Rex?
Hämtade en ny pojke som ska vara rex pälsad. Men jag börjar tvivla lite faktiskt. För merparten av pälsen är inte lockig och morrhåren är inte lockiga, dem är nästan helt raka. Är han en dålig rex kanske? Han är även tunn i pälsen. Jag har ju min nakenfis att jämföra med och hans morrhår är jätte krulliga och den lilla päls han har är också krullig. Bifogar en bild på grabben. På bilden har han blivit snabbt av duschad då han var helt gul av kiss i pälsen. Pälsen är inte 100% torr än på bilden.
Ser ut som en dålig rex i mina ögon :P
Han kan vara i pälsbyte med tanke på tunnheten.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Ser ut som en rex under pälsbyte :) Hur gammal är han?
Håller med ovanstående. Dålig rex i pälsbyte. Eller en velveteen i pälsbyte. Ser ut som han är runt 2 månader?
Eller ja behöver inte betyda att han är dålig rex. Dåliga morrhår. Men en rex kan utvecklas lite från ung till vuxen ålder och bli riktigt bra. Så svårt att säga att själva krullet är dåligt innan man sett han efter pälsbyte och rexningen är "färdig"
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Det är definitivt pälsbytet som spökar. :)
Hmm. Lustigt att uppfödaren inte informerat om det. Men hur länge pågår pälsbytet då? Hade ingen aning om att dem byta päls. Gör alla råttor de eller bara rex och velveteen?
Alla råttor byter päls, det vanligaste man kan se är bytet mellan bebispäls och "vuxenpäls"
Vissa rexar kan se otroligt skabbiga ut då de tappar stora delar av pälsen medan andra byter mer diskret. De kan se riktigt roliga ut :P
Nu när vi ändå pratar om pälsbyte och rex. Min Fester (nakenfisen) jag upplever det son att han börjar få mer päls. Han är 7,5 veckor nu. Jag har haft honom i 1,5 veckor, när vi hämta honom var han alldeles rosa med ett tunt tunt lager päls, pälsen syntes knappt. Men nu ser man mycket päls speciellt på rumpan och benen. Pälsen är vit/silvrig och jätte glansig. Jag trodde inte att en naken fick mer päls, utan snarare tappade päls för att bli helt naken. Får råttor typ vinterpäls, för jag har en kallare lägenhet än vad uppfödaren hade. Kan det vara så att han fått vinterpäls? :D
Det finns olika varianter av naket.
Dubbelrex som kan vara allt från Helnaket till lite päls
Naket som ska vara helt naket osv osv
Jag är inte helt hundra på nakenvarianter men jag kan utgå från hur det är med nakenmarsvin :P Där kan pälsen komma och gå lite hur som. Min skinny (nakenmarsvin) är felad så han har päls och på en speciell fläck hade han upp mot 2cm (!!) päls under en kort period :P
En "bra" nakenråtta (beroende på variant och om det nu ens finns bra nakna) ska inte ha päls men det kan dyka upp pälsfläckar genom hela livet.
Vet du om han är dubbelrex eller vad han är för nakenvariant?
#11, jag antar att han är dubbelrex för båda föräldrarna var pälsade, och alla syskon är pälsade. Jag har ju hans ena bror och han är släthårig. Jag tror, inte helt säker, att alla syskon är släta. Han föräldrar är köpa i djuraffär som ormmat.
#12, det verkligen ut som min lille Ben i pälsen :).
Är både föräldrarna rex får man dubbel rex. Är ena föräldern rex andra slät får man bara rex. Är både släta får man baa släta. Men får man naken/halvnaken där det ej kan va dubbeltex är det resensiva gener som spökar. Då handlar det om fuzz eller äkta naken råtta.
#15, men då måste fester vara fuzz. Tack för rättelsen. Jag som fått allt om bakfoten. Är jätte d
… Dåligt på allt med gener osv. :)
#16 inte så lätt. Väldigt mycket och rörigt med alla koder som är.
Har skrivit in lite av vad som blir vad längst ned i denna artikeln: http://www.zickans.com/raringttgenetik.html
Resensiva gener fungerar ofta på samma sätt. Så för fuzz genetik kan du kika lite på hur det ser ut för dumbo.