Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1239 ggr
[pepparkatt]2
2014-01-25 15:34
0

RIP Kip...

Idag när jag gick upp så hittade jag kip död i sin hängmatta. Han måste ha dött under natten, jag vet inte vad som hände men han hade blod som kom ur sin penis och när jag vände på hängmattan (undersidan är vit) så var det en stor pöl av kiss blandat med blod. Igår hade vi festmåltid med räkor gurka sallad majs o köttfärs, samma som vi brukar äta här alltså inget konstigt. Alla åt och jag såg även alla killar dricka. Vad fan hände?? Känns så sjukt jobbigt att inte veta vad som var fel. När han har varit ute i sägen så har jag aldrig sett fetta blodkiss så det måste ha kommit väldigt snabbt denna vecka. Det känns så sorgligt att inte veta om han hade ont eller så… Men han såg väldigt fridfull ut precis som att han sov i sin hängmatta…. Fyfan alltså jag orkar inte med mer sorg!!!

Cireea
2014-01-25 15:46
0

hittade en tråd sen förut, den kanske kan ge någon hint om vad det kunnat vara..

HÄR!

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

EmelieSaraViola
2014-01-25 15:48
0

Han kanske hade någon tumör invertes eller så, jag vet inte om det kan vara så att något kan brista i njurar/blåsa osv som kanske gjort att han dött ganska hastigt eller i sömnen?

zickan
2014-01-25 15:58
0

Bakterie, virus, tumör, mask, infektion, skada. Ev njursten men käns inte som han borde dött av det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[pepparkatt]2
2014-01-25 16:11
0

Hur skulle han kunnat få mask eller ens ngn annan sjukdom här hemma? Inte ens katterna går ut och det enda vi liter av här är sookis mycoplasma.. Menar bara, jag vill förstå hur han skulle kunnat bli så sjuk utan något utifrån.

[pepparkatt]2
2014-01-25 16:12
0

Tumör eller njursten är det enda som "makes sense" här…

zickan
2014-01-25 21:32
6

?… så om man håller djuren inlåsta hemma utan kontakt utifrån med andra djur och inte har andra djur som går in/ut så är djuren alltså friska hela livet? 

Den lät väldigt skönt. Tänk om det var sant :-/

Mask kommer lätt in och alla innekatter bör kontrolleras för mask och ev avmaskas ibland vid behov. Mask kan man få genom väldigt mycket. Du kan väldigt lätt dra in nått genom dina skor. Snabbt fastna på kattpäls och de tvättar i sig. 

Finns gott om ohyra som kan gå i Torrfoder. Speciellt om man köper via zoo. Mottfjärilar är inte bara ende man kan dra med sig hem. Eller genom träsaker utifrån. 

Vem har inte haft spyflugor inne, och de kan bära på mask. Eller kompisar med djur som kan bära på smittor utan att va sjuka så man själv drar med hem. Många virus/bakterier överlever rätt länge. En av de värre kan sitta i kläderna i 4 timmar ev mer. Så stöter du ihop med nån på bussen som just varit hemma hos sina sjuka djur. Eller efter besök på zoo som kanske haft smittade djur med luftburet. Riskerar dina kläder bli bärare och du får ta med hem. Nu är det inte så känsligt men det är en möjlighet. Som att du kan dra in både loppor och löss, dessa kan i sin tur bära mask.

Går inte utesluta bakterier, virus eller mask

zickan
2014-01-25 21:46
0

http://www.katt.nu/kattvard/kattskotsel/avmaskning-katt/

Inne- och utekatter
Innekatter kan också ha mask. Du drar med dig jord in med dina skor och jord kan innehålla mycket parasiter.
I Skåne finns loppor som kan drabba din katt, och ev. dig själv också. Loppor är mellanvärd för bandmask. Genom att loppor kommer i kontakt med kattens blod, sprids parasiten.Katter som jagar möss är också utsatt för bandmask, eftersom möss liksom loppor är mellanvärd för bandmaskar. OBS! Behandla aldrig en katt samtidigt för både mask och loppor, eftersom en allvarlig reaktion kan uppkomma.

[VampireGirlElvira]
2014-01-25 21:57
0

Beklagar sorgen. :(

Lancia
2014-01-26 00:34
0

#1, det var jag som hade Ture som kissade rött i den tråden. Han var en råtta som hittades utomhus i kalla hösten, och hade antagligen bott ute en tid med tanke på vilket dåligt skick han var i när han hittades. Vi fick aldrig något svar på varför han kissade rött, och det var alltid dom första dropparna vid varje urintömning som var dom rödaste.

Ture levde ett långt och i övrigt friskt liv, men fortsatte alltid kissa rött.

Cireea
2014-01-26 00:47
0

#9 ååh Okej. Jag gissade bara att diskussionen i den tråden kanske kunde hjälpa. Kan själv inget om råttor då jag har hamster uppfödning men ville ändå se om jag kunde hjälpa till :)

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Lancia
2014-01-26 01:07
0

#10, ingen fara. Jag tolkade det precis som att du ville hjälpa till. :) Jag tänkte bara att jag lika gärna kan tala om hur det gick för Ture, och att den tråden därmed tyvärr inte är till någon hjälp vad gäller att lösa vad som hände med lille Kip.

[pepparkatt]2
2014-01-26 09:22
0

Jag tycker iof att man märker när en katt har mask, typ äter mkt men magrar. Men det kanske inte är sån mask du menar? Nej jag menade bara att en sån dödlig sjukdom som drabbade honom, om den kommit med mig eller ngn annan utifrån borde inte mina katter o de andra råttorna ha påverkats? Jag har två katter och 4 andra råttisar.. Han har mått bra och ätit bra varenda dag tills han dog. Jag tycker att det känns mer som något som var fel/blev fel invärtes då. Men jag bara gissar utifrån min erfarenhet med sjuka djur Sen vet jag att råttor är annorlunda från andra så som sagt jag har ingen aning. Varför får mask det att komma blod ut snoppen då? Jag vet ng bara om en sorts mask som jag sett på utekatter o dem får de oftast av att äta saker utifrån..

[pepparkatt]2
2014-01-26 09:29
0

Tråden kan låsas! Det spelar igen roll kip dog och jag lär inte få veta varför av att sitta här och glo. Tack alla som beklagat för sorgen jag ska försöka muntra upp mig med en godispåse lr nått..

zickan
2014-01-26 12:02
0

#12 nej det var inte menat att han eller katterna har något sånt :-). Var mer menat att informera dig om att det inte går och räkna bort det bara för att dina djur inte är ute. Väldigt bra att känna till att djuren inte är helt skyddade bara för att de personligen inte får komma ut eller inte träffat några andra djur utanför hemmet. 
Det går endast spekulera i varför din käre vän dog. Bevis kan endast ge med en obduktion tyvärr. 

Så nått av allt som kan ge symptom liknande kips är det. Men vad är svårare att säga :-/.
Bara hålla ordentlig koll på nuvarande djuren. Kan va smart att köra en ordentligt koll en gång om dagen. Bara känna igenom. Se så ingen verkar hängig, avför/äter som de ska osv. 
Som sagt kan det lika gärna va ett inre problem. Men smart att iaf ha lite koll på de andra efter ev symptomer på att det kan va nått :-).

Inlägget är låst för nya kommentarer