Snuvig råtta
Hej på er! Jag har en förkyld råtta här som så gärna vill komma ut. Han äter o dricker som vanligt och verkar vara pigg :) dessutom är han ganska tjock och behöver motion, är det ok att ta ut honom? P.s är de förkylda när de låter som en kaffebryggare (ungefär) från bäsan alltså, det är INTE från lungorna. Han har ingen porfyrin runt varken näsa eller ögon.
🐶 Djur är det bästa som finns 🐱
När det låter som en kaffebryggare så är det rossel om jag inte missförstått något. Du bör nog uppsöka en veterinär snarast :)
Where you invest your love
you invest your life
Det är rossel, du måste åka till veterinären och få medicin. Utan behandling kan det ta sig ner till lungorna och bli kroniskt :)
Jaha okej :( hur mycket går en undersökning för rossel och medicinering på :)?
Beror nog på till vilken vet du går men räkna med ca 600-800 kr för både us o medicin. Sen måste du väl medicinera de andra hemma också om jag inte har missuppfattat det. För att de andra inte ska bära på smittan så det bara går runt.
För mig går ett besök hos veterinären och medicinering på ca 500kr. Men det är väldigt olika från veterinär till veterinär!
Rossel är bara namnet på 'ljudet' ( alltså ett symptom på något ), det är inte en sjukdom i sig - det är som när vi nyser eller hostar.
Om det varit såhär längre än en vecka, och du har inte behandlat råttan med medicin så är det nog bäst att gå till veterinär. Så att du får klart för dig vad det egentligen är, det kan vara allt mellan en förkylning, lunginflammation, till mycoplasma. Kan vara så att det är att lungorna är skadade men att råttan annars är frisk, och kommer låta så livet ut. Men för att vara säker, så är veterinär bästa.
Priset beror på var du går någonstans!
För mig kostade det senast 595kr, för undersökning plus två mediciner (en kostade 16kr och den andra 99kr).
För att svara på huvudfrågan – du behöver inte stänga in en förkyld råtta i buren. Det är inte så farligt om han får springa runt lite, han lär ju ändå göra det i buren av frustration.
Det är inte säkert att det är något alvarligt, sitter det som du säger inte i lungorna, så kanske du inte behöver (får) medicinera. Man bör inte skriva ut antibiotika i onödan. Ett besök hos veterinären är ändå alltid bäst att göra, om inte annat för att lugna sina överbeskyddande nerver, och det kan faktiskt vara alvarligt.
Tack för alla svar hörni! Han har inte låtit så så jätte långe, utan i början lät det som att han hade typ snor eller så i näsan när han andades, det var ungefär 3-4 dagar sedan han började låta såhär. Men mina föräldrar vill inte upp till veterinären för att de har haft väldigt dåliga erfarenheter av andra djur hos veterinären och de klagar över att det var svindyrt och sen dog de iaf. Men det betyder inte att det skulle hända råttorna. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra :( jag ska iaf försöka bota honom själv först.
*uppdatering* Idag låter han knappt inget, men jag ska ändå köpa roiboos te till de idag. Chucky låter lite, lite grann men det är också från nosen. Jag hoppas att det blir bättre nu!
Förlåt att jag frågar igen xD men är detta roiboos te bra?: Ingredienser:Roiboos, kanel, ingefära, carob, rostad cikoria, kardemumma, kryddnejlika, kanelextrakt, svartpeppar, ingefärsolja, kardemummaolja, vaniljextrakt.
Det låter bra :) Ta i lite honung också, och låt en vitlöksklyfta dra i teet några minuter. Fast jag tycker själv att röd solhatt fungerar bättre mot förkylning.
Ok, så bra! :) ska fixa det nu till älsklingarna. ;)