Tre frågor
Hej nu har jag tre frågor igen:)
* Nu har jag två råttor som är typ 5-6 månader och båda är honor kan det vara något problem att skaffa sig en tredje hona och sätta i samma bur?
* Mina råttor låter lite förkylda dom låter lite konstigt när dom andas och dom nyser ibland, men har blivit lite bättre nu. Det är ju ganska farligt för t.ex. hamstrar att bli förkylda är det samma med råttor?
* Jag har sätt på min ena lilla tjej fläcken att hennes under tänder är lösa ska dom vara det blev jätte skrämd när jag såg det för om hon tappar dom kommer hon ju it kunna äta! Ska det vara så elr är dom lösa?!
* ena av mina råttor kan ibland ( väldigt sällan ) bita mig när jag stoppar in handen i buren, det är väl bara för att hon vill skydda sitt "hem" eller vad man ska säga?
* även när jag tar upp henne ibland om jag t.ex. har henne i sängen och lyfter upp henne börjar hon pippa ibland mycket och ibland mindre är det för att hon har ont eller bara inte vill bli fast hållen? Jag brukar hålla kvar henne ändå för att visa vem som bestämmer men jag vill inte göra det om hon piper för att hon har ont någon stans:-I
Tacksam för svar:) ha en trevlig dag:*
Zolah slog ihop 2 trådar
* Nu har jag två råttor som är typ 5-6 månader och båda är honor kan det vara något problem att skaffa sig en tredje hona och sätta i samma bur?
- Det ska generellt gå bra, men skaffa en unge - alltid bråkigt att sätta ihop vuxna med varandra.
* Mina råttor låter lite förkylda dom låter lite konstigt när dom andas och dom nyser ibland, men har blivit lite bättre nu. Det är ju ganska farligt för t.ex. hamstrar att bli förkylda är det samma med råttor?
- Det som du hör heter 'rossel' och det kan vara nåt värre än en vanlig förkylning, kolla i våra artiklar om hur man tar hand om förkylda djur - det kan innebära att du måste till veterinären. Om det varit såhär mer än en vecka så bör du åka iväg. Råttor har rätt känsliga luftvägar så det är bra att ta sådant på allvar .
* Jag har sätt på min ena lilla tjej fläcken att hennes under tänder är lösa ska dom vara det blev jätte skrämd när jag såg det för om hon tappar dom kommer hon ju it kunna äta! Ska det vara så elr är dom lösa?!
- Råttor har 'rörliga' tänder :) det är för att dom ska kunna gnaga på olika saker lättare. Råttornas tänder är som våra naglar så dom växer hela tiden, därför är det bra att ha saker som dom kan gnaga på, tex grenar från träd som inte är giftiga, eller nötter med skal.
http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-rattfragor?discussions-1
här har du all info du kommer behöva :) sjukdom, vård och introduktion mellan nya råttor
edit - lägger till lite mer svar på dina frågor eftersom jag slog ihop 2 av dina trådar.
.-----
* ena av mina råttor kan ibland ( väldigt sällan ) bita mig när jag stoppar in handen i buren, det är väl bara för att hon vill skydda sitt "hem" eller vad man ska säga?
Det kan vara så att hon lärt sig att det är ett lätt sätt att få dig att gå iväg, om hon gör det så är det viktigt att du inte drar undan handen! ( det ser hon som en belöning ) istället gör du ett högt PSSSHT! ljud eller säg NEJ ( jag föredrar psssht för jag tycker dom reagerar bättre på det ). Till slut förstår hon att om hon biter dig, så gör du ett obehagligt ljud och det får inte önskad effekt.
* även när jag tar upp henne ibland om jag t.ex. har henne i sängen och lyfter upp henne börjar hon pippa ibland mycket och ibland mindre är det för att hon har ont eller bara inte vill bli fast hållen? Jag brukar hålla kvar henne ändå för att visa vem som bestämmer men jag vill inte göra det om hon piper för att hon har ont någon stans:-I
Det är nog bara klagande, vissa råttor slutar - andra pratar mycket resten av livet. Det finns i artiklarna info om hur man kan se om en råtta har ont, du kan ju kika där :)
Tack snälla! :)