Ny här
Halloj! Vi har börjat det nya året med att impulsköpa 3 små söta liv. Med impulsköpa menar jag givetvis efter mycket funderande, köpt burar för 4 månader sen och mycket diskuterande. Tänkte kolla om någon har några hemliga tips som kan vara bra att veta? Har läst så mycket på den här sidan att jag kan den uppochner bakofram och ut&in så hoppas att vi är förberedda nog för att ta oss an dessa små liv! Ni kan iaf räkna med många frågor. Ha tålamod med oss :)
Hej och välkomna!
Hemliga tips vet jag inte, beror på exakt vad? :) annars ( som du säkert vet ) har vi ju artiklarna som är bra bas för bättre vetande om våra knäppisar ^^
och frågor är välkomna, inga är för dumma :)
Hej hej
Har du läst igenom http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-rattfragor?discussions-1 ?
Oj, hemliga tips vet jag väl inte, har du något du undrar över så kanske det är lite lättare. :)
Det jag kan komma att tänka på som du bör göra direkt är att råttsäkra ditt hem. Se till att få undan alla sladdar och se så att det inte finns några hål som de kan komma in i eller tex bokhyllor de kan klättra hela vägen upp i eller ta sig upp på gardinstången(kan ju lägga till att allt detta hände mig när våra tott kom hem… -_-)
Tips :-) om du pluggar eller läser mycket, gör det högt för råttisarna! Mys!
Tack för tipsen! För oss nya ägare är det uppenbara inte alltid uppenbart så vi är glada och tacksamma för alla som orkar ta sig tid att skriva :) Vad är det bästa sättet att sladdsäkra på? Vi har en hel del spelkonsoler och högtalare och det skulle ta för mycket tid att täcka för hela bänken eller koppla ur/i och plocka undan allt varje dag när dom små liven ska ut och härja.
#5 finns massa sätt att göms på. Man kan tex köpa sladdkåpor eller rör som man stoppar sladdarna i. Vi har kört budget varianten och gömt sladdarna i petflaskor :)
Så här har vi inrett våran bur, ni får gärna komma med förslag och idéer på förbättringar. Dom är fortfarande unga(6,5 veckor) och har precis börjat utforska så det är svårt att vecka vad dom gillar/inte gillar men ena röret verkar vara perfekt att sova i :) Tänkte även om det är bra eller inte att ge dom lite olja i maten. raps, solros eller liknande.
Tycker det ser fint ut! Ett tips bara, ifall de inte är supertama än kan det bli jobbigt med röret. Vi hade precis sådär när vi fick hem våra och de sprang in i röret och sen fick vi inte ut dom utan att bryta upp röret eller dra ut dem vilket blir jobbigt både för er och totten. Jag skulle ha delat upp röret i korta bitar nu i början och sen haft det längre när de är mer tama och kommer ut. :D såvida de inte redan är tama och kommer ut självmant :)
Ha med dem överallt när du strosar omkring i hemmet. Ta på dig en luvtröja o låt dem hänga med. Då blir de vana vid o vara med o van vid diverse ljud o rörelser.
Jag brukar ha på mig luvan bakofram i början så man kommer lite närmre o kan ha kontakt med dem. Pratar strunt med dem eller om vad vad jag håller på med så de blir vana vid min röst o känner sig trygga.
Lycka till!!
Dom har kommit iordning nu och har gjort sig hemmastadda + så har dom fått en kompis till :) Får man ge råttor jordnötter, har hört både positiva o negativa saker om det?
Tror rostade jordnötter går bra, enligt en tråd från sökmotorn (dock så var det bara en snabbtitt, prova att söka själv då det fanns några trådar om det 🙂)
Hemligt tips då, varje gång du vill veta om en ny mat är ok, slå in maten i sökmotorn, så kommer det nästan helt säkert upp en tråd då någon frågar "går det att ge xxx??" med svar 😃 Har alltid gjort det och har inte slatt in en enda mat där det inte har funnits en tråd om en så länge 😉
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.