Bebisar...
Köpte två små råttor idag, när jag kom fram till personen i fråga så fick jag världens chock.
15 honor i en liten exoterra bur med spån i.. ville bara ta mina tjejer och komma därifrån. Han småpratade lite med mig och sa att några var rexade osv. Sen så kom vi in på foder och då sa han att de fortfarande diar ibland.
Fick ännu en chock då han sa det precis innan jag skulle öppna dörren och gå. Ville inte lämna tillbaka råttorna till honom så jag får stödmata dem själv. Kan bara tillägga att han hade en till kull på två veckor ..
blir så ledsen att folk bara bryr sig om pengar…
Where you invest your love
you invest your life
😕
Behandla andra som du själv vill bli behandlad

Om inte efterfrågan funnits hade heller inte dessa uppfödare funnits. Om du betalat för dessa råttor har du sponsrat uppfödningen.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Gissar på att du köpte dom i Linköping??
#2 håller med. är ju precis så det går till. köper folk så kommer det tas fram fler ungar för att kunna sälja till alla som vill köpa. ond cirkel :-/
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Ljungsbro!
jag vet att jag bidrog till denna hemska uppfödning men när man har betalat bensin och kört hela vägen dit för att köpa friska bebisar och möts av det här, ja då är det en rak jävla höger i ansiktet och jag räddade mina tjejer från ett kanske för djävligt liv. tyvärr så blev det ju så att jag bidrog vilket jag ALDRIG tänker göra igen. funderar på att anmäla dem.. sjukt, helt sinnessjukt!!!
nu är det bara att jag håller tummarna för att de ska få ett så problemfritt liv som möjligt mina små flickor!
you invest your life

Då måste det vara hos R?
Vad ska jag mata dem med? så fort de träffade mina andra honor försökte dem dia.
pluttisarna 😕
you invest your life
Anmäl då! :) 15 råttor i en sådan bur kan inte vara lagligt så du har ju grund för att anmäla.
#8 hur anmäler jag då? och till vart?
you invest your life
Vad väger dom och hur gamla sa han att dom var?
Köp modersmjölksersättning från babyhyllan i affären och ge om dom inte börjat äta själva än. Utöver det om dom börjat äta fast föda så är det bara att ge allt näringsrikt som du skulle gett vanligtvis när du får hem nya bebisar. Mycket gröna grönsaker (som grönkål, broccoli, mangold, spenat osv), majs, ärtor, frukter, välling/gröt med äggula och mosad avokado brukar mina gilla, barnmat på burk osv osv. Kan ju vara bra att mixa egna röror i början om dom inte riktigt är bra på att äta ännu.
Utöver det självklart torrfoderblandning, du kan även sprinkla lite av det där dom sover om dom precis börjat vänja sig vid att knapra på hårda saker.
#9 Länsstyrelsen ansvarar för djurskyddskontrollen i varje län. Så sök på länsstyrelsen för länet där han bor och så kan du antingen ringa eller maila in, anonymt om du vill. Ge så mycket info du kan!
Här är endast för Stockholm men det finns bra info samt länkar till andra län till höger: http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/djur-och-natur/djurskydd/djur-som-far-illa-webb/Pages/default.aspx
Kan det ha varit denna killen som du köpte utav: http://www.blocket.se/halland/Tamrattor_och_moss_51267833.htm?aw=1 ?
Killen borde verkligen anmälas snarast för det är INTE okej!
han sa att han har det uppskrivet men att han inte visste riktigt, vikt sa han inte. tänkte inte på att fråga.
47 & 48g väger dem.
funderar på det här med avokado är inte det giftigt eller kan vara giftigt?
ska springa ner fort som tusan till affären :)
så länge får ni en bild på dem. -namn är inte bestämt än :)
you invest your life
Avokadoköttet kan du ge, men släng kärnan och skalet :) Det var mest exempel jag tog upp där men med sunt förnuft hittar du nog massa nyttigheter i affären! Och som sagt kanske det är bäst att själv mixa massa olika saker så vet du att dom får i sig det.
http://www.blocket.se/ostergotland/Rattor__pygmemoss__nataler_leveransklara_50959197.htm?ca=14&w=1 här var blocket annonsen
you invest your life
Dom väger ju iaf ungefär som ungar brukar göra mellan 3-4 veckor, och bör då äta fast föda. Mamman brukar ju oftast börja avvänja ungarna vid 4 veckor, även om många gärna fortsätter dia ännu längre så är det inte livsnödvändigt.
Jag räddade själv en grovt undernärd 5-veckorsbebis en gång som vägde 23 gram, och hon överlevde på egenmixade röror och små mål flera gånger per dag, så det här ska nog gå! :)
Jag tycker du absolut ska anmäla.

