Sneskalle?!
Min ena råtta har börjat rossla (vilket iof inte är så ovanligt) OCH samtidigt börja gå lite snett med huvudet. Nu har jag lagt märke till att hon har svårt med balansen och när jag släpper ner henne från handen landar hon lätt fel (klumpigt och lite på sidan). Hon har alltid haft ett öga som varit lite större än det andra, men nu tycker jag att det liksom sticker ut och är ännu större än vanligt. Plötsligt har det slagit mig att det kanske är en tumör där bakom? Eller vätska? Känns inte så hoppfullt va? Någon som varit med om något liknande? Ska ringa veterinären i morgon för att kolla upp det.

Låter ju tyvärr som en hjärnblödning:(

Det behöver inte vara hjälnblöding.Jag hade en råtta som hade samma problem med vad du beskriver ögat och det var en elak tumör bakom,först var tacken att vi skulle ta bort ögat bara,men det visade sej sen att det ej fanns något annat att göra pga den elaka tumören än att ta bort henne.Så när det gäller hur du förklarar ögat kan det vara en tumör,men när du förklarar att hon är sne så är det trologen balanssinnet som det är fel på.Det har jag en som har problem med sen hon var liten och nu är hon ett halvår och klarar sej bara bättre och bättre.Jag ringde vetrinären när jag såg det och undrade vad jag skulle göra,om jag skulle avliva henne,men det trodde dom inte var nödvändigt utan de hade sett ett antal råttor som klarat sej bra i livet i alla fall.Och det hon också.Det är bara när man tittar på henne och när hon är ute som man kan se att hon är sne,men till sättet på henne är det ingen skillnad mot andra råttor!

Medfött problem med balanssinnet har min råtta troligen inte, utan hon har ju varit "frisk" och nu ser jag plötsligt en försämring. Hon uppför sig "råttigt", men är ändå inte sig riktigt lik. Verkar i vaket tillstånd möjligen lite uppjagad, men sover annars lugnt tillsammans med de andra råttorna. Hmmm. Jag ska kolla med veterinären i morgon. Hoppas få en tid så fort som möjligt. Tyvärr är veterinären inte expert på råttor, men både djur och människor blir i alla fall respektfullt bemötta och det är inte minst viktigt. Lutar väl åt en hjärnblödning eller tumör kanske, men jag hoppas ändå på något mindre dramatiskt som går att bota!
Någon annan som känner igen symptomen som jag beskrev tidigare?

Öronen… eller en hjärnskada/tumör.
Men det är meningslöst för oss att sitta och gissa. Vetrinären nästa, säger jag. Med lite tur är det bara en öroninfektion som går att behandla med Antibiotika.
Keep us posted.
Snedskalle är ju ett symptom på bl a tumörer i skallen.. Och står ögat ut lite grann så är det inte helt omöjligt att det är en sådan som trycker på.
En tumör behöver ju inte vara cancer, det kan ju även vara någon form av böld. (tumör; benämning på all form av knölar utan fysiologisk funktion. Exempelvis bölder, födelsemärken, cancer osv. Det är bara när den metastaserar som man kallar den för cancer.)
Eftersom ögat alltid varit lite större så är jag inte helt säker på hjärnblödning.. Då skulle hon fått hjärnblödningen förut och fått symptomen nu. Hjärnblödningar visar sig väl mer eller mindre direkt i form av förlamningar och/eller snedskalle?
Det måste vara något långsamväxande om det finns ett samband mellan ögat och balanssinnet. Vissa tumörer växer långsamt och då är de oftast godartade på det viset att de inte sprider sig. Visserligen kan vissa blödningar också vara långsamma men inte så att de tar flera månader hos en råtta.
Nackdelen är ju att även om det är en sk godartad tumör som hos människor skulle kunna opereras bort så kanske man inte gör det på en råtta. Hjärnkirurgi på råttor klarar väl inte veterinärerna av än. Och kanske är det inte meningen heller.
Men jag spekulerar bara också. Vet inte vad som är fel tyvärr.

Första symptomen försvann efter bara någon dag, sedan återkom dem. Har varit hos veterinären idag och hon kunde inte tala om vad det var. Hon sa att min råtta var för pigg för att man direkt skulle misstänka en tumör eller ens hjärnblödning. Men utan en magnetröntgen går det inte att ge en korrekt diagnos. Min lilla Molly fick i alla fall B-vitamin (som är bra mot olika typer av neurologiska besvär) och cortison. Får se om det hjälper.