KOSTNAD
Jo, jag har en fråga. Vad kostar mest i första köp, 2 råttor och bur osv eller en kanin & bur osv. Jag är mest inne på råtta ju men. OCh vad negär mest tid? JAg har mycket tid och vill då ha det som begär lite mer! SNÄLLA SVARA OCH BERÄTTA! :)
Det beror ju helt på vart man köper. Begagnat, nytt i butik, nytt online osv osv. Uppfödare eller grossist. Allt beror på vart man planerar att köpa.
Ett tips är att du tar en titt på "Vanliga råttfrågor" där du hittar massor med bra artiklar för en ny råttägare.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
JAg har läst massor på "Vanliga råttfrågot" tror allt faktiskt 😃
Hade skrivit en jättelång förklaring om detta men det funkade inte när jag laddade upp den så här kommer en lite snabbare förklaring :)
Kanin: Kaniner behöver inte lika mycket tid som råttor. De är lättare och billigare att ta hand om. Buren kan kosta 1000-2000 kr.
Månadskostnaden kanske blir 200 kr. Jag har själv 3 kaniner. Och 4 råttor.
Råtta: Råttor måste minst vara 2 stycken av samma kön. De ska inte ha sågspån som underlag. De måste vara ute minst 1-2 timmar per dag. En bur kan kosta 1000-3000 kr och månadskostnaden kan bli 100 kr per råtta.
Om du undrar något mer är det bara att fråga :)
Juste råttorna kan kosta 150 kr styck. Mina gjorde det.
Och kaninerna kan kosta 250 kr styck.
#4 Jäklar vilka billiga djur du hittat! Är de grossistdjur då eller?
Uppfödardjur går på ca 300kr/st för råtta och 400-600kr/st för kanin
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Råtta är enligt mig, lätt mer värt att lägga pengar på och TID än en kanin. Anledning till att jag tycker så är för att man kan göra så mycket mer med en råtta. Jag älskar att inreda burarna och se hur mina tjejer undersöker och har sig.
En kanin ligger ju mest bara där. Men ta mig inte fel, har haft så många fina och härliga kaniner, och har älskat allihopa! :)
Dyrare med råtta, ja! men det är så värt i längden.
två av tjejerna köpte i på arken för 250kr styck om jag inte minns fel.
Lycka till med ditt val iaf :)
Köpte av en tjej som hade haft de ett år innan jag köpte de och hon var allergisk så jag fick de billigt :) 2000 kr för allt med bur mm kostade det.