vara väldigt orolig att den sitter för hårt. Hade själv tratt på min hane efter hans operation, men fäst i en sele då eftersom han annars kunde dra den över huvudet.

JoySurrender
2014-01-31 22:58
0

Det är troligen tratten som sitter för hårt. Ta av den, och se om du kan sätta fast den lite lösare. Annars är det bättre att hon är utan tratt.

Fy så dyrt! Men det kan lätt bli så och jag är tacksam över att mina råttor är försäkrade…

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

kigon
2014-01-31 23:13
0

Har tagit av den! 
Men, problemet är ju att hon ej får slicka sig… Kanske kan limma den på en sele på något sätt?? Såg när jag nu tog av den att den är fäst med kardborre… Vågar inte riktigt lämna henne medans jag fixar med selen dock ifall hon tvättar sig 😭

Sankar
2014-01-31 23:45
0

Hmm… Är det vanligt att råttor får såna där trattar när de opererat sig? 🤔

Vi fick lov att plocka bort livmodern på vår ena råtta för ett tag sedan, och veterinären sade då att det inte skulle behövas någon tratt för till skillnad från t.ex. hundar är råttor ganska duktiga på att inte hålla på med sina sår..?

Det gick bra för vår råtta. Hon böjde sig ner ibland mot såret, så vi blev lite rädda att hon skulle röra det, men vi märkte att hon aldrig var på själva såret, utan det verkade som att hon bara kliade/tvättade sig där precis vid kanten utav rakningen runt såret (veterinären rakade bort pälsen på nästan hela magen innan operation). Och det läkte kanonfint!

Det kanske går bra utan tratt för dig också?

Håller tummarna för att det löser sig! 🌺

kigon
2014-02-01 00:13
0

#6 Nja, hon har försökt tvätta på eller runt det mer än 10 gånger nu efter jag har tagit av den, så vågar nog inte chansa på att det bara är runt den…! Men om jag nu råkar missa en tvätt så hoppas jag att det är så som du säger då! 🙂

Fjordell
2014-02-01 00:14
1

En av mina honor blev opererad (akut kejsarsnitt och borttagning av livmodern) för 5 veckor sedan, och jag satte aldrig på någon tratt. Det första dygnet hade hon ett plåster på, men eftersom det fäste rätt dåligt så tog jag bort det helt kvällen efter. De närmsta dagarna fick hon bo väldigt litet, på en ren handduk som jag bytte morgon och kväll. När det såg ut som att såret var någorlunda stängt utifrån så fick hon flytta tillbaka till bebisburen, med hampaströ som underlag. Det gick hela tiden finfint, inga komplikationer överhuvudtaget, och visst tvättade hon magen ibland, men hon slickade mest runt såret och pillade inte alls kring stygnen. Hade jag varit du så hade jag åtminstone testat att låta henne vara utan tratten för att se hur det funkar.

Bilden är tagen enbart 3 dagar efter operation.🙂

kigon
2014-02-01 00:34
0

#8 Vi har en ganska stor samla låda (typ 2 duna hamster burar) som hon kan bo i, dock så blir hon väldigt stressad att vara i den… Hon har fått vara där någon dag eller två några gånger i hennes liv och hon har varit stressad varje gång, så vet inte om det skulle göra det värre för henne…? (hon försöker hoppa ur den och hänger från gallret, är rädd att det kan göra såret värre?? Hon är väääldigt hyper så operationen gjorde henne bara trött igår, full fart idag…) Dock så tvättar hon sig väldigt mycket där just nu, får hindra henne heeela tiden så vet inte riktigt om jag vågar chansa! 🤦‍♂️ 

Kommer nog försöka göra en tratt till henne i morgon, har alla delarna som behövs till det så det kan nog funka 🙂

JoySurrender
2014-02-01 01:11
0

Det gör inget om råttan slickar, bakterier finns där ändå från huden. 

Har bara fått tratt en gång efter en operation men den fick vi ta av för det var samma sak där, svullet huvud.

Glamråttan

kigon
2014-02-01 02:47
0

#10 får nog ta och chansa då! tvättade hela buren och bytte ut alla mattor/hängmattor/rep och diskade allt diskbart, så om jag bytar ut allt underlag i buren varje dag borde det vara ganska rent tror jag…! 🙂

Gick svullnaden ner av sig själv efter ni tog av den eller krävdes det något speciellt? Tycker hon redan ser lite mindre ut i huvudet men det är säkert bara mina ögon som spelar ett spratt 🤦‍♂️

Kalli
2014-02-01 12:16
0

Jag har aldrig fått tratt, min gjorde jag själv eftersom min hane var en fena på att plocka bort sina stygn. Om och om igen. 😛

JoySurrender
2014-02-01 15:17
0

#11 det svullnade av direkt.

Även om råttan plockar bort sina stygn så brukar det kunna läka fint.

Glamråttan

kigon
2014-02-01 15:39
0

Det är stygn på insidan och limmat tror jag det var hon sa, och jag ser inga stygn själv så vet inte riktigt om hon kan dra av dem…? Var mest oroad över bakterierna! Men hoppas det läker fint då :) 

Hennes huvud är nästan normal storlek igen, bara lite hull på kinderna så är mycket lättad!!

Svåra är att få i henne all medicin, 1 smärtstillande på morgonen, 1 antibiotika till lunch och en till antibiotika till kvällsmat… Det är så pass mycket smärtstillande att hon blir mätt innan hon ätit i sig det (lägger det på så lite mat jag kan), men det går! Hon är väldigt lycklig att hon kan äta och klättra och springa igen 😃

JoySurrender
2014-02-01 19:22
0

Är det Metacam? Det är väl inte så mycket, om du ger det i munnen med spruta.

Glamråttan

kigon
2014-02-01 19:54
0

#15 hon vägrar i munnen, så lägger det på/lindar runt mat, vilket har funkat bra! Dock är det så mycket så det blir lite svårt att få allt att stanna på maten, men hon ska bara ha det några dagar till så det funkar 🙂

Huvudet är nu helt och hållet normal storlek igen! 🥵 Hon är väldigt pigg och springer/hoppar/klättrar och är matglad, så det ser ljust ut 😃 Kan försöka få bild på såret i morgon.

Kalli
2014-02-01 20:30
1

Bra det. Pratar du med veterinären så påpeka att deras tratt var alldeles för liten också så inte fler råttor riskerar att skada sig.

kigon
2014-02-01 20:36
0

#18 Kommer ha sår-inspektionen på veterinärkliniken jag har APL på, då det är väldigt långt att köra ända dit för en snabb sår-inspektion, men kommer maila dem och informera!