min hanråtta bits!
min hanråtta är ca ett halvår gammal,den sista månaden har jag inte haft så mycket tid att hålla på med honom.. o helt plötsligt har han börjat jaga en o när han kommer ikapp så går han till attack o biter o river en så man blöder jätte mycket. detta känns inte alls kul, och min andra hanråtta är jätterädd för honom, o vill inte gå ut ur buren då den bråkiga råttan är ute, o i buren ligger de oftast på olika ställen,oftast på varsin sida i buren. vad ska jag göra? finns det nån hjälp? eller måste jag avliva honom?
När råttor blir aggressiva mot människor så finns bara ett alternativ: avliva… Tyvärr, men det finns ingen som vill ta hand om en råtta som bits och bråkar. Kolla med råtthjälpen efter en ny kompis till den andra grabben, de omplacerar bara snälla råttor.

#2 Jag som trodde man kunde få dom att sluta bitas? För den delen finns det en hel del människor som tagit hand om "problemråttor"..

Men hallå? Jag blir så jävla sur på folk som säger att man inte kan få en råtta o sluta bitas! Jag har haft 2 st. Råttisar som bitit, men fått båda att sluta efter bara någon månad! Ge den bara mkt kärlek flera timmar varge dag o när den biter så dra inte bara bort handen! Då lär han ju sej att göra så direkt när han vill vaara ifred!

Ett tips: att pipa till och blåsa lite på råttan brukar funka för mig. Min ena tjej bet mig ganska mycket förut men hon har blivit bättre nu. Man får prata mycket med henne och lirka med det är inte svårt.
När det gäller din hanråtta så skulle jag inte tänka på avlivning som första alternativ. Håll på med honom extra mycket (du kan ju ha på dig en tjock tröja eller dyl. så det inte blir rivsår) och lär honom att han SKA gilla dig ;) Med tanke på hans ålder tycker jag att du helt enkelt borde planera in så du får med tid för honom (och hans kompis). En timme om dagen kan väl inte vara omöjligt att klämma in?
Lycka till med dina pälsbollar! :D

#1 Hallå DET GÅR VISST ATT FÅ RÅTTOR SOM BITS ATT SLUTA!Jag är 99 % säker på att bara kännt sej övergiven då hon inte hade så mycket tid åt han(nu menar jag dej inget illa _emme_,det kan hända oss alla att vi ej alltid har tid) och om hon som #3 skriver ge han mycket kärlek och vissa att hon visst tycker om honom och ej drar undan handen när han väl biter så går det att få han sluta!
_emme_ Låt han bara vara med så mycket som möjligt.

Det är precis som många här inne skriver till dig, man kan få en råtta som bits att sluta, och som du ser så är det många som skriver av egen erfarenhet. Det kan jag med göra, för jag har också haft många råttor som bitits men nu funkar dom jätte bra.
Så jag säger precis som de flästa, mkt kärlek och mer tid så gott du kan brukar vara en bra början. Sedan ifall råttan gör något som den inte får ex bitas så blås lite på den eller doppa 1-2 fingrar i vatten och skvätt lite försiktigt på den. det har funkat bra på mina =)
Men avliva är iallafall inget allternativ då du kan fixa detta på egen hand.. =)
// Lycka till
Ok, nu får ni bli hur förbannade som helst på mig men men…
En del orsaker till att en råtta biter och är aggressiv går inte att bota med kärlek och disiplin… Tråkigt men sant. En råtta som attackerar människor som jagar efter dom bara för att sen hugga dom verkar inte må direkt bra.
Nog har även jag haft lite tid då och då men mina råttor har ändå inte blivit små monster som attackerar.
Att han är 6 månader antyer att det är hormonerna som slagit slint i huvudet. Kanske går det att åtgärda men det är inte säkert… Kastrering är ett alternativ då eftersom det skulle eliminera ett av de problem han har, men om han inte lugnar sig så bör man avliva… sorry… En råtta ska inte bita och de som gör det mår inte bra!!!
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Att avliva är bara att göra det enkelt från ett snsvar man tagit på sej när man skaffade den,så det är inget alternativ.Har man skaffat en får man även ta hand om dom om de blir något,även om det nu visar sej att den bits.Skulled det vara något agrisivt så skulle den ha gjort det i hela sitt liv och inte plötsligt bara börja.Så det är för lätt som ägare att leka med ett liv!
Jag skriver som jag gjort tidigare,det går att lösa på annat sätt än att avliva den och jag har 99% säker att de tåv kan få ett bra liv tillsammans bara hon tar tag i det(vilket hon redan ha gjort när hon frågade vad hon skulle göra),men nu har hon fått lite tips av de flesta som skrivit här och då är det bara att försöka,men det är ju inget som är borta över en natt,så enkelt är det inte,utan det blir att jobba,mina problem tog typ 2 månader att få bort igen efter att han börjat bita mej,men att jobba bort det var det verkligen värd nu när man ser resultat och vad underbar han har blivit.
Så _emme_ kämpa på jag tror du kommer att fixa det!Och gör du det kan det bli hur underbar som helst.Jag önskar jag hade en före och efter råtta på min,så alla kunde se hur han var och är nu.

Självklart kan man inte bota alla, men om man vet själv att man kan ge den en chans så borde man ju göra det, men sedan så finns det ju vissa fall där det absolut inte går och då måste man ju ta beslutet att avliva den.
Men ge den en chans iallafall, det är ju bara du som kan avgöra hur allvarlig situationen är…

Allamej jag förstår din synvinkel och det är viktigaste är först och främst vad som är bäst för råttan!
_emme_ har du konsulterat en veterinär? Kommer han från zoo eller uppfödare och har du i så fall pratat med uppfödaren?

Håller med Allamej om att det säkert är hormonerna som spökar, det brukar inträffa i den åldern. Men det är inte säkert att det är obotligt.
Jag hade själv en honråtta som började bitas när hon var i samma ålder, hon bet även en råttkompis så han (kastrat) fick stora blödande sår. Jag fick tipset att vända henne på rygg och stryka henne på magen tills hon lugnade ner sig. Och det hjälpte på bara en vecka! Fast då tog jag itu med problemet direkt när det började och struntade i att hon bet hårdare och hårdare när jag tog tag i henne…
I vilka situationer är det han bits? Bara i buren eller när han springer lös också? Reser han ragg och stryker sig? Har du provat att ta honom till ett helt neutralt rum, som inte tillhör hans revir, tex badrummet?
Ta handskar o visa att du bestämmer :P. Men ändå gulla den eller något ?

Handskar kan ju funka, jag använder ju det på min Gp-pojke, nu är ju inte de samma sak som vanliga tamråttor men men :P Det är ju alltid värt ett försök iallafall…
Men lycka till iallafall!

Jag har haft samma problem med en av mina tamråttor. Hon bet för hon var ny i gänget. Hon var inte mobbad av de andra, tvärtom. Men hon bet ändå. Jag försökte spendera så mycket tid som möjligt med henne och leka med henne och till slut så slutade hon bitas. Det kanske inte riktigt är samma sak, men att vara kärleksfull och visa honom att han inte behöver rädd eller vara dödligt allvarlig med revir så ska det nog funka. Om hans bitts utanför buren så ha på dig vantar när du har honom:)

_emme_ hur har det gått för dig och råttan?