Fast till er som tycker hon ska anmäla, anmäla för vadå? Enligt lag får man ta råttungar från mamman redan när de är 3 veckor gamla. Det gör det visserligen inte okej. Men det är fullt lagligt, och en anmälan kommer ju därför inte att leda någon vart.
#19 Inte anmäla för att ungarna var små, anmäla för hur djuren bodde hos personen. 15 råttor i ett litet terrarium är inte lagligt någonstans i Jordbruksverkets föreskrifter.
#20 Precis det jag menade.

# 20 och # 21 Okej, den delen missade jag. Men då är det klart att en anmälan är på sin plats!
Fick svar om när dem var födda och den 22 december ska de tydligen vara födda vilket innebär att de blir fem veckor i morgon, tror ni det stämmer? 🤔
you invest your life
Båda dessa fall är tragiska fall av människor som vill göra rätt och tror att de gör rätt men har inte tagit reda på tillräckliga fakta. Jättetråkigt, för innerst inne är de säkert djurvänner (det ser man på sättet de skrivit om sina djur i annonserna), problemet är bara att de har en skev syn på hållningen av dem och det drabbar ju dessvärre individerna.
Det jag skulle föreslå är att någon börjar maila dessa personer med ett vänligt men bestämt brev med länkar till sidor om sågspån, hur man föder upp, vad bebisarna ska äta och vad de ska väga.
Helt ärligt tror jag inte att de kommer sluta föda upp och länsstyrelsen kommer antagligen inte göra så mycket då det "bara" handlar om råttor. Att det är så många i varje bur kommer han förklara med att de väntar på hem osv. Men ja, vill man göra en anmälan så gör det, jag är helt för den idén också.
Jag måste inflika att bara genom att se annonsen så ser man ju, iallafall jag, att det inte är på en seriös nivå uppfödningen hålls. På filmen ser man ju hur djuren bor.😐
Nej en seriös nivå är det inte, men jag tror inte det är onda människor som ligger bakom den, bara okunniga.
#26 Absolut. Jag skulle aldrig påstå att någon är ond för att de håller djur på fel sätt, allra oftast är det just pågrund av okunnighet som det är på det viset. Men sen finns det givetvis människor som skiter fullständigt i djurens välmående, och då kan vi snacka ondska.
#27 Jag tror i båda annonserna att det är okunnighet. Hade de inte brytt sig om djuren hade de inte bemödat sig att ta ett så "högt" pris (många såna tar ju typ 30-50 kr) och skrivit att de behöver vara minst två och sedan vad de fötts upp på för mat (som de själva tror är bra, lol). Samt vad det är för "linjer" och att ett uppfödarbevis följer med (lol).
#28 Ja som sagt, jag håller med dig om att det troligen handlar om okunnighet :)
dom i ljungsbro har sjukt mycket djur som dom avlar på, dom har en hemsida också, som heter nått i stil med djurshoppen, där man kan typ beställa djur, dom har kullar konstant =/
djurshopen heter den visst
Så mumsigt! :D
#33 Tack så hemskt mycket för tipset ÖrjanLax, både de små och de stora var förtjusta i det.
Kan även tillägga att det var smaskens för mig med😞hahaha….
you invest your life
#32 det där såg ju jätte gott ut🤤
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Nu har mina småflickor växt om jag inte är helt ute och cyklar!
Arwen vägde som sagt 48g medan Eówyn vägde 47g.
Så jag vägde dem idag och Arwen har gått upp hela 12g på tre dagar, kan det stämma? Eówyn har bara gått upp 7g men hon är liite mer aktiv.
Är det normalt att öka i den här kurvan? 🤔 🙂
you invest your life
#13. Den personen som har den blocket annonsen har 20st avelshonor och 20st avelshanar. Han har kullar hela tiden. Runt 3-5kullar som är leveransklara runt samma tid. Sedan får man tydligen inte komma in till honom när man ska kolla på råttorna. Han skickar bilder via telefon/epost och så får man säga om man ser någon man vill ha eller om man vill ha honor/hanar så tar han med sig dom i en sådan genomskinlig låda med ett lock som finns på sådana insekts lådor med förstoringsglas. Sedan bestämmer man mötesplats och tar emot råttorna och betalar. tog nämligen över 2st råtthonor på 8veckor från min väninna och hon hade tydligen köpt dom hos honom och berättade detta för det var så det gick till för henne. sen är hon inte så mycket bättre själv. Hon hade dessa tjejer i en liten transportbur !!!