Minimum måttet på bur?
Vad är minimum måttet på en bur för två råttkillar? Svara helst i cm. :)
Ska åka till djuraffären imorgon/på fredag och inhandla en fågel/råttbur, så behöver svar så snabbt som möjligt.
Minimimåttet är väl 50x50x50 men det är verkligen i absolit minsta laget för att man ska kunna ha dom i buren utan att få dåligt samvete… Ju högre desto bättre men det ska inte var mindre än 50 cm åt nått håll
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Utrymmeskrav för råtta:
Minimimått på bur eller dylikt utrymme:
(Meter) Längd 0,6 Bredd 0,3 Höjd 0,3
Minimum utrymme (kvm):
Minsta tillåtna yta i utrymmet 0,18. Minsta yta per djur vid grupphållning 0,06
Personligen tycker jag dock att de är helt förkastliga och jag skulle aldrig med gott samvete kunna ha djur i en sån liten bur. Jag skulle rekommendera att du satsar på en större fågelbur och kolla på Blocket, det kan finnas bra och billigare burar där.

Ja, jag hade för mig att det var 50x50x50 cm. Ville bara få ett hum på vad jag ska kolla efter. :)
Då vet jag att jag ska leta efter burar som är större än 50x50x50.
min måtte finns i L80
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Minumun måtten enligt JBV är 60*30*30. Det här med 50*50*50 är påhittat av oss råttägare
med all rätt tycker jag.. fast pssst knappt några burar är över 50 djupa om det inte är voljärer… så 48 är oxå ok 
Då är frågan, är 50*50*50 tillåtet enligt Djurskyddsmyndigheten? Det står visserligen minst 0.18 och bottenytan blir större men även minst 0.6*0.3, antagligen för att förhindra en väldigt smal men lång bur (varför man nu skulle vilja ha det). Någon som vet?

Dem räknar bara bottenyta. Man får inte tillgodoräkna sig höjden. Så en voljär på tex 120hög, 50 bred och 30 djup är inte godkänd.
Fråga mig inte vilket pucko som skrev ner dem reglerna men så är det tyvärr. Vill man kunna räkna höjden måste man ha hyllor som är enligt minimun mått och med 30cm mellanrum
så enligt dem ska man snarare ha en vääääldigt lång bur än en hög
De tänkte antagligen inte särskilt mycket alls som vanligt. Men jag var mer nyfiken på om en bottenyta på 50 gånger 50 centimeter är laglig? Det är ju större än 0.18 men samtidigt säger väl L80 att ena sidan ska vara minst 30 cm och andra sidan minst 60 cm, oavsett bottenyta?

#8 Maila dem och fråga 

När man har inställningen att köpa "nåt så litet som möjligt men fortfarande så det inte är olagligt" i burväg till dina djur så tycker jag att man är helt ute och cyklar när det gäller sin djurhållning. Men nu hoppas jag att jag missförstått TS. :P
Precis som Allamej skriver så ska man kunna ha djuren i buren utan att få dåligt samvete, men sen finns det ju alltid folk som har både avsaknad av samvete och sunt förnuft tyärr.
Personligen mår jag själv ganska kasst övet att jag klämt in så mycket som 4(!) råttor i min bur som enligt burräknaren kan ha 10 st, trots att råttorna desutom får vara ute minst 4-5h/dag. :P

Idag var jag och köpte en bur. Den är 85 x 70 x 41. Hoppas den är lagom :)
Bifogar bild.

Väldigt bra bur :) Grattis :D
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#10 Men gud.. det var absolut inte så jag menade :S Jag menade bara så att jag inte köpte nån bur som var olaglig. Jag är som sagt helt nybörjare på detta.
Jag vill det absolut bästa för mina djur, större burar än den jag köpte fanns, men dom låg på över 2000:- och det hade jag inte råd med. Denna låg på 1525:-

#13 Tack så mycket.
Råttorna flyttar in på lördag. Två dumbopojkar :)
vilken fin bur :) grattis!

Förlåt Bella-R! Jag missuppfattade med andra ord ditt syfte med tråden, och det är jag faktiskt glad för! Att det inte var så illa som jag trodde, dvs. :P
Buren ser kanon ut tycker jag!

#16 Tack så mycket :)
#17 Ingen fara.. :)
Får jag fråga er hur ni gör rent era råttburar? Denna var ett h*lvete o transportera, för o inte tala om inredningen.. kunde knappast ha varit svårare känns det som.
Känner en som har utdragbara bottnar, så det går hur smidigt som helst för henne, men denna bur har inga sånadär utdragbara skivor, utan bara inuti själva buren ligger två vita små låga "lådor".
Betyder detta att jag måste lossa och lyfta bort hela gallerdelen varje gång jag gör rent?
Hur ofta brukar ni få göra rent era råttburar?

Jag brukar lossa gallret på min och skura plastbottnen 1-2 ggr i veckan, men det är för att en av råttorna alltid bajsar på golvet och för att mina luckor är så jäkla små. (Folk brukar inte skura så ofta som jag, men en av råttorna har väldigt röd urin också och det ser så jävligt ut på min vita plast :P) Annars kan du ju alltid plocka fram dammsugaren och suga upp allt löst genom luckorna och rengöra på så vis.

#19 Ja, min bur har oxå riktigt SMÅ luckor. Fattar inte varför dom är så små.. helt onödigt, o bara krångligt när man ska göra rent. Fast jag förstod inte detdär med dammsugaren.. går det att suga upp allt kiss och bajs via dammsugaren? Jag har ju toa-lätt papperspellets, så det ska suga åt sig kisset, och då borde det ju kanske funka.

Det som är klibbigt och sitter kvar i buren efter dammsugningen brukar jag torka bort med papper. Sedan tar jag en blöt svamp och torkar rent några ggr och torkar sedan torrt. En påslös dammsugare är att föredra när man dammsuger upp strö/bajs osv då det blir endel och dammsugarpåsar är dyrt! :P
Precis, toalätten suger ju upp det mesta kisset, och bajset torkar ju och stelnar så jag suger upp rubbet. HAr du en dammsugare med påse så kan du ju antingen tömma påsen och återanvända den eller så får du helt enkelt tyvärr lyfta bort gallret och försöka hälla direkt ner i en påse. (Jävla jobbigt, i know! :( )
Har faktiskt länge tänkt att klippa upp en rejäl extralucka i gallret men det har inte blivit av. Fick med ett galler att ha som "extrabotten" som man kan lägga uppepå nederdelen av plast så att man får en "gallerbotten" istället, som jag tänkt använda, men jag ska bara få tummen ur röven nångång också. :P

#18 jag har föregångaren till din bur…
den är iopfälbar och på den finns det 2 st utdragnigbara lådor på
jättepraktiskt 
You can't spell Bitchy without Itchy

#21 Ja, man har ju lust o klippa upp en rejäl lucka i buren, men det går nog inte pga alla grejer.. blir och lyfta hela gallret varje gång buren ska rengöras. Yäy :(
#22 Hm, typiskt..
ja det e synd att det e små luckor, svårt att ta ut en vuxen råtta sen som inte har lust att komma ut :(

Någon mer som har lust o svara på mina frågor i #18?
jag har ett hemmabygge som e ett skåp. Där har jag bara tidningar på alla hyllor som jag byter varannan dag och torkar av med svamp och trasa med nåt rengöringsmedel. Sen har jag en till bur som påminner om din. Den har jag placerat hyllorna så att jag når dom från luckorna, dessa torkas av vid behov. Sen lyfter jag bara av gallret och tömmer ströt i en påse och sköljer ut bottnen i duschen, samma gör jag med min voljär. Utdragbar låda som töms som skuras och hyllor skuras på plats. Så nån enstaka gång tvättar jag galler med rengöringsservetter som man bara kastar när de e smutsiga och sen har jag virkon (från apoteket) som jag sprayar rubbet med när det luktar mycket och rengöring inte riktigt hjälper.
#18 Jag måste också lyfta bort gallret varje gång på en av mina burar, men så drygt tycker jag inte att det är. :P
Måtten på den buren är; H85 B100 D55 Det sitter dessutom ett till burgaller ovanpå den för att dom ska få det extra stort :)
Är det jätteskamligt att ha två råttungar i en bur med måtten 65*55*32, precis i början innan man hittar en bra dräglig bur som man kan ha dem i? Jag har inga råttor än men om man skulle hamna i den sitsen.

#29 Nja rent skamligt är de väl inte men buren är väldigt liten i mina ögon iaf. Jag brukar säga att en bur som är minst 65 cm hög, minst 55 cm bred och minst 35 cm djup är att föredra! Men om de är små ungar och de ska sitta där i någon vecka så är det inga problem, och sen är den ju bra som sjukbur=)
Qui dormit, non peccat
Hej är B 85 x D 48,5 x H 44 cm förlitet på en råttbur?
Mvh
#31: Personligen tycker jag att buren är för låg, råttor uppskattar generellt att klättra och ligga högt upp och spana. :